merethe85 Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Nå får han: 0600-0700: 230 ml mme 1000-1100: Full porsjon grøt og 100 ml mme 1400-1500: Halvt middagsglass og ca 140 ml mme 1800-1900: Full porsjon grøt og 100 ml mme Så legger han seg ca 1930-2000. Før han begynte med middagsglass, så fikk han most banan ved de tider, og nå lurer jeg på hvor jeg skal "putte inn" det hen. Skal jeg begynne å gi han mat hver 3. time, så jeg får satt inn en "lunsj" med banan/fruktmos og melk?
1jente2gutter Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 Heisann! Min gutt er 4 mnd 1 uke og hans måltider ser sånn ut nå: ca 7.30 - halv porsjon grøt og vann og ca 100ml mme ca 11 - 200 ml mme ca 14.30 - 200 ml mme ca 17.30 - halv porsjon grøt og vann og ca 100 ml mme ca 18.45 - 100 ml mme og i seng ca 19 kommer til å gi frukt og mme til 11 måltidet og middag og vann til 14.30 måltidet om ikke så lenge!
merethe85 Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2011 Ok Jeg får vel begynne å gi han grøt og melk på morran..... Og da frukt rundt 11 Takk for svar
Lessismore Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Ikke for å kuppe tråden, men er det vanlig å gi så mye grøt/fast føde til en 4 mnd gammel baby? Min lille, på 4 1/2 mnd, får kun morsmelk. Hun har fått smake tynn velling av risgrøt 3 ganger, og på det meste har hun kanskje fått i seg en teskje. Vi ammer ca hver 3-4 timer, og hun har fin vektoppgang. Men er jeg helt uttafor, og bør gi henne grøt/middag/frukt?
hippmamma Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Det lurer jeg også på. Vi er forsatt på smake stadiet. Han også er 4,5 mnd nå og får kun morsmelk. Merker han blir treg i magen ved for mye fast føde (mer enn to ss med grøt), selvom jeg blander den gaanske så flytende. Men det er vel der det er stor forskjell på babyene Våre rutiner er: 05.30-06 220ml mme 09-10 170 ml mme 12-13 170 ml mme + noen smakebiter (grøt,fruktpurè, velling ol) 16-17 170 ml mme 18.30 220 ml mme 19.00 - natta
ALIICE Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Det er helt normalt å gi fast føde til en baby på 4 mnd ja:) Det er helt opp til deg selv hva du vil gjøre. Selv begynte jeg med fast føde til min baby når han var 4 mnd, for jeg var så lei av å fullamme. Jeg synes det var en befrielse å begynne med fast føde. Det er ikke så rart at du får i henne så lite når du kun gir tynn velling. Min erfaring er at de synes det er greit med litt konsistens på det, når det alikevel er noe annet enn mm. Mine har aldri likt tynn grøt, da får de det rett og slett ikke ned. Som sagt så gjør du som du vil, men når barnet blir 6 mnd, så MÅ det ha annen føde i tillegg til mm.
kvinne29-m/tvillinger Skrevet 3. juni 2011 #7 Skrevet 3. juni 2011 Mine tvillinger er 4,5 mnd og jeg gir de mme hver 3-4 time. Har gitt smaksprøver av fruktmos og grøt. Håpet på litt bedre søvn for den ene tvillingen med grøt,da han har begynt å våkne to ganger igjen på natten etter å ha sovet gjennom fra 2,5mnd.. Men hvor fort kan jeg øke mengden med grøt? Fra smaksprøver på kvelden? Burde jeg gi grøt på morgen også?Og hvor mye mme skal jeg tilby når jeg gir grøt? Dette er mine to første, så har ingen erfaring.
