Gå til innhold

Lurer på om vi skal gifte oss, hva trenger man egentlig?

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo har snakket en stund om å gifte oss og vi vil gifte oss på sommeren. Siden det atr et år å planlegeg så hadde jeg regnet med at vi nesten måtte ha venta til sommeren 2013 for å ha råd og tid, men begynner vi å planlegge nå osv så rekker vi det jo fint, + det er ikke noe venteliste osv på kirken her vi bor, og vi kan leie lokale rett ved siden av huset vårt.

Det jeg lurer på er alt man "må" tenke på/ha med i et bryllup. Jeg vil liksom vite sånn ca hvor mye det kommer til å koste for å vite om vi faktisk kommer til å få råd til å gifte oss neste sommer, og da må jeg jo vite hvilke utgifter vi må regne med. Bryllupet trenger ikke være dyrt, men helelr ikke kjipt. Lokalet får vi for 4000 og kirken osv er gratis. Hvis noen ønsker å skrive opp en liste for meg så hadde jeg vert veldig takknemlig:)

Fortsetter under...

Jeg brukte bare 6 uker å planlegge. Skjønner ikke de som trenger ett år. Men er vel som regel de som skal bruke over 100 000.

Kjole: kan fås på tilbud. Jeg fikk min drømmekjole helt ny for 3500. Eller man kan kjøpe brukt. Evnt bestille billig på nett.

Dress til mannen: Her brukte bare mannen den han hadde. Slips og vest kjøpte han.

Hår: Har du ei venninne som er frisør kan du spørre henne. Sparer noen tusen da. Jeg gjorde det.

Kjoler til barna: Kan du egentlig kjøpe overalt. Reflex bruker å ha mange fine. Jeg fant den perfekte til jenta mi på cubus.

Pynt: kan gjøres billig. Bjørkehjerter (søk opp på google) er fint. Vi kjøpte røde roser som vi klipte bort stilken og brukte glass i forskjellige størrelser med vann i og la rosen oppi. Ble kjempefint. Levende lys.

Kirken er fin nok i seg selv syns jeg så den trenger man ikke pynte.

Alkohol: folk kan evnt ta med seg egen hvis det er budsjett bryllup dere skal ha. Gikk kjempefint for oss.

Mat: den må dere nok ut endel for. Med mindre dere lager koldtbord dagen før og leier inn noen til å varme maten osv før dere kommer og skal spise.

Fotograf: Har du noen bekjente som er flinke til å ta bilder, bruk han/henne. Vi brukte ikke profesjonell og fikk fine bilder.

Kaker: kan man bake selv

Håper du fikk noen tips på hvor du kan spare inn :)

Er enig med hun over at man kan spare mye på div småting som fort blir store summer, men samtidig så er det jo dette med at når man først skal gifte seg så vil man at alt skal bli flott da, perfekt hår, siden man skal fotograferes mer enn noen gang, og apropos: dyktig fotograf, siden man vil ha de beste bildene fra denne dagen osv osv. Jeg er ellers heeelt uenig i at man bruker mer om man bruker lang tid på å planlegge! Vi begynte et år før, og så lang tid trengte jeg nettopp for å få tak i det BILLIGSTE og likevel beste innen hver kategori... Hadde jeg hatt dårlig tid ville jeg sannsynligvis endt opp med mye høyere utgifter fordi jeg måtte velge det første og beste av ulike alternativer.. jeg gikk seriøst inn for å spare der jeg kunne, men fant ut at noe var verdt å legge litt i

Vi gifter oss i sommer, og her er foreløpig det vi har følt at "vi trenger" for dagen, og pris:

Leie av lokale: 9000 kr (her kan man spare mer v å leie et grendehus el.l men selve rammen var så vikig for oss at vi heller ga litt mer for det perfekte stedet

Servitører: 10 000 (dette synes jeg egentlig var dyrt, men de er proffe, og cateringen som ordner maten (som også eier lokalet) styrer med servitører så jeg slipper å gjøre noe.. Vurderte å skaffe servering selv, men fant ut at det var en lettesle å ha noen som var drevne og tok seg av ALT fra pynting til rydding og å stå i bar)

Mat: 530 kr per 3-retters x 58 gjester = 30 740

alkohol: 8500 (for både vin til maten, avec og fri bar på kvelden- her har vi spart mye på at vi kunne bringe m egen alkohol og har handlet mye i sverige og på tax-free)

Brus: 700

Kirke: 2500 (man slipper å betale om man bruker sin lokale kirke, men vår lokale krk er rett og slett en grå steinblokk, så vi ville heller ha en "ordentlig" kirke)

