Endelig28 Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Hei. Jeg har ei lita tulle som e 4 mnd og 7 dager. hun har siden hun var 1,5 mnd sovet fra 19.30-20.00 til 06.00-07.30. uten amming eller oppvåkning. Men de siste 2 ukene har hun begynt å våkne flere ganger om natten. Hun får pupp og kan roe seg fort etter det. Men de 2 siste nettene nå har hun våknet i 02-03- tiden og har ikke sovet mye etter det. Jeg vet ikke hva jeg gjør feil?? hvordan kan jeg få henne til å søv lengre? Slik er vår dag. 07.00 står opp sammen med pappa 08.00 legges ute i vognen, sover i 1-3 timer. 11.00 pupp 11.30 dupp ute i vognen 3-4 timer. 14.30-15.30 pupp evt litt banan Kanskje en liten 30 min dupp før kl 18.00 hvis hun våkner 14.30. 18.00 grøt + pupp 18.30 bading 19.00 pupp + 120 ml MME 19.30 legges i sengen sin og sovner selv eter 5-10 min. får hun for lite mat? bør jeg bytte fra MM til MME daglig? Blir glad for svar... Er VELDIG TRØTT!!!!
Guttemamma75 Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 Det er helt vanlig at babyene har en urolig periode rundt 4 mnd - de er mer våkne og har mange flere inntrykk fra dagen som skal fordøyes på natten. Det er i denne perioden mange også begynner med mer fast føde som også kan gi litt magevondt og oppvåkninger pga dette.. Tenk på det sånn - du er jo kjempeheldig som har hatt et barn som har sovet så godt så lenge!! - men søvnmønstret til slike små er stadig i endring og det er helt normalt at de har perioder med flere oppvåkninger.. Barnet ditt sover jo mye på dagen da, så kan hende det kan hjelpe å kutte litt ned på dagsovingen.. Men jeg ville bare sett på det som en "periode" og sett det an... Om noen uker kan det endre seg igjen.. Husk at de fleste barn sover ikke natta igjennom før de nærmer seg året og for mange enda lengre enn det..
littlefairy Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 Som hun skriver over her er det helt normalt at det endrer seg og er perioder med både det ene og det andre.. Gutten min også har noen netter hvor han plutselig er våken en periode om natta, og har slått meg litt til ro med at det varierer. De sier jo at babyer sover/skal sove en viss mengde timer pr dag, og tenkte at nå som hun er litt større er det normalt med mindre søvn på dagtid, som igjen heller blir tatt på natta. Mini her i gården har hvertfall ikke siden 2-3mnd alder sovet stort mer enn maks 1time om gangen på dagtid, oftest rundt 30minutter i slengen sånn ca3-4 ganger pr dag. Og sånn har det vært en good stund (er5mnd og 9dager nå). Han legger seg i 19-20 tiden, og sover som regel til 05-06, hvor han da kommer opp i min seng og vi kan småduppe sammen helt til 9-9.30, men er som regel oppe i 8 tiden. (og som sagt noen ganger en våkenperiode på natta, men sovner etter en stund igjen) Har tenkt at siden han sover såpass mye om natta/morran, så trenger han ikke mer søvn på dagtid. Men de sier jo man ikke skal vekke de heller, så jeg ville nok bare sett det an et par dager, så retter det seg nok etterhvert
Endelig28 Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2011 Jeg har aldri vekt henne når hun ligger å sover. Og hvis hun ikke får legge seg når hun ønsker blir hun sutrete. Men hvis hun ikke sover mer om nettene fremover, så må jeg vel begynne å vekke henne på dagtid slik at hun ikke sover så lenge.
Guttemamma75 Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Som sagt - hadde det vært MIN baby hadde jeg bare ventet og sett det an.. Du har nok blitt litt "bortskjemt" med en baby som har sovet hele natten - dette er jo slettes ikke så vanlig og nå som du har en mer "normal" baby er det liten vits å stresse med sovingen.. Gjør tydelig forskjell på natt og dag, og la barnet sove når det vil.. Søvn avler søvn.. Du må nok bare godta at barnet sover lite på natten i en periode, du kan jo heller legge deg litt midt på dagen når barnet sover og legge deg tidlig slik at du også får nok søvn..
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Sovner hun på igjen med litt pupp? Vi hage en slik slitsom periode på3 uker og de verste 2 nettene våknet han annenhver time. Var nok ikke sulten hver gang, men han fikk allikevel og sovnet sammen med oss. Det hele gikk over av seg selv, jeg begynte med smaksporsjoner grøt, uten at han rakk å få i seg så mye at det kan ha hatt noe å si. Ganske sikker på at det var en økeperiode. Han har også fått et annet søvnmøndter på dagtid nå.
Endelig28 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 3. juni 2011 I natt sov hun fra 20.00-07.00 Hun har aldri sovnet ved puppen på dagtid men på natten kan hun gjøre det. Hvis hun våkner etter kl 06.00 på morgenen får hun komme opp i sengen vår. Da får hun pupp og vi sover en time eller to sammen i sengen. Hun har begynt med grøt, noe hun likte fra første skje. Nå spiser hun en liten porsjon hver kveld før bading. Kan også få en liten smakebit av banan eller annen frukt hvis hun er litt sutrete på dagtid
Krøvvel Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Oi, du hr jammen vært heldig med en jente som sover så mye! Så mye sover ikke min på ni måneder ennå, han er våken for pupp 2-4 ganger per natt. Jeg ville kanskje gitt henne mer mat ja. Og da tenker jeg på pupp. Sånn som det ser ut for meg får hun pupp kun tre (eller fire) ganger per dag? Det er ikke så mye for en så liten baby når hun sover hele natten. Hun får jo allerede ganske masse fast føde så det ville jeg bremset på. Kan hun få en sup pupp før hun legges igjen om morgenen? Synes ikke du skal bytte til MME, det beste er jo morsmelk og det er fort gjort å miste melka hvis du gjør det. Jeg ville bare sett det an. Mitt tips er å legge seg tidligere om kvelden selv. Som noen her over sier, du har kanskje blitt vant til å sove hele natten selv og da kan det være tungt å stå opp. Men sånne perioder må man regne med. Det kan jo være tenner, økedøgn, utviklingssprang. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå