Gå til innhold

Når synes dere det er greit at barna får hull i ørene?

Anbefalte innlegg

Selv misliker jeg sterkt små jentebabyer og småjenter med hull i ørene. Ikke synes jeg det er pent og ikke synes jeg det er riktig.

Men, nå er jenta mi snart skolejente og maser veldig om å få hull i ørene.

Bestevenninnen har fått hull i ørene, og jenta mi vet derfor alt om hvordan hun skal stelle ørene den første tiden, at det gjør litt vondt, men ikke så mye osv.

Jeg synes fremdeles det er litt tidlig jeg da. Hva synes dere?

Fortsetter under...

Annonse

jeg tenkte å spørre om det samme i dag =)

min jente er snrt 5 år da, og ahr lyst på hull i ørene. jeg synes ikke det er for tidlig. blir de mer klar for noe slikt om noen år liksom?? hvis hun ønsker det selv så ser jeg ikke problemet, vertfall så lenge hun er gammel nok til å forstå hva hun utsetter seg for og hvordan man skal behandle det etterpå.

jeg velger å vente litt med jenta mi, for hun kommer helt sikkert til å ikke ta ansvar å bare somle bort ørepynten o.l. får vente til skolestart! =)

Heldigvis forandret jenten min mening når jeg forklarte at det er vondt, ikke bare når man lager hullet....men også en stund etterpå. Forklarte i detaljer at man stikker en lang spiss når gjennom øret og etterpå presser øredobben inn gjennom hullet...og at det gjør vondt.

Når jenten min skal ta hull i øret skal det gjøres skikkelig (ikke hos frisør med maskin men med ekte piercing...pga infeksjonsfare, treffsikkerhet, soner/punkter i øret som kan ta skade av å bli skadet på den måten og ikke minst kunnskap hos den som gjør det).

En av mine venner driver med piercing og han kjenner farene og konsekvensene av tidlig og feil piercing av ører. Hans barn fikk ikke ta hull i ørene før de var over 10 år. Eldstejenta mi er nå 6 år og jeg skal gjøre mitt beste for å forklare henne hvorfor hun bør vente noen år til hvis hun skulle spørre igjen.

barn med dobber i ørene kan lett dra de ut i vilter lek, og det kan skade øreflippen mye, og ødelegge nervebanene i øret, ikke heldig i det hele tatt.

Jeg synes barn kan vente med hull i ørene til de er såpass store at de forstår at de MÅ være forsiktig med de dobbene, og de skjønner de ikke når de er 0-5 år gamle. Når de nærmer seg skolealder og over er det greit,men helst vente til de er 7-8 år synes jeg.

Jenta mi maste fra hun gikk i barnehagen. Jeg hadde egntlig bestemt meg for at 10 år var passe, de blir så tidlig stor nok. Men så at hun øsnket seg det så inderlig, og så og si alle jentene på trinnet hennes hadde fått hull i ørene, så da fikk hun også til 8-årsdagen sin. Hun er veldig modig, flink og ansvarsfull med rensing og passer på å ikke klemme/pille osv.

Annonse

dattera mi fikk det til 4 års dagen (tror jeg). Hun hadde mast i et år, så vi sa at hun skulle få det til bursdagen sin om hun fortsatt ønsket seg det da. Vi trodde hun skulle legge det fra seg innen da, men maste like herlig året etter. Vet mange syns det er tidlig, men faren og jeg så ikke problemet, så da fikk hun det. Hun har aldri klaget ihvertfall ;)

Det er hull i ørene man snakker om.......er jo begrensa hvor sterkt man kan mislike at barn har hull i ørene..... eller....hvor stygt kan man synest at smykker på babyer er.....

Jo før man tar hullene jo bedre, helst menst de er baby, og ikke kan plukke på disse hullene og øreringene og smitte med alle mulige bakterier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...