Gå til innhold

"Nå må du HØRE på mamma, og slutte å tulle så fælt!" sa jeg til 3-åringen

Anbefalte innlegg

Svaret jeg fikk var....

Skal du hente babystolen nå? Skal du sette meg fast i selen?

Tenkte dette måtte etterforskes litt.....så jeg lurte på hvor den kom fra....svaret var selfølgelig.... BARNEHAGEN! Jippi!

Skulle da tro at de med pedagogisk utdannelse hadde bedre metoder for å hanskes med barn i trassalderen! Haddde jeg vert ped.leder på den avdelingen, tror jeg nok at jeg ville erkjent at det var på tide å finne meg en annen jobb.

Fortsetter under...

dette er desverre en helt vanlig sak i de fleste barnehager.. det ble brukt i barnehagen jeg jobbet på småbarnsavdelingene.. og tidligst mandag fikk jeg høre av min nevø på 5 at de bruker det i hans barnehage på gutter som også er 5 år!

Barnet forteller at det er fast praksis, og det har jeg også fått bekrefta.

Klart det ikke blir gjennomført slike rutiner uten at det er godkjent av ped.LEDEREN!

Annonse

Det høres veldig brutalt ut, men har du femten 3 åringer og 4 voksne, (kanskje 3 hvis e1 er syk), må barnehagen ha kontroll på de som ikke hører etter. Sånn er livet.

Hadde staten bevilget penger til flere voksne hadde problemstillinga stilt seg anderledes.

om det er sosialpedagoger eller pedagorger eller hva det nå kalles er definisjon en pedagog = ikke ferdig utdanna !

erfaring på rams i DET ja.

ps så til tema.... trodde også bhg hadde andre metoder enn det derre der, men som jeg sier.. vi "ikke utdanna" kan bedre :P

Haha! Kanskje du bør jobbe litt i barnehage før du uttaler deg så nedsettende mot de som tar seg av barna. Det er ikke alle som har lært oppdragelse hjemmefra, og i barnehagen kan man ikke ha 40-50 egenrådige barn!

Men ditt barn bør selvsagt få lov til det..

Jenta mi på 3år, fikk time-out i barnehagen i forrige uke, pga at hu begynte å tulle rett før lunsjen, og ikke ville komme og sette seg. Endte med at hu måtte gå og sette seg i gange. Ser ikke noe galt i det. Hu må ofte sette seg i gangen her hjemme også, de gangene hu er helt rabiat. Men synes det var litt drøyt å sette store barn, i en barnestol, med seler på!

Å sette store barn i barnestoler med sele på regnes som straff/ bevisst ydmykelse av barnet, og er helt FORBUDT i barnehager!!

Dere som jobber i barnehage og sier dette er vanlig praksis hos dere burde våkne opp! Fordi mange tror dette er greit, betyr det ikke at det er det, det er bare en ukultur som har spredd seg og som fører til at ingen lengre ser klart. En nyansatt hadde mest sannsynlig blitt sjokkert.

En bhg i Oslo ble pålagt pedagogisk veiledning etter at det ble påvist bruk av slik straff ovenfor barna der:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1505236.ece

Annonse

å be et barn ta en time out når det ikke vil høre/er vill er en sak, men å låse fast ungen i seler i en barnestol er langt fra riktig! Fjern ungen fra situasjonen på en human måte i det minste. Time out er brukt helt opp til ung. skolen. Det er en grei konsekvens fordi barnet blir tatt helt ut av situasjonen og får tid til å roe seg ned /reflektere over hva han/hun har gjort og hvorfor han/hun ikke vil høre.

Men jeg ville ALDRI godtatt at barnet mitt ble satt fast i en stol som straff! Man skal ikke drive med avstraffelse i oppdragelsen, man skal ha konsekvenser, og de skal for det første være tilpasset situasjonen og for det andre skal alle foreldre være kjent med hva slags konsekvenser man bruker i BHG/skolen som barnet går i.

Hilsen lærer (som er ferdig utdannet, men langt fra ferdig utlært!)

Hvorfor i alle verdens dager har du ikke lært ungen din dette hjemme?

Skal det liksom være barnehagen sin oppgave å lære ungene dine at de blir bundet fast om de ikke sitter i ro?

akkurat det jeg ha gjort og blir overgitt av dårlig kompetanse.

jeg er ikke utdanna, men vet like mye som "utdanna" pedagoger ! noe som klinger rart der ja...

jobbet i mange år i ulike barnehager pg praksisplass gjennom aetat....gjett om jeg har lært noe av det ja :)

regne utdannelsen. :P

Det er jo fordi det under naturlige forhold ville vært nok storesøsken eller foreldre tilstede, slik at de kunne holdt vedkommende i stolen. Men de barnehageansatte er ikke mange nok, og kan ikke forvente hjelp av de største barna som ikke er mer enn 5 år.

Noen mennesker er flinke med barn, de har barnetekket. De greier å holde barnas interesse og barnas konsentrasjon oppe. Barna lyer og hører etter når de snakker, barn elsker disse menneskene og disse menneskene elsker barn.

Enten har man det, eller så har man det ikke!

"Det er jo fordi det under naturlige forhold ville vært nok storesøsken eller foreldre tilstede, slik at de kunne holdt vedkommende i stolen."

Er dere helt dumme?!

Det er da vitterlig ingen foreldre eller storesøsken som fysisk holder fast barn over 3 år fast i stolen i noen situasjoner!!?

Er det problemer med uro tar man barnet på fanget og roer det slik, tar det med i et annet rom og snakker til det, eller annet. Ingen oppegående mennesker holder et barn nede på en stol med fysisk makt eller spenner det fast med sele.

Og til dere som bruker dette hele tiden i barnehagen- ser du ikke at dette er maktmisbruk mot barn og oppleves ydmykende av barna?!

Om det ikke er MENT som "straff" er irrelevant, da loven likevel vil anse det for å være en "straff"- fordi det oppleves slik av større barn.

Hadde vært flau over å jobbe et sted hvor det hadde bredt seg en slik ukultur fordi de ansatte ikke har pedagogiske evner og klarer å se barna som mennesker som også skal behandles med omsorg og respekt- og ikke klarer å se andre alternativer.

Time- out er noe annet enn å fysisk presse ned store barn i babystol med sele. Det kan brukes som skammekrok (ulovlig), eller å ta barnet ut av situasjonen og roe det ned før man går tilbake til de andre (lovlig) eller la det roe seg ned selv og komme tilbake når det selv mener det er klar for det (på større barn lovlig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...