Nynte Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Sønnen min på 1 år har den siste uken begynt å bli ganske hard i magen. Jeg har derfor begynt å gi sviske igjen for dette har hjulpet før i tilegg til at jeg gir mye frykt som pære. Men det ser ikke ut til å hjelpe nå. Nå trykker han så fælt at han ofte begynner å gråte litt når han skal bæsje. Han har bæsjet hver dag, men er veeeldig hard stakkar og det kommer ikke veldig masse. Ofte er det små harde tørre klumper i bæsjen. Kan det ha hopet seg opp og at det er en liten forstoppelse selv om han bæsjer hver dag? Bør jeg ringe lege? Kan jeg prøve med duphalac? Andre råd? Får så vondt av gutten min og redd han skal få angst for å bæsje...
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Vi sliter for tida med det samme hos jenta vår. Etter råd fra legen har vi kuttet ut banan, vanlig yoghurt (det ser ut som om hun reagerer spesielt på det) og melk for en periode. Hun får litt Biola, ekstra grovt brød og Duphalac i tillegg til "vanlig mat". Hun har nå gått på denne "dietten" en uke og vi ser noe bedring, men det er fortsatt et langt stykke igjen til mål. Etter legetimen i dag så økte vi dosen med Duphalac og skal prøve det en uke til. Jeg er veldig usikker på hva som er årsaken til problemet hos dattera mi, for hun har alltid fått grovt brød, drikker mye vann, ei jente på 16 måneder kan man ikke si noe på aktivitetsnivået på heller. Hun har hatt dette problemet periodevis siden hun var ca 8 mnd. Det gikk tidligere i ganske jevne sykluser med diare, normal, hard, om og om igjen. Nå er det nesten bare hard mage. Vi hadde gode erfaringer med svisker/sviskesaft en periode. Jeg kokte selv og ga ho 1-2 ganger for dag. Nå er det helt umulig å få i ho slikt, men det kan jo være verdt et forsøk for dere?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 Min har også slitt litt med det! Helsesøster sa vi skulle prøve biola! Det ga farrt på magen hans!
Nynte Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2011 Hei, og takk for svar. Vi har prøvd endel Biola, og det ser ikke ut som funker. Han har vært veldig hard i magen siden han begynte med fast føde, så vi måtte bruke sviske hver dag i mange mnd, så kom det en uke med diare da han var 10 mnd og etter det har magen vært normal uten sviske helt til nå. Vi har ennå ikke begynt med kumelk, får bare en flaske mme om dagen. Har som sagt begynt igjen med sviske nå, men ser ikke ut til at det funker. Skal øke mengden å se om det hjelper, men tenker å prøve duphalac også. Hvor mye fikk dere råd fra legen å gi? Har en misstanke om at det har hopet seg opp litt i magen hans nå, så han bør ha en skikkelig tømming snart.... Har en bok hvor det anbefales å bruke oljeglyserol istendenfor microlax hvis man må ty til klyster lignende får å få fart på magen, men avventer det et par dager til..
Romeren Skrevet 3. juni 2011 #5 Skrevet 3. juni 2011 Drikker han nok vann? Kanskje det kan være fornuftig å slutte med mme? (Har hørt at endel får hard mage av det?) Linfrø i grøten kan hjelpe. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2011 #6 Skrevet 3. juni 2011 Vi startet med 2 x 6 ml Duphalac, men har nå økt til 2 x 7,5 ml.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2011 #7 Skrevet 3. juni 2011 Kutt ut alt banan. Fikk han bare en liten bit, var magen helt forstoppet. Det der hjalp oss, var og bruke termometeret. Ta på godt med vaseline og før den forsiktig inn i rumpa, ta den forsiktig litt fra side til side. Lillegutt skjønte fort at det hjalp. Han presset som en vild når, jeg hjalp med termometeret og han fikk tømt sig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå