Gå til innhold

Gurren min på 12 mnd, viser NULL interesse for å ete selv! Flere? Hva gjør vi da?

Anbefalte innlegg

Det er jo veldig greit mtp at han ikke putter noe som helst i munnen da, så det blir sandkasse til bursdagen nå da.

Han åpner munnen og alt om jeg gir han, men får han en brødbit eller en bolle som han kan gjøre som han vil med så leker han bare med det, ikke snakk om at han fører maten opp til munnen. Prøver å vise han og allting, men han gjør det bare ikke. Han drikker av tutekoppen om han må, som regel om vi har dårlig tid gidder jeg ikke grininga og det ender med at jeg gir han,, Men nå er han året neste uke, er det ikke på tide å kunne dette nå da?

Han begynner i Bhg til høsten, da regner jeg med det uansett blir fart i sakene...

Fortsetter under...

Du har vel skjemt han bort?

Jeg klarer ikke se hvordan det går an egentlig, siden mine har grepet etter flaska selv fra ca 3,5 mnd.

La han bli skikkelig sulten og sett maten foran ham. Ha god tid, og ikke stress.

Kutt ut all småspising mellom måltidene så han blir skikkelig sulten til hvert måltid.

Ha et fast sted hvor han spiser, det naturligste er jo i høystolen ved kjøkkenbordet.

Når han da blir plassert sulten i en stol han forbinder med å spise vil han ganske fort skjønne at han må spise selv eller fortsette å være sulten ;)

Skjær f.eks en brødskive i passelige terninger og sett tallerken foran han. Er han sulten spiser han garantert.

Kan ikke fatte at du har klart få et sånt problem, men det er forskjell på hvor opptatt barn er av mat, så det høres ut som du har fått en som er bare middels intressert...

Han får frokost, lunch, middag og kvelds, alltid ved høystolen ved bordet. Nå må jeg si at han begynte å ete sammen med oss ganske sent. Da han ikke greide sitte før han var 8 mnd, satt han i vippestolen og spiste. Det var veldig upraktisk å ete samtidig med han da vi måtte bruke den.

Han har nettopp begynt med brød, brekker seg om han får for store biter, men han kommer seg.

Synes det er ganske sært jeg også. Må gi han flaska også, en skjelden gang tar han den selv. Får han den, hiver han den bare i gulvet...

Men han har ikke interesse for å stappe noen ting i munnen, ikke noe han finner eller noe, tygger ikke på ting etc.

Har prøvd med puffet ris på gulvet, men han er ikke interessert. Leker med den, men ikke F.. om den skal i munnen...

Han har blitt litt tynnere pga at han har strekt seg, og han er bare sånn passe interessert i mat ja. Så jeg synes at å bare la han sulte er ikke ok, men kanskje det er det som må til. I morgen får han vente til lunch (det er da han får brød) så han blir skrubbsulten...

Hi.

Spørs om du har gjort deg selv en bjørnetjeneste med den vippestolen:P For det er naturlig at du ikke setter maten i fanget på ham og lar han spise selv i halvt liggende tilstand. Så jeg tror gutten ikke har hatt særlig mulighet til å utvikle seg når han ikke har kunnet sitte.

Men siden han ikke spiser på noe er det jo litt spesielt! Barna skal jo spise på alt, da de lærer på den måten.

Har du tatt opp dette med helsesøster?

Vil ikke skremme deg, men autisme kan oppdages så sent som ved 18 mnd.

Min gutt er straks 2 år, og ikke alltid han vil spise selv han heller. Kommer an på om det er gaffelvennlig middag, da liker han bedre å spise selv. Men alt som må inn med skje blir han bare utålmodig av. Men har egentlig aldri vært noe superinteressert i å ta for seg av mat på bordet.

Spiser skive selv også, men noen ganger må jeg gi han skiven, selv om han er kjempesulten. Noen ganger vil han, noen ganger vil han ikke. Er ikke noe bekymret av den grunn, for en vakker dag vil han nok spise selv. Han er bare ikke så sta på å måtte spise selv.

Annonse

Så deilig å høre at det ikke bare er min som ikke er så interessert, 19:07. Han er veldig sta, jeg er overbevist om at han kan om han vil, slik er det jo med tutekoppen. Han viser jo at han kan om bare han gidder. (Men så drikker han så lite at om han ikke vil så gir jeg han).

En annen nevner over at hennes barn holdt flaska selv fra de var 3,5 mnd. Da fikk han jo fremdeles brystmelk så å holde noen flaske var uaktuelt. Han ble fullammet til 6 mnd, begynte så vidt med smaksprøver da han var 5 mnd. Det vanlige er forresten å holde flaska selv ved 6-7 mnd. alder.

Tror nok det vi har gjort oss en bjørnetjeneste. Han satt som sagt i vippestolen lenge. Han er hypermobil og kunne rett og slett ikke sitte i stol før han var 9 mnd gammel. Han er akkurat begynt å sette seg opp selv. Finmotorisk er han veldig flink da.

Han er veldig sosial og elsker andre barn, har godt samspill i lek og ler sammen med andre og når han ser Drømmehagen. Tviler sterkt på at det er snakk om noe Autisme, ikke Asperger heller for den del.

Men han er sta, vil han ikke så hyler han, dette gjelder feks å holde tutekoppen selv. Av og til holder han den selv, men da er han jammen tørst, og så skal helst ikke jeg følge med. Men mat og andre ting- det bare leker han med. Og ja: Det er ganske spesielt at ingen ting skal i munnen, smakes på etc. Eneste han har i munnen er smokken, enda han driver og får tenner nå. På den andre siden er det greit at jeg slipper bekymre meg for at han skal ete bæsj og andre lugubre saker. Men normalt? Nei....

Skal snart på 12 mnd kontroll. Må ta det opp da..

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...