Gå til innhold

Hjelp meg også;) Svar til 4-åringen:)

Anbefalte innlegg

Var i fjæra forleden. Ute i vannet forsvant sporene til både oss og hunden med èn gang vannet kom. Da spurte han hvorfor sporene etter makken ikke forsvant ute i vannet??

Da tenker jeg på sånn makk som lager ganger i sanden. Disse forsvinner jo nemlig ikke i vannet.

Fortsetter under...

Herregud for noen spørsmål de kommer med disse småttisene da! Har fått noen spørsmål av mine som er nesten helt umulige å svare på! Noen har jeg sendt videre til læreren til førsteklassingen! Hehe :P

Men lurer på om makk har noe slim på seg som gjør at ikke sporene forsvinner med en gang. Det var det første jeg tenkte på iallfall!

Altså, noen ganger må det være greit å si at dette vet jeg faktisk ikke. Foreldre er ikke overmennesker som vet alt. Men man kan si at vi kan prøve å finne det ut ved å feks. se i en bok eller på internett, eller spørre "onkel Arne" som vet så mye.

Annonse

Ja, det spørres mye her og noen spm er jo gode og fornuftige da. Slik som dettte hehe:) Til du under her; selvfølgelig er det lov si en ikke vet. Måtte bare innrømme at det viste jeg ikke men at vi kunne sjekke det ut. Hadde glemt det helt til jeg så det andre innlegget;)

Slim ja.. Æsj! Hater makk/evt.mark om noen har problemer forstå;)

Er det slike mark som lager "tårn" i sanda? Kan vel være at de er hardere og mer kompakte enn sanda ellers, kanskje? Kanskje dere kan kjenne etter hvor hard sanda i disse tårnene er? Ellers er det selvfølgelig helt greit å innrømme at man ikke vet alle ting. Men hva tror du? Hva tror fireåringen? Kan dere prøve å finne det ut sammen?

Ellers er dette et kjempebra sted å stille spørsmål om dyr og planter:

http://www.biologforeningen.org/enbiolog/default.asp

Tenker dere på haugene etter fjæremarken ( ser ut som noen som har klemt ut en hel tube kaviar)? Det er i så fall fjæremarkbæsj, som hovedsaklig består av sand i og med at den graver gangene sine 15-20 cm nede i sanden ved å spise seg framover. Den tar opp det som er av næring fra sanda og skiter ut resten ved inngangen.

Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg har alltid tenkt at det er mer leirete nedover i sandbunnen, og at det er derfor de holder seg bedre, men det er bare spekulasjon fra min side. Ta med en plantespade neste gang dere er i fjæra og prøv å grave opp en. Den ser ut som en slags meitemark med børster på midten.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...