Gå til innhold

Hvordan få 16 mnd barn til å sove lenger enn 5???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begynner å bli rimelig desperate her...

Hun våkner hver morgen i 5-tida og er egentlig trøtt men finner sjelden roen til å sove videre. Hun legger seg 7-halv 8 om kvelden og sover en lur på dagtid (ca 1 1/2 time).

Tips mottas med stooor takknemlighet!!!

Skrevet

Bekkmørkt på rommet. Ikke mørkt men bekkmørkt. Det har alltid fungert hos oss. De hadde våknet i 7 tiden om vi hadde hatt vanlige rullgardiner. Isteden sover de til både 09 og 10. våkner hun klokka 5 får du få inn og si at det er natten. Gjør det nok ganger så skjønner hun nok tegningen.

Skrevet

Hei. Jeg har selv en datter på 16 måneder. Hun starter som regel dagen i halv sju tia, men det hender hun våkner tidligere. Da går en av oss inn til henne, legger henne rolig ned, bretter over dyna og sier: "natta, du må sove litt til, det natta enda".

Vi er konsekvente på at huset ikke "åpner" før klokka 6.

• 4 uker senere...
Skrevet

Vet ikke om jeg skal kalle dette et tips, men dett skjedde hos oss :)

Vår gutt (var da 10.5 mnd)sto opp og la seg omtrent på samme tid som deres (sov litt mer på dagen, to lurer). Vi har kjørt knallharde rutiner fra dag en, men mørkt soverom på natta og lyst på dagen. Han har fullstendig lystette rullegardiner så han vet ikke at det er lyst ute.

Likevel våknet han ca 05-05.30. Det nyttet veldig lite å prøve å få han til å sove mer. I beste fall fikk vi han til å sove 20-30 min lenger ved å "sloss" med han i en time, så det kuttet vi ut etter å ha holdt på sånn HVER dag i flere mnd..

Vi hadde egentlig bare godtatt at det var sånn, helt til vi skulle til svigers en helg og flyet vårt ble kraftig forsinket. Mini var våken hele tiden da fra ca 17 til 01(!). De neste dagene var det veldig mye rot med sovingen hans og etter et par-tre dager begynte han å "forsove" seg. Plutselig sov han til 07-08-09. Har hatt dager han har sovet til 09.30 (halleluja!)

Dette er 1.5 mnd siden og han sover nå vanligvis til ca 07-08. Vi er jo i himmelen. Vet jo ikke om det var pga den rot-dagen, men syns nå det virker veldig sånn ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg lurer på det samme, mini har våknet kl 5 i en uke nå.. Ikke syk eller noe galt, bare våååååken og klar for livet.. 5 er natta, ikke morningen. Jeg blir gal!

Tenkte å prøve å gi henne en flaske og bare la henne skrike til kl er halv 6,så pushe det frem til 6...men er usikker på om det er riktig å gjøre..(grunnet flytting sover hun på vårt rom, men det har hun gjort noen mnd så det er nok ikke årsak til tidlig våke)

Skrevet

Min datter sover stort sett til i 8-9 tiden, men skulle hun våkne før kl.07 så gjør jeg som "Byåsen Baby": Går inn til henne, gir henne smokken og sier "nå er det natta" og går ut igjen. Da sover hun og kan sove til 8-9.

Skrevet

Vi plagdes og med det samme. Men så begynte vi å legge henne senere. Da sov hun litt lenger.

• 3 uker senere...
Skrevet

Samme problem her.Mini har våknet stadig tidligere, og den siste tiden nå er det i halv fem-fem tiden. Ikke noe gøy. Hjelper ikke å legge han "sent" heller, da han ikke sover mere enn ni timer om natta! Da måtte vi lagt ham senere enn storsøster. Ikke kan vi bare gå inn å si det er natta, det aksepteres ikke! Og vi har ikke lyst til at han skaøl vekke storesøster så tidliger heller. Aner ikke hva vi skal gjøre. Vi har prøvd å kutte på dagsovng, uten effekt på nattesovingen. Han er i tillegg urolig på natta, så det blir lite søvn her for tiden. Ikke kommet tenner på evigheter og ser ikke ut til at det kommer noen nå heller. Mulig er det ekkelt i ørene (har hatt en del øreverk tidligere), men det så bra ut ved siste kontroll. Mulig han bare er sånn skapt :-)

Skrevet

Akkurat som vår lille søn.

Har drevet på sånn hele våren og nesten til nå.

Problemet later til å være at han ikke er søvnig lenger om han våkner fra 5 og utover. Våkner han før på natten får han bare en slurk vann og "svimer av" i sengen med en gang etterpå.

Har prøvd å gjennemføre "natt" inntil kl seks med absolutt ingen effekt. Ungen står og hyler i sengen, og det vekker alle andre - også storesøster som sover på samme rom.

Har prøvd å ha noen myke leker liggende klar som han får opp i sengen og noen morgener har han så lekt fint og stille med seg selv i sengen 30 min til. Så da har jeg fått sove litt til.... Andre morgener har det ikke funket i det hele tatt!

Men her på det siste er det begynnt å snu seg litt i positiv retning. Han sover nå til kl 6 (+-20 min) - og jeg opplever det som en kraftig forbedring.

Jeg har lest noe et sted om at det er en veldig vanlig ting i 1-2 års alderen og at det ikke er mye å gjøre med det. Det går over av seg selv etterhvert som ungene utvikler seg.(finner ikke linken nå). Det ser ut til å stemme her i huset. Trøster meg med at det er få tenåringer som sliter med slike problemer - og så gleder jeg meg sinnsykt til å få mere søvn når han blir bare littegran eldre!

Du kan jo forsøke om det hjelper med noen myke/stille leker kun til morgenbruk så du kan få litt ekstra søvn...

Skrevet

Vaar lillegutt gjorde det samme. La seg ikke för 19.30 og sov til vanlig 12-13 timer. Saa begynte han aa vaakne i 05.30.06.00 tiden. Etter mange dager med dette kuttet vi ned paa dagsovingen (30 min) og han er tilbake til vanlige rutiner paa kvelden/natta.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...