Gå til innhold

hvorfor må hun komme på besøk i leggetida?

Anbefalte innlegg

har et barn på 1 år.

Ei i slekta kommer flere ganger i uka på besøk pga barnet, koselig det, MEN veldig ofte kommer hun ganske sent, og da blir leggetida til barnet forskyvet en del slik at det resultere i en overtrøtt pode som griner:(

vil ikke jage henne hjem, men føler jeg ikke kan si ifra at nå er det stelletid, har prøvd å gitt noen hint nå og da, men funker ikke.

Begynner som regelt å stelle han i halv sju tida, og det tar 1 time ca med mat, stell og medisiner..idag ble klokken halv ti før han var i seng:S

tør dere si ifra hvis noen kommer i leggetida gang etter gang?

Fortsetter under...

Hvis hun gjentar det gang på gang er det selvfølgelig fordi hun aldri har fått noen signaler på at det er en dårlig tid for deg. Sansynligvis er det den tiden som passer best for henne. Hva med å være litt åpen om det og si at dere kan avtale et annet tidspunkt, siden du egentlig føler det beste er å ha ro i leggetida?

Hvorfor må hun komme på besøk i leggetida?

Fordi du ikke har sagt at det ikke er greit.

Her i huset tar det ca 5 min å legge kidsa (hva i all verden driver dere med i en hel time??), så det er ikke noe problem om vi får besøk. Men OM det hadde vært det hadde jeg helt klart å si fra om det, ja. Er jo grusomt irriterende å få hele døgnrytmen forstyrra pga besøk stadig vekk. Kan du ikke bare si "jeg må legge..." og så forsvinne den timen det tar, hvis ikke du tør å si fra? Ikke sikkert hun gidder å sitte der så mange kvelder å underholde seg selv...

Jeg legger bare ungene, jeg. Når det er på tide å gå på badet - så går vi på badet og overlater fjernkontrollen til den som er på besøk. Deretter går vi nattarunde, besøket får også klem, og så er det senga. Ikke noe forsøk på å jage folk hjem, det får de velge helt selv. Men ungene legger seg når de legger seg, og sånn er det... (selvsagt gjør jeg av og til noen vurderinger, hvis det er noe spesielt med besøket, om hvorvidt man kan forskyve leggetida litt så de kan kose seg oppe en halvtime ekstra eller noe. Men jeg holder ikke ungene våkne for besøkets del)

Annonse

Syns du hinter dårlig, når du drøyer leggetiden pga av besøket. Hadde det vært meg hadde jeg bare gjort som jeg pleier. hadde hun kommet på besøk noen få ganger i året hadde jeg sikkert utsatt leggetiden, men for en som kommer en gang i uken.... nei legg barnet ditt du. etter noen ganger burde hun/han skjønne det....

Får vi besøk rundt leggetid, så finner jeg fram kaffen og sier ifra at de får klare seg selv en stund fordi poden skal spise, bade og legges. De fleste av mine venner og familie vet at han legger seg rundt syv-halv åtte, så enten så prøver de å komme litt før (fordi vil jo gjerne hilse på guttungen å), eller så kommer de etter halv åtte.

Men ofte så sender de en melding først og spør om det passer med besøk.

Du må jo bare få besøket med på rutiene deres. De som besøker småbarnsfamilier syns gjerne det er ok å være tilskuer til det dere foretar dere. Forventer ikke at alt skal legges til side og at man skal sitte i ro i sofaen og konversere.

Da sier du rett ut at du synes det er veldig hyggelig at hun kommer innom, men at dersom hun vil ha litt tid med barnet, må hun komme før klokka xx.xx for klokka yy.yy begynner dere med leggeritualet. Er du redd for at besøket skal føle seg støtt eller brydd fordi h*n kan bli lei seg for at h*n har forstyrret før, kan du jo eventuelt slenge på en hvit løgn om at nå er barnet kommet i en alder som gjør at dere ser at det er nødvendig med mer og tidligere leggerutiner.

Og så fra og med neste gang, begynner du leggingen til fastsatt tidspunkt, uavhengig av om du har fått besøk eller ikke.

Men jeg skjønner ikke at du ikke har sagt i fra før. Besøket ditt er antageligvis ikke tankeleser og skjønner ikke at det ikke er ok når du viser at det ok.

Fordi jeg ikke liker å få ødelagt rutinene til ungene mine, så viker vi aldri fra kjøreplanen, selv om vi har besøk. Det er jo bare teit. Man får overtrøtte unger som våkner altfor tidlig og er sure dagen etterpå.

Mitt råd er; stell ungen som vanlig og få han i seng i normal tid. Hun får klare seg med et ukeblad mens dere tar kveldsstellet. Det der er jo bare tull. Om hun kommer for å hilse på ungen så får hun komme tidligere på dagen.

Gjør som de fleste andre her. Følger rutinene besøk eller ikke:)

Folk skjønner det.

Og sier hun noe som at hun har kommet for å treffe ungen, så sier du at da må hun nok komme tidligere, for barnet har leggetid nå.

Og skjønner heller ikke hva dere driver med i en time?

Kveldsmaten kan jo besøket være med på og vasking/legging går jo kjapt.. Litt lenger når de bader, men regner med det ikke er hver kveld...?

Annonse

Jeg forskyver aldri leggetiden når vi får besøk (bortsett fra første kvelden når min pappa kommer på besøk siden han bor på andre siden av landet, men selv han klarer å komme på tidspunkt der barnet er våken).

Kommer det noen midt i kveldsmat / stelling så sier jeg det, men vedkommende må gjerne slå seg ned og ta seg en kopp kaffe mens jeg legger henne.

Ja, jeg pleier å si ifra at ungene skal i seng før 8, hvis ikke så får vi en kveld med skriking og en sur unge om mårran. Broren min pleier ofte å komme seint, men jeg tar med meg ungene på badet og får de i seng uansett. Han var selv aldri spesielt nøye på disse leggerutinene og endte ofte opp med å putte ungene i bilen for å få de til å sovne klokka 11 om kvelden. Sånn kan bare ikke jeg ha det...

Har hun barn selv? Før jeg fikk barn hadde jeg nemlig ingen anelse om når barn la seg. Hadde ingen grunn til å filosofere over det, for det var ikke noe som gjaldt meg uansett. Og skulle jeg på besøk til noen med barn så antok jeg at de tok ansvar for legginga selv og evt. sa i fra om det ble for sent!

Si det til henne, for som noen over sier; Hun er mest sannsynlig ikke tankeleser.

du må jo si ifra viss du ikke ønsker besøk.

Her kommer folk når dei vil, venniner o.l kommer etter hun har lagt seg, som oftest. Har ei vennine som pusser og skifter også så det er bare kos!

Legger henne samme tid som vanlig uavhengig av besøk eller ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...