Gå til innhold

Framovervendt bilsete

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

svigermor tar feil, helt og holdent :P Alle barneseter som er beregnet på barn som er lettere enn 18 kg og kortere enn 135 cm kommer med FEMpunktsele, altså, 2 punkter ved hofter, 2 punkter ved skuldre og 1 punkt i skrittet.

Det er de største gruppene (altså, de som er for barn over 18-25 (det finnes seter som kan brukes til barnet er 25 kg som har inttregerte seler) og over 135 cm) som brukes med bilens egne belter.

Jo, selvfølgelig mente jeg 5-punkts;) Takk for korrigering.

Vi har besafe izi combi, og vår gutt som snart blir 3, sitter fortsatt bakovervendt.

Men hun hadde hørt/lest at når de skulle sitte framovervendt, var det mye bedre med 3-punkts. Hun hadde kjøpt et framovervendt, der man skal bruke bilens egne belter, og dette påsto hun var fra 2-3 årsalder. En ting med gutten vår, som tross alt snart er tre, men det andre barnebarnet deres er ett år yngre.

Nei, det er ikke bedre når barna er så små, for de er såpass "lealause" i kroppen at de får fryktelig sleng av 3punkt selen. Problemet med fremovervent 5punkt er jo at de blir kastet hardt frem og deretter tilbake med hodet/nakken, og at dette er uheldig, men har de på seg 3punkt mens de fortsatt er så små, så kan de bli kastet rett ut av setet.

Så det aller beste er jo bakovervendt med 5punkt frem til de er store, men definitovt mye bedre med 5punkt på de små uansett vei! 3punkt er for store barn og voksne!

Annonse

Svigermor har nok hørt riktig.

Trygg trafikk anbefaler barn i sitte bakovervendt til 4 års alder, og fremovervendt i beltestol etter det.

Er barnet over 15 kg og skal sitte forovervendt, anbefales det bilens egne seler.

Dette fikk jeg på mail fra dem, da jeg sendte en forespørsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...