Gå til innhold

Hvis du skulle ansette noen på deltid, ville du ansatt noen som var gravid?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og søker jobb, har ikke termin før i oktober så er jo en stund til ennå. Ble ferdig med permisjonen min nå i april (får to tette ja!) og ble arb.ledig rett før perm. Nå må jeg jobbe meg opp retten til foreldrepenger igjen, men føler det ikke er så mange som ville ansatt en gravid kanskje?

Har nå iallefall søkt, så får jeg se hvordan det blir :)

Fortsetter under...

dagpenger er grunnlag for foreldrepenger det også altså. og nei tror kanskje ikke jeg hadde ansatt noen som er gravid, koster å ha folk på opplæring. når det er sagt så fikk mannen min fast jobb bare 3 måneder før han skulle ut i pappaperm altså, så alt er mulig

Jeg ville søkt om dagpenger, og samtidig meldt meg inn i diverse vikar og rekrutteringsbyråer. Slik at du kan jobbe kortere vikariater f.eks, og i tillegg får grunnlaget dagpenger gir.

Jobber selv med ansettelser til daglig, og må ærlig innrømme at jeg ikke ville ansatt en som er gravid. Er ikke lovlig å bruke graviditet som unnskyldning til å ikke ansette deg, men ville garantert brukt en annen. Rett og slett fordi det koster tid og penger på å lære opp noen, og når du da forsvinner i permisjon må vi ha inn en vikar for deg som også må læres opp.

Annonse

Du må IKKE skrive i en jobbsøknad at du er gravid. Det er noe du informerer om når jobben er din og du ikke kan skjule det lengre..

Arbeidsgiver har ikke lov og spørre om det heller men de pakker ofte inn spørsmålet sånn at det ikke virker så direkte..

Nei, det ville jeg ikke. Jeg er butikksjef og ansetter stadig ekstrahjelper, sommervikarer osv, det er dårlig økonomi å ansette noen som er gravide.

Men søk om dagpenger og meld deg hos vikarbyråene, de kan kanskje bruke deg i kortere perioder så grunnlaget ditt blir litt høyere enn bare dagpengene.

Jeg ville nok også forsøkt vikarbyrå.

Jeg jobber i staten, og kjenner til tilfeller der gravide har blitt tilsatt, fordi man alltid tilsetter den best kvalifiserte søkeren. Men om noen stiller likt, ville jeg nok ikke vært overrasket om det ble funnet en grunn til at den gravide ikke ble innstilt øverst på søkerlista...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...