Kaker: bryllupskake 2000 (resten bakes av familie og venner)

Kaffe: 1500

DJ:3500 (vurderte spotify men da måtte vi ha leid anlegg og orket ikke begynne lete når vi fikk såpass bra pris på DJ (ligger ofte rundt 5000))

Solist og gitarist i kirka: 2000 + 800

Stilig bil: 1500 kr (billig siden fikset gj bekjente)

Fotograf: 6500: dette er billig, siden det er både for foto under vielse+en time etterpå+ at vi får alle rettigheter til bildene og kan fremkalle hvor vi vil/printe selv. Vær obs på at mange fotografer er sleipe og oppgir en lav pris for foto, men så påløper mange skjulte kostnader fordi de kun utgir bildene i lav oppløsning, slim at alle fremkallinger du vil ha må gjøres av denne fotografen- og det oftest er de som er dyre. Kan bli flere titalls tusen me rbar ei fremkallinger! Ikke uvanlig å betale mellom 10 og 30 000 for fotograf.. Vi vurderte å bruke bekjente, men fant ut at det er veldig viktig med pene bilder fra denne dagen så ville ha en faglært)

Gravering ringer: 300 (bruker forlovelsesringene våre)

Brudekjole: fant drømmekjolen, prøvde den i brudebutikk (hvor den kosta 16 000), lett på Finn etter modellen- og fant den der, i rett str! til 6500 kr. Vurderte å kjøpe skreddersydd kjole fra Kina (DHgate eller JKdress.com) der man kan få flotte kopier av ekte kjoler skreddersydd etter mål og bilde og levert hjem for en tusenlapp!! men fant ut at det var for risky, ville at den skulle være perfekt.

Justering kjolestropper: 1000

Brudesko: 500 kr (brandos.no masse fine, rimelige brudesko- fri frakt og retur)

Slør/veske: 300 kr, brukt p åfinn.no

Smoking: 2000 kr, leie

Brudepikekjoler, 700x3= 2100

blomster: ei venninne som er gartner fikser dette, og hun tar halv pris av innkjøpspris for bukettene- dvs noen hundrelapper, 5-600! Men jeg gir henne jo noe mer for jobben. Likevel vi sparer masse på dette, bare en brudebukett koster fort 2-3000 i blomsterbutikk!

Hår: ei frisørvenninne skulle fikse det men trakk seg. Så ei annen venninne av meg skal prøve å fikse. Skal man til ordentlig frisør koster det mellom 1800 og 4000, alt etter hva man skal gjøre.

Invitasjoner: 2-300 kr tror jeg vi betalte på vistaprint.no- de ar også rimelige bordkort og takkekort..

tja.. tror det var det.. Sum:

drøyt 90 000! Trodde faktisk ikke det var så mye selv, men mange små summer fordelt over et år blir jo en del til slutt... Det føles veldig mye på en gang, men nå må det sies at nettopp fordi vi har hatt et år på å planlegge så har vi kunnet kjøpe alkohol underveis, kjøpte kjolen i fjor, hatt tid til å kontakte folk som gir oss bedre dealer osv... Så vi sitter igjen med å skulle betale ca 50 000 i ett jafs, og det har vi på sparekonto nå. Hvis man skulle spare de store beløpene her måtte man ha 1. kuttet gjestelista (vi har ca 60 gjester) og 2. valgt å ha festen et sted man kunne bestille billig catering, for bare maten her blir over 30 000. Vi kunne og ha spart mye på å bruke venner som servitører og jeg kunne bestilt skreddersydd kjole, så kunne. Hadde vi gjort de tre tingene hadde vi spart 30 000.. Men det er det med å gjøre det rette for seg da. Vet at snittet til bryllup ligger på ca 120-130 000, og kjenner folk som bruker så mye som 300 000 på bryllupsdagen sin!! Gleder meg til dagen og føler vi har funnet den perfekte løsningen for oss til en nydelig dag. Men anbefaler dge å ha gooood tid i letingen etter ting og google masse!!! Sjekk ut www.bryllupsvenner.no, nettforum der du får mange gode tips!

Hei, tusen takk for gode og utfyllende svar. Jeg er virkelig helt grønn på dette, men hvem er vel ikke det når man ikke har giftet seg før hehe.

Vi har tenkt å prøve å holde det til 50 000 og betale litt og litt etterhvert og spare inn der vi kan. Har kun sjekket opp et par ting til nå og det er lokalet til 4