Gå til innhold

noen som kan fortelle meg om sine vaner for å holde huset ryddig og reint?

Anbefalte innlegg

jeg sliter sånn med å holde huset reint. jeg jobber, mannen er hjemme i perm nå med ungene. jeg jobber 58 timer i uka. og hater å være hjemme i et rotete hus. trenger noen gode tips til hvordan jeg kan holde det ryddig.

vi har ikke oppvaksmaskin så det hoper seg lett opp oppvask.

bade ser alltid bomba ut. ligger klær, håndklær, støver ned. lite bad på 4 kvm. er utrolig trangt bad.

ungene har leker overalt. ungene er 3 år og 1 år.

tips tas imot med stor takk

Fortsetter under...

58 timer i uken?!?? Jøss, det var mye. Hva jobber du med da?

For å svare deg.

1. Dere får barnevakt til barna i noen timer og tar en GRUNDIG opprydning. Skikkelig.

2. Gi ALT en plass. Aviser skal der, regninger der, lekebiler i den kurven, babyleker i den boksen, hvit skittentøy i den kurven, tegninger barna har laget og dere ikke kaster/kan henge opp skal i den esken osv, osv. ALT må få en plass, da er det så utrolig mye enklere å holde det ryddig. Å rydde når man ikke vet hvor man skal gjøre av tingene gjør at man ikke orker å begynne.

3. Gjør det til en vane for både mannen og deg og ta med "flyttelass". Skal du i retning vaskerommet og det ligger skittentøy på gulvet, så plukk det opp og ta det med. Skal du på kjøkkenet og det står et tomt glass på bordet, så ta det med. Osv.

4. Deleger gjøremål utover på en grei måte. Ha gjerne faste dager for klesvask, toalettvask osv.

5. Lag en regel om å vaske opp etter hver frokost, og hver kvelds, og at det ikke er lov å se tv, spille data eller noe før kveldens oppvask er tatt. Ta evt annenhver kveld. Den som er hjemme må ta morgningvasken, altså din mann nå.

Skaff oppvaskmaskin.. :P

Ha gode løsninger på badet, ikea har mange løsninger til trange bad. Få ting opp fra gulvet og inn i kurver,hyller og knagger.

Innse at det vil være rot med leker på dagtid. Men få barna med på rydding av leker før kveldstell.

Rydd litt nå og da. Er barna i badekaret, så rydd badet. (Sier ikke at du skal gå vekk fra dem, men rydde er ikke farlig) Leker de fint, så gå på kjøkkenet med rot, eller rydd kjøkkenet. Osv.. Handler om å gjøre litt nå og da hele tiden. Alt har sin plass.

Ta en liten shinig på kvelden i 10min før du setter deg ned for å slappe av.

Annonse

Når du selv skriver at du jobber over 50 timer i uka, og at mannen er hjemme, så regner jeg med at du forventer å høre at noen stiller seg uforstående til problemet ditt?

Mannen din er hjemme med barna, men gjør....ingenting...hjemme. Han bare venter på at du skal komme hjem og lage mat og gå igang med huset?

Vel.......Hvis du fortsatt ikke ser at dette er helt på trynet, så ser jeg ikke annen utvei enn at DU får ta et skippertak når det blir for ille....

vi driver å pusser opp 4 rom. så system det er det ikke her enda.

jeg jobber to jobber. en deltid og en fulltid. fulltid er sommer jobb jeg håper på å få fast etter sommer`n.

jeg prøver å rydde når jeg er hjemme, men har ikke energi til å rydde hver gang jeg kommer hjem... lite søvn og mye jobb, så jeg er sliten en del. å vil bare være med ungene.

men har lyst til å få noen vaner som kan hjelpe litt

Her lever hele familien på denne:

Gå aldri ut av et rom uten noe i hendene.

Selv barna mine er flinke til å tenke på denne:)

Jeg rydder alt av klær hver kveld. Det hjelper masse.

Her har jeg innført regelen om at ingenting skal slippes på gulvet. Det ligger self leker på gulvet når barna er våkne, men ikke over alt i huset. De må ha de i stuen. Jeg går aldri forbi noe som står et sted det ikke hører hjemme. Det er er viktig med en fast plass til alle ting. Og ikke utsette noe. Da blir det bare mer arbeid.

For det første - mannen din må lære seg å rydde!

Mitt tips for å holde orden på lekene er å ha oppbevaring til dem. Som f.eks en kiste der en kan bare kaste alt oppi på få minutter.

Et annet tips for å holde bedre orden er å ta ting med én gang. Dvs, håndkleet som du kastet på gulvet henger du fint opp igjen, klærne som er skitne kastes rett i skittentøyskurven. Tallerker og glass som nettopp ble brukt settes på benken.

Før inn rutine at oppvasken skal tas etter hver måltid (siden dere ikke har oppvaskmaskin).

Unger kan syns det er kjekt å hjelpe til, så da kan de være med å hjelpe pappan sin når de er hjemme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...