Trollmor til 2 Skrevet 3. juni 2011 #8 Skrevet 3. juni 2011 Ja, det er vel helt normalt å gi barn fast føde så tidlig. Det til tross for at det anbefales å fullamme frem til barnet er seks mnd. Nå skal ikke jeg legge meg opp i hva andre folk gjør, men jeg personlig vil komme til å fullamme så lenge det lar seg gjøre. Min mini runder 4 mnd i morra og vil fortsatt kun ammes så lenge det er nok. Men altså.. Han har så vidt begynt å få smake på annen mat da, men da er det snakk om en liten dråpe saus for eksempel på fingeren til storesøster. Når det er sagt så synes jeg i grunn det er litt trist at man raskest mulig skal bort fra ammingen og i gang med fast føde. Nesten uansett hvem jeg snakker med får jeg høre at min sønn trenger mer mat enn det jeg kan gi han. Min sønn vokser og legger på seg akkurat slik han skal og da ser jeg ikke poenget i å begynne med fast føde enda. Og jeg vet ikke om jeg skal bli flau eller provosert over at det stadig oftere blir sett litt rart på de som ammer enda når barnet har blitt 4-5 mnd. Amming er, i mine øyne, det fineste og den enkleste måten å gi barn mat på. Så inntil mitt barn trenger annen føde, vil han måtte nøye seg med mammas melk
ALIICE Skrevet 3. juni 2011 #9 Skrevet 3. juni 2011 Hvorfor synes du det er trist at man raskest mulig skal bort fra ammingen? Synes det er utrolig merkelig å legge seg bort i hva andre velger å gjøre. Du trives tydeligvis veldig godt med amming, men det er ikke alle som gjør det. Jeg valgte å begynne med grøt fra 4 mnd alder, ikke fordi han ikke la på seg nok, men fordi jeg ikke trivdes med ammingen og syntes aldri det var koselig. Jeg har faktisk aldri hørt om noen som som synes det er rart om du fullammer selv om barnet er blitt både 4-5-6 mnd gammelt! Det får være opp til hver enkelt hva de velger å gjøre;)
merethe85 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 3. juni 2011 Jeg sluttet å amme etter 5 uker fordi jeg var skikkelig sår og så fikk jeg brystbetennelse. Og ikke hadde jeg næring i melka mi heller, så da var det ikke noe vits å fortsette. Han ble en helt annen gutt da han fikk NAN. Først lagde jeg smaksporsjoner, og gikk gradvis oppover. Begynte med grøtsmaking da han var 3 1/2 mnd. Helsesøster sa at jeg kunne gi han full porsjon da det hadde gått 3 uker. Han har fått 2 grøtmåltider pr dag i en uke nå.
merethe85 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 3. juni 2011 Da har jeg tenkt litt og funnet ut åssen jeg skal gjøre det. Er enig i at to porsjoner grøt er litt for mye enda. Så da blir det sånn her: 0600-0700: Full porsjon grøt + 100 ml mme 1000-1100: Fruktmos + 170/180 ml mme 1400-1500: Halvt glass middag + 100 ml mme (skal snart få et helt glass) 1800-1900: 220/230 ml mme 1930-2000: Natta Tror dette blir bra
Makko med to små gutter Skrevet 3. juni 2011 #12 Skrevet 3. juni 2011 22.januarbaby så lenge du fullammer og baby er fornøyd OG går opp tilfredsstillende i vekt er det INGEN grunn til å gi henne noe annet. Her får mini som er 4,5mnd grøt om morgen og velling(tynn grøt på flaske) på kvelden. Ammer så mye som mulig, men har dessverre fått for lite melk så mini har lagt på seg alt for lite (gått ned 3 kurver på en mnd!).
hippmamma Skrevet 3. juni 2011 #13 Skrevet 3. juni 2011 Dette er mitt første barn, også fikk jeg beskjed fra helsestasjonen at man ikke skulle gi barnet fast føde for fullt før 6 mnd alder. Når jeg tenker meg om er det sikkert stor forskjell fra HS til HS, men ingen i barselgruppa mi har heller starta med noe spesielt. Derfor ble jeg mer nyskjerrig på dette her også. Og selvfølgelig gjør man jo alltid det som er best for sitt barn Men ser også at de flese bare gir 4 måltider om dagen. Jeg vil gjerne høre litt om hvordan man "kutter ut" ett måltid?? Min lille vil absolutt ha 5 måltider han. Og for å si det sånn så trenger han ikke det. Han er god å rund, ikke overvektig, men ligger over snittet da. Så tenkte vekten ville stabilisert seg bedre om vi kuttet ett måltid men økte mengden på de andre måltidene kanskje..!? Noen som vet litt om sånt her?? (ikke meningen å flytte fokuset her, men tråden handler jo om mat og 4,5 mnd gamle bebiser
Makko med to små gutter Skrevet 3. juni 2011 #14 Skrevet 3. juni 2011 om det er noen trøst får min 6-7måltider... Synes også det var pussig at mange har 4måltider, blir lenge mellom hver gang da!
merethe85 Skrevet 4. juni 2011 Forfatter #15 Skrevet 4. juni 2011 Når man ikke ammer, skal man begynne å gi de fast føde ved 4 mnd´s alder.
Isabella12 Skrevet 5. juni 2011 #16 Skrevet 5. juni 2011 Nå er det vel ikke sånn at alle som fullammer barnet sitt til seks måneders alder gjør det fordi det er så "gøy" eller "koselig", men rett og slett fordi det er det beste for barnet hvis forholdende ligger til rette for det.
theresen83 Skrevet 5. juni 2011 #17 Skrevet 5. juni 2011 Hvem sier at man skal gi MME-barn fast føde fra 4 månede? På hs har de sagt 6 måneder til oss.
littlefairy Skrevet 5. juni 2011 #18 Skrevet 5. juni 2011 Står vel ikke akkurat at man SKAL eller MÅ, men at man kan starte med det! (men trodde selv at man kanskje holdt seg til f.eks grøt max en gang om dagen fram til 6mnd alder, og ikke flere måltider med fast føde, men kanskje bare noe jeg har innbilt meg da) http://www.helsesoster-service.no/tema/Introduksjonfastf%F8de.htm
merethe85 Skrevet 6. juni 2011 Forfatter #19 Skrevet 6. juni 2011 Helsestasjon her sa at jeg skulle begynne med det fra 4 mnd....
merethe85 Skrevet 6. juni 2011 Forfatter #20 Skrevet 6. juni 2011 Han får nå bare grøt en gang om dagen og han får også middag. Hvis man ikke skulle ha begynt før de var 6 mnd, så hadde det vel ikke vært 4 mnds grøt og middag å få kjøpt.. Jeg fikk også beskjed av helsestasjon om at jeg kunne mose poteter og grønnsaker av vår egen middag og gi han.
Bea- Skrevet 7. juni 2011 #21 Skrevet 7. juni 2011 Grunnen til at mange Hs gått mer gått mer og mer bort i fra fullamming er en enorm økning av spiseforstyrrelser hos små barn. Etter at de har "presset" på for fullamming i mange år sammenhengende ser de nå en stor økning av små barn som har spisevegring. Barn som bli introdusert for fast føde for sent (etter min mening er 6 måneder alt for sent) kan få problemer med spisingen senere, eks kresen i matveien, foretrkker mat uten klumper osv i en alder der de absolutt burde spise mat med tyggemotstand. Jeg tror at dette med fullamming kommer til å gi "senskader" og at WHO om ikke lenge endrer informasjonen om fullamming! Det er en grunn til at det er kun norge omtrent som anbefaler dette. Jeg sier ikke at man skal slutte å amme tidlig, men en kombinasjon er nok det beste tror jeg. Jenta min er 4 måneder nå og hun er super lykkelig og glad når hun får smake på grøt, avocado, banan og div. gir to måltider til dagen, men ammer alltid først, slik at hun får i seg melken.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 7. juni 2011 #22 Skrevet 7. juni 2011 Jeg gir bare to grøtmåltider om dagen. Til lunsj fra 10-12 og så grøt om kvelden 20-21 tiden før jeg legger han. Da får han litt mme til grøten men ellers får han et måltid på 170 ml mme. Skal begynne med middag nå etterhvert og da blir grøten til lunsj erstattet med middag (potet,gulrot og litt smør). Etterhvert når jeg har vendt han på det begynner vi med grøt til første måltidet om morgenen. Jeg syns det blir for mye med 3-4 måltider om dagen når han bare er 4,5 mnd. Men om en måned begynner jeg nok med middag.
SAE + MAE <3 Skrevet 8. juni 2011 #23 Skrevet 8. juni 2011 Min sønn på 4 mnd (i dag, hipp hurra) får mme til frokost sånn 8-9, grøt laget på mme med vann å drikke til lunsj rundt 12, hjemmelaget grønnsaksmos med mme å drikke til middag i 4 tiden og velling til kvelds før han legger seg rundt klokka 6. Og da sover han til 4-5 på natten og får en flaske mme da, før vi sover videre til 7-8. Jeg begynte å gi han velling da han var 3 mnd fordi han bare var sur og grinete og misfornøyd og spiste enorme mengder mme pr døgn... Og etter jeg begynte med det var han blid og fornøyd igjen Og etter det har jeg startet litt og litt med forskjellige grønnsak- og frukt moser. Jeg tenker at så lenge han ikke viser tegn på vondt i magen, bæsjer hver dag og er glad og fornøyd skader ikke det! Det viktigste med småtroll og mat er jo at hver enkelt finner det som passer for dem, så lenge barna er fornøyde og vokser som de skal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå