Gå til innhold

Prøve igjen etter exu...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en exu i april, fikk sprøyte med cellegift 16 mai... HCG er når negativ. Vi planlegger å prøve på nytt etter mens i juli. Men, kjenner jeg er veeeeldig redd for at dette skal skje igjen:(

Ble forresten gravid på minipillen conludag, noen som vet om dette kan være årsaken til exu? Ble lett gravid med første mann...

Noen med erfaringer? Har dere opplevd flere exu'er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring med dette, men dytter tråden din opp så kanskje noen som vet ser den.

Lykke til!

Skrevet

Hei.

Jeg opplevde en exu i påsken og måtte operere vekk høyre eggleder.

Man har ingen garanti for at det ikke skjer igjen, må bare krysse fingra og tenke at det går bra neste gang :-)

Masse lykke til :-)

Skrevet

Takk for svar:)

Så trist at du også har opplevd dette Dossa 1XU,10pp! Jeg var heldig som oppdaget det tidlig. Cellegift fungerte på meg så jeg slapp operasjon.

Vi har heldigvis oddsene på vår side:) Men, kjenner jeg har fått en liten knekk på selvsikkerheten min! Har aldri tenkt at noe sånt kunne skje meg.. Det positivet er at vi vil få veldig god oppfølging neste gang:)

Ønsker deg også masse lykke til:)

Skrevet

Hei, trist at du måtte oppleve dette.

Jeg hadde exu for 3 år siden, i venstre eggleder. Fikk da cellegiftbehandling som funket med bare en dose. Legen sa at vi ikke kunne prøve på 3 mnd siden cellegifta visstnok hang i kroppen ganske lenge. Den vil bryte ned all cellevekst hvis du blir gravid før det, tror jeg. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men du bør kanskje forhøre deg med legen din før du begynner å prøve.

Når du blir gravid neste gang, skal du ha UL mellom uke 6-8 for å utelukke ny exu og se at fosteret ligger der det skal. Jeg fikk det, var kjempenervøs på UL såklart, men alt var på riktig plass heldigvis og jeg har snart en datter på 1 år :)

Skjønner at du er redd dette skal skje igjen, det var jeg også. Men du får (skal ha) god oppfølging i starten når du blir gravid, så det går nok bra skal du se :)

Lykke til!

Skrevet

Så godt å lese at man vil få god oppfølging når man blir gravid igjen.

En slik opplevelse som exu var helt grusomt.

Jeg var 6 uker på vei.

Fikk plutselig intense magesmerter.

Hadde mye blod i buken sa legen og jeg kom tidsnok inn på operasjonsbordet.

Ekkelt å tenke på at livet kunne gått tapt, men jeg overlevde og ser positivt fremover.

Kjenner jeg gruer meg til jeg får positiv test, skjer det igjen eller ikke....huff men man kan ikke tenke slikt.

Må bare krysse fingra for at det går bra :))

Skrevet

Det er såå godt å høre at det har gått bra:)

Jeg er veldig redd for at dette skal skje igjen, det kan jo faktisk bli veldig alvorlig! I og med at jeg brukte prevansjon (tok den som jeg skulle) i tillegg, blir jeg enda mer skremt. Gravid var ikke akkurat det første som streifet meg.. Men, prøver å se fremover og tenke at sjansen er faktisk mye større for at det skal gå bra enn ikke:)

Jeg fikk beskjed om å vente 3 mnd med en lege og en annen sa at cellegifta forsvant fort ut av kroppen og at jeg bare burde vente en mens.. Jeg har begynt med folat og tar vitaminer og tran. Jeg leste på nettet at cellegifta tar veldig på folin og vitamin lager i kroppen. Forstod det sånn at det var derfor man burde vente.. Men, ikke vet jeg.. Fikk ikke så god info på sykehuset. Vurderer privat gynekolog, slik at jeg får ordentlig tid til å spør om det jeg lurer på:)

Gleder meg veldig til å prøve igjen, men er kjeeeempe redd for at det skal skje igjen! Fikk beskjed om at jeg skulle få UL i uke 6 ved neste graviditet, så føler meg ganske trygg på at en evt Exu vil bli oppdaget i tide. Merket jo VELDIG godt at noe var galt, så jeg er iallefall på vakt til neste gang:)

Noen av dere som har fått noe "grunn" til Exu'en?

Alt så fint ut på UL hos meg, så håper det ikke har blitt noe skade på egglederen. Vet faktisk ikke hvor graviditeten har lagt heller... Det startet med en SA, og sånn som jeg forstod det så lå der en "klump" i buken... Da jeg ringte sykehuset ei uke etter og snakket med en annen lege på sykehuset, sa hun at legen som tok UL mente han hadde sett noe i egglederen.. Så blir ikke helt klok av dette! Er merkelig at det går an..

Godt å få høre andres erfaringer også!

Krysser fingre for at det går kjempe bra med oss alle sammen neste gang:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...