Gå til innhold

"Nå må du HØRE på mamma, og slutte å tulle så fælt!" sa jeg til 3-åringen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hmm.. HI sier jo selv at de ikke gjør det som straff men for å holde "orden"..

hva er problemet da??

og du som sier at du eller søsken aldri fysisk har holdt igjen ungen din:

hvis ungen din ikke vil ta på seg skoene når dere skal reise noe sted.. sitter du og venter til ungen har lyst??

eller hvis ungen ikke vil sette seg i bilen.. blir dere hjemme??

barn trenger rammer!

barn er ikke godt nok utviklet i hjernen til å kunne foreta valg som det.

1 eksempel er mat..

smører dere på maten dems eller spør dere hva de vil ha på brødskiva først?

dersom dere spør små barn hva de vil ha så vil de ha alt. de blir overveldet over valgmulighetene.. OG de forstår ikk konsekvensene av å velge!

derfor er det veldig viktig at barn får hjelp med valgene sine.

barn blir usikkre hvis de får bestemme alt selv.

det er et stort ansvar å velge. og det ansvaret skal vi ikke dytte på ungene våre når de er så små.

hilsen ei som jobber med barn på denne måten.

Om det tulles ved matbordet, så hender det også i barnehagen vår at barna får seler på stolene sine...Opp til en viss alder har de stoler med mulighet for seler på, men ingen bruker seler i utgangspunktet, men det settes på barn som sitter for urolig ved bordet. SÅ noen barn bruker det fast, andre får det påsatt når de er umulig og ikke noe annet har funket..Og de allerede har begynt og spise vel og merke. Kommer de ikke til bordet for å spise en gang, så er det vel noe alle "time-out" som brukes her også....

Det nytter bare ikke og kun gi ros når ungen gjør noe galt/hører etter. De må også læres at ufin og slem oppførsel STRAFFER seg, og hvrodan skal man ellers gjøre det? Hva slags straff skal man ellers bruke på en 3-4-5 åring.:Om de løper fra kroken under time-out..Hva ville DU gjort da???? SOm barnehageansatt? Spent på og høre den. Man kan bare ikke ha en ansatt pr unge som slår seg vrang, da må det nok være en ansatt pr unge i barnehagen til tider..Iallefall en ansatt annethvert barn...

Noen gang må vi bare innse at andre MÅ gjøre ting på andre måter enn hva vi gjør det i hjemmet. Og jeg synes ikke og sette fast et barn i en barnestol i utgangspunktet høres så dramatisk ut. Men kan SELVSAGT oppdramatiseres når et lite barn viderforteller det,- eller ved en ltt vel hysterisk mor sin tolkning av noe som har skjedd...

Jeg hadde blitt svært overrasket og mildt sagt forbannet om det hadde skjedd med datteren vår.

Dette er faktisk tvang og ikke noe man har rett til å utsette noen for (det er f.eks. ikke lov til å gjøre slikt med demente heller - de får man heller ikke lov til å låse inne).

Holding (fysisk eller med seler) er noe man bruker kun i spesielle tilfelle og etter tillatelse. (sjekk med helsevesenet så får du se)

Jeg er selv utdannet pedagogisk leder for barnehage. at noen uten den 3 årige utdanningen kan si at de vet like mye er helt bak mål, for det gjør dere absolutt ikke. nå skal det sies at det finnes mange pedagoger der ute som absolutt ikke vet hvordan man takler barn i praksis, de vet bare mye om gode opplæringsvilkår for barna, mens de fleste har heldigvis valgt utdanningen fordi de liker barn og er flinke med dem. men, nok om det.

jeg har vært i mange barnehager, og her er det ikke vanlig å sette fast ungene i stolene skulle det være under mat, samling eller andre ting, det blir helt feil! når barna er så store har de fleste skiftet ut tripptrapp stolene med lave bord og stoler.

det er nok ikke ulovlig å sett fast barna i seler, det gjør flere under soving og under mat mens barna er ganske små, men ikke når de er så store som 3 år lel.

Du må jo ringe barnehagen til ungen din og spørre om det er vanlig rutine? Og isåfall gjøre det klart at det ikke skal skje. Evt bytte barnehage!

Annonse

I vår barnehage er det vanlig. Jeg tok det opp på knferansetimen, at jeg ikke var begeistret. Men de har ikke noe valg sa hun. Det er pedagogisk leder som er kontakten hennes.

Er dette vanlig praksis i en del barnehager? Uten at foreldrene har blitt informert om dette på forhånd?

Nå ble jeg i grunnen litt nervøs.. Jeg hadde absolutt ikke satt pris på at min datter på snart 4 år ble stroppet fast i en stol hver gang de barnehageansatte ikke orket å forholde seg til trass mer. Trassalderen handler jo nettopp om å finne ut av egen person, grenser, og sosiale ferdigheter, og selv om det er en kjedelig tid er det nødvendig å lose ungene gjennom den.

I barnehagen jeg jobber er det ikke aktuelt å gjøre noe sånt mot barna. Vi tar de ut av situasjonen og tar noen minutter i garderoben. Vi går heller ikke ifra barnet som sitter der.

Jeg syns det hele hadde vært bedre for din datter om de ikke hadde selet henne fast!! Da er det i alle fall ikke SÅ dramatisk.

Men den metoden du beskriver syns jeg er virkelig nedlatende.

Hilsen ped. leder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...