Gå til innhold

Hvor mange av dere lever fra lønning til lønning, og sliter hvis det skulle dukke opp en uforutsett regning på 3000kr?

Anbefalte innlegg

og hvor gamle er dere???

Jeg har en tante som lever fra lønning-lønning. Hun har ingen oppsparte midler, og hvis det skulle komme på noe ekstra en måned blir det helt krise. Hun er 45år. Jeg er nesten 20 år yngre og har mye romsligere økonimi enn henne.

Jeg har alltid sagt til meg selv at når jeg er gammel (og jeg regner meg selv som litt gammel når jeg er 45 år) så skal jeg i hvertfall ha ordnet økonomi slik at jeg kan leve slik jeg har lyst til. Jeg lurer på hva som får godt voksne mennesker til å ha så dårlig råd at man ikke kan kjøpe biff til middag en lørdagskveld fordi økonomien tillater ikke det....

Fortsetter under...

Vi lever fr lønning til lønning, men er flinke til å sette inn på sparekonto når vi får feriepenger/ skattepenger slik at vi har en buffer. Jeg hadde to jobber, men har mistet den ene, så det er ganske så trangt nå :(

Jeg er lavtlønnet alenemor og som pga. alvorlig sykdom hos barnet har brukt opp alt jeg hadde av sparepenger og som nå lever fra lønning til lønning. Men vi lever iallfall, både jeg og barnet. Og for 6 måneder siden var det ingen selvfølge.

Er 33 år.

jeg får ikke sett alle svarene????

vi er 24 og 25 år, har snart 3 barn. Han har fast inntekt og jeg er student. så vi lever fra lønning til lønning og hadde fått det vanskelig om det hadde kommet en uforutsett regning på 3000 kr. men vi er flink til å forutse utgifter og slikt. har alltid klart oss. men det er ofte trangt! ingen skam i det vel? regner med det blir bedre med to inntekter!

Gud for et nedlatende drittinnlegg.

Det finnes mange fattige i dette landet og det finnes mange med stram økonomi. Hørt om lavtlønnsyrker? Virkelighetenfor svært mange er at det er tilnærmet umulig å spare penger.

Annonse

herregud!!!!

kansje ikke alle har like mye penger, kansje noen ikke har full jobb?? gjeld???

så fint du ser ned på tanten din og synes du selv er så perfekt.

mange har så dårlig råd at de ikke kan kjøpe seg middag hver dag heller,

Jeg vedder på at du bor på bondelandet et eller annet sted, der der er rimelig å bo. Du har nok heller ikke studielån som kommer i tillegg til andre utgifter.

Det er mange grunner til at man lever fra lønning til lønning og en del kan ikke noe for det selv. Andre har for dyr bolig i forhold til lønn, reiser for ofte til syden, kjøper for dyre klær osv osv. De første syns jeg synd på, de andre burde gå et kurs i økonomistyring eller noe sånn at en regning på 3000kr, som egentlig ikke er veldig mye, ikke blir et problem.

Vi lever fra lønning til lønning, da vi har for høyt forruk! Vi har også kredittkort med høye kredittrammer, og kommer det uforutsette utgifter, så blir det ikke krise, vi bare betaler neste måned om vi ikke har pengene nå.

Vi er flinke til å stramme inn livreima om det virkelig røyner på, det har vi gjort før, så det er ikke noe problem. Vi har bare veldig høye utgifter for tida, vanlig li er dyrt, dessuten har vi kjøpt et hus, og visse ting ønsker vi å gjøre, og det koseter litt penger, nå er det hagen vi holder på med. Busker og trær er dyrt.

Vi har grei nok inntekt til å leve litt presset i en periode. Om vi er 3000,- i minu en måned pga en uforutsett regning, merker vi det ikke på økonomien, annet enn at vi ikke kjøper ny sofa den måneden, eller venter en måned eller to med å legge skifer i hagen.

Så du ser ingen forskjell i det å ha en inntekt, i forhold til det å ha to inntekter?

Den dagen du er 45, uten barnetrygd og bidrag for de voksne barna, men kun med din arbeidsinntekt.... Kanskje du ikke kan eie hus? Leiemarkedet er ikke alltid billig, vet du. Mannen din kan bare gå......

Du forstår rett og slett for lite av livets realiteter ;)

hm.. jo..jeg gjør faktisk det. Men tanten min har en mann i tillegg.

Dessuten vil jeg påstå at realiteten har slått meg for en stund siden. Har eid to hus. Ett med min mann..og siden vi skilte lag, har jeg eid huset alene....

Jeg er alltid på pluss-siden når neste lønning kommer. Ikke får jeg ei krone fra nav heller..da jeg tjener mer i måneden enn full overgangsstønad...

så jeg bare lurer....

skjønner når man har småbarn og er i etableringsfasen..men når man snart bikker 50!!?? uforståelig for meg!

Annonse

Vi gjør det:( Fantastisk irriterende!! Samboeren har gammel inkassogjeld som han betaler på og jeg har dagpenger fra NAV... Pluss dyr husleie..

Forbanna dritt!! 23 og 26år.. Ingen barn.

Jeg har aldri hatt noe oppspart. Bortsett fra sparepengene mine foreldre sparte til meg som er brukt opp for lenge siden.

Jeg er 19 år og har kun gått på skole og hatt 3-4 vikarjobber. Lengste var i ett år, men jeg var 16-17 år da og sparing var ikke noe jeg tenkte på. Men så ble jeg gravid et par mnd etter at jeg sluttet i den jobben, og da lå jeg plutselig tynt an.

Nå har jeg store problemer om jeg får en regning på 3000 kroner. Gleder meg til skattepengene kommer inn på konto slik at jeg kan kjøpe en godkjent bilstol til jenta mi, denne kunne jeg lett kjøpt om jeg kun hadde hatt litt ekstra i en bufferkonto, men nå må jeg dessverre heller lene meg på penger jeg muligens ikke ville fått..

Prøver å spare, legge av litt av det lille jeg får hver måned, men det er jammen ikke lett. Skal muligens bo en måned hos min mor inntil jeg flytter inn i ny leilighet i august, og da sparer jeg kanskje en måneds husleie:-) Det blir da min bufferkonto, hihi;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...