Gå til innhold

Blir gaaaal! ang leggeing av 10 mnd gammel baby

Anbefalte innlegg

Har hele tiden hatt gode leggerutiner og han har sovna nesten med en gang hodet berører puta og sovet hele natten i gjennom. I det han holdt på å få tenner, begynte han å våkne hver natt, men det ga seg så fort tanna var kommet opp av tannkjøttet. Merka ikke noen endring når tann nr 2 kom.

Nå har han hatt en periode på snart 2 uker hvor han hylskriker når han skal legges for kvelden. Han er trøtt så er ikke det det står på...

Har fått beskjed av helsesøster å la han ligge og gå inn med smokk/vann etter det har gått en stund for så å gå ut igjen. (Hun har også sagt at han fint kan ligge i opp til 1,5 time og skrike, at han sliter seg ut og sovner, så lenge han har ren bleie, er mett og alt er i orden selvfølgelig) At han vil slutte etter vi har gjort dette i en ukes tid, men han slutter jo ikke å gråte! Det er jo samme regla opp igjen hver kveld!!!!

I går ga jeg etter og tok han opp, føler meg som en elendig mor som sitter å hører på at ungen sin hylskriker. Blid som ei sol når han fikk komme opp da. La han igjen etter 30min og han hylte til igjen, men sovna etter max 5 min.

Idag har jeg bevisst holdt han våken fra kl 13.30 til kl 20 (han pleier å sove en gang mellom der for at han ikke skal bli for trøtt) Han sovna med engang nesten.. men etter ca 30 min våkner han og hylskriker igjen.

Hva skal jeg gjøre? Kjenner at jeg blir så sliten og lei det her, føler meg skikkelig mislykka. Skal sies at jeg er gravid igjen så er sikkert litt hormoner ute og går også!

Fortsetter under...

Synes ikke du skal holde han våken på dagen, for det kan bare gjøre vondt verre om han er overtrøtt. De fleste barn har vel disse periodene, og du gjør jo det rette når du har spurt hs om råd og følger rådene. Forstår det føles jøvlig, men du må bare golde ut og så vil det gå seg til snart. Trøsteklem!

Skrike i 1 og 1/2 time, og at det skal være greit? Babyen lærer ikke annet enn at det ikke nytter å si fra når han er i psykisk ubalanse. Det er ikke bra.

Når han våkner etter 30 min, betyr det at han rett og slett er overtrøtt og ikke klarer å finne roen. Dette har med søvnfasene å gjøre, og det kan du søke opp og lære mer om.

Gå inn på sovlillebaby.com og se etter tips der, lykke til. Vet at det er grusomt, men det kommer til å gå over. :)

Anbefaler boka "Vidunderlige uger" (vet ikke hva den heter på norsk). Det står om barns utvikling de første to årene, og i følge den er det et utviklingssprang rundt 45 uker (ca. 10-11 mnd). Min er nå 9 mnd og vi har hatt god hjelp av denne boka! Antagelig er det bare en periode han må gjennom, og så blir det bedre.

Hold ut :)

Annonse

Jeg kjenner jeg blir så sint over rådene som blir gitt på helsestasjonene. De sier alltid at man bare skal la de ligge å gråte så sant de er mett, og har tørr bleie. Det kan jo være noe annet som plager ungen da, eller at de bare har behov for litt nærhet.

Selvfølgelig vil ungen sovne til slutt dersom den ikke blir hørt. Ungen gir opp!!

Enig med deg, 22.46. Fikk samme råd fra helsestasjonen med vår eldste. Bare la han ligge å skrike så lenge han har tørr bleie, mett osv.

Hva med trygghet, følelser, behov for nærhet. Hva vet vi hva rører seg oppi hodet på de små? Vet vi virkelig at de er 100% friske, ingen plager eller vondter?

Hva med å bruke tid, nærhet, kjærlighet?

Er glad vi brukte vår egen magefølese og tok vår sønn på alvor! Lot han aldri ligge "å skrike seg i søvn".

Hadde vi likt det selv?

Aldri i livet om jeg ville fulgt rådene deres hs ga dere! Huff, noe så grusomt. Jeg har selv grått meg i søvn mange kvelder (i voksen alder), det unner jeg ikke min lille snupp på 12 mnd, selv om hun mange ganger er vanskelig å legge...

Vil bare kommer med et tips som har fungert hos oss. En mellomting av å bare la ungen skrike og det å ta ungen opp for den minste lyd.

Hvis jenta vår har grått ved leggetid, vi vet at hun er mett, tørr og frisk, har vi sittet ved senga eller utenfor rommet, slik at hun kan se og høre oss.

Vi har IKKE tatt henne opp, men sagt rolig med jevne mellomrom, mamma er her, nå må du sove, eller liknende. Det hjelper for mor og fars hjerte for da får ungen trøst og ungen er trygg for mamma er der og ikke minst, barnet bestemmer ikke over mamman og pappan sin.

Etterhvert kan man gå vekk fra dette ette at ungen har klart å finne roen i sin egen seng.

Annonse

Jeg tok han opp igjen, og lå og koste med han på sofaen sammen med kosepleddet hans. Det er jo så tydelig at han er trøtt, skjønner ingenting!

Prøvde å sitte ved siden av senga hans i stad, men han ble bare sint når han hørte stemmen min. Jeg får prøve igjen og holde kjeft hehe :) Takk for gode råd!

Vi hadde samme problemet i flere uker for ca tre uker siden. Veska er 10 måneder nå. Kjemåefrustrerende! Det hjalp å ta ho litt opp og la ho sprelle litt på gulvet inne på rommet sitt, da kunne ho sovne etter en stund. Men det som virkelig hjalp var en helg hos bestemor i nye omgivelser. Bestemors tok legginga og jeg var borte. Ho sovna etter 2 minutter og har vært en drøm å legge siden! Nå er vi også stort sett på en dupp om dagen og det tror jeg også hjelper!

Det er frustrerende, men det går over!

Vår helsesøster sa at de lett kommer inn i uvaner som er harde å bli kvitt.

å gråte i 1,5 time er ganske lenge. men så lenge han smiler og blir fornøyd når dere tar han opp så ser dere raskt at det ikke er noe som feiler han, så da kan han fint få gråte litt etterpå mener jeg da, men ikke så lenge. men så sier de jo det da, at om man tar dem opp, så kan de gråte enda lengre neste gang. er ikke så enkelt når de er bare 10 mnd heller. men jeg hadde gått inn å tilbydd litt vann og smokk, for å se igjen.. kanskje han liker at du sitter ved siden av han?

Det virker som om han har sovnet nå.. Ligger å hikster ennå, stakkars! Får helt vondt i mammahjertet mitt, det er vondt å se at han har det sånn, men blir slitsomt hvis man skal gå å bysse en baby på nesten 12 kg i søv også!

Det hjalp jo litt når jeg satt leenge ved siden av han da, men innbliller meg at han sovnet mest av utmattelse stakkar! ..Det tok bare 1,5 time liksom...

Jeg får bare holde ut så lenge, det er sikkert bare en fase han går i gjennom :-/

Om han gliser og ler når du plukker han opp etter 1 1/2 time med skriking er det kun trass.. Å da vant han med at du plukket han opp.

La han vite at du er der, men du trenger ikke å bysse eller bære han i søvn. DET blir det dårlige vaner av det.

La han gråte litt, trøst gjerne, tilby vann, stryk på kinnet til han sovner.

Når babyene er på den alderen, kan de bestemme seg for at "nei, jeg skal ikke sove, jeg skal være våken", uansett hvor trøtte de er.

Så lenge du vet at ungen er frisk og ikke feiler noenting, tror jeg det er viktig at du holder på rutinene dine!

Vet det kan være slitsomt, men dette er sannsynligvis bare en kjip fase dere må gjennom. Jeg syns du virker som en flink mamma, lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...