Gå til innhold

gruer meg til sprøytestart i morgen.... er det ille???

Anbefalte innlegg

Hei - i morgen er dagen endelig her.... da starter jeg med sprøytene (menopur). Leste vedlegget nå - og ble litt redd... var jo en haug med bivirkninger - så som blodpropp og greier... ai ai... Og så står det at første sprøyte burde settes under tilsyn av enten lege eller sykepleier?!! Jeg skal jo få den satt av min mann, uten sykepleier og lege til stede.... hva om man gjør noe feil?? må si jeg fikk litt angst ja... og jeg har skikkelig sprøytefobi til å begynne med... er det veldig vondt?? Etter man har satt sprøyten skal man ta det helt med ro? eller kan man gå litt rundt og sånt? OK - her ble det en del spørsmål - men er mange tanker som svirrer i hodet mitt nå kjenner jeg.....

Fortsetter under...

Det går så fint så. :) Jeg har gjort dette en gang sjøl og gruet meg også veldig på forhånd. Har aldri likt sprøyter og blodprøvetaking og sånn. Men hvis du gjør som hun andre som har svart deg sier så lærer du hvordan du skal gjøre det. Det som er viktig er å være reinslig rundt dette, vask huden med sprit der du skal stikke, følg bruksanvisningen og se filmene på you tube.

Det hele er i grunnen veldig enkelt og ikke vondt. Jeg gjorde dette på egenhånd og rørte på meg som vanlig etterpå. Noen har problem med at de besvimer når de tar sprøyter, sikkert derfor de anbefaler lege/sykepleier første gang, men det er ikke nødvendig. Du har jo mannen din der.

Lykke til.

Jeg har kjempe sprøyteskrekk, og setter sprøytene selv... Har ikke hatt annen bivirkning enn hetetokter... Jeg reagerer bedre på menopur enn puregon, og jeg liker også menopur bedre (den svir ikke så). Overraska meg selv og gubben veldig første sprøyte jeg satt, det gikk så utrolig bra... Du skal sikkert stikke i magen.. Hold en fold og stikk for inn, merker minimalt til stikke. Trekk stempelet litt tilbake for å sjekke at du ikke er i en blodåre (er du i blodåret, kommer det nå blod inn i sprøyten).. Stikk væsken rolig og kontrollert inn, og hold nåla litt inni der, før du trekker den sakte ut igjen... Det man injiserer kan svi bittelitt, men det går fort over. Du kommer til å være kjempe stolt når sprøyta er satt..

Hei, jeg hadde det akkurat som deg og begynte å grue meg i flere uker før første sprøyte skulle settes og det ble absolutt ikke noe bedre når jeg fikk nåler og div sendt i posten, husker jeg skrev meld til min samboer den ettermiddagen hvor det sto " jeg kommer til å dø i 10 dager" syntes det var så ille før jeg skulle igang.

Så kom dagen for første sprøyte og når jeg hadde alt sammen liggende forran meg på bordet så det ut som et mini labratorium, jeg brukte god tid på å blande og lære meg hvordan det skulle være og jeg brukte også god tid når jeg skulle sette sprøyta ( det er dette som er værst) Nå er jeg på sprøytedag 10 og etter UL i dag må jeg iallefall stikke 3 ekstra dager, det å blande medisinene er nå over på nullkommaniks,jeg gruer meg bittelitt til selve stikke ( som ikke gjør vondt) men tror det er det å stikke en sprøyte inn i seg selv jeg hater. Jeg er helt sikker på at du vil være kjempe letta når du har tatt den første sprøyta og når du oppdager at det går veldig fint :-)

Masse lykke til med sprøytestart ( det kommer til å gå kjempefint)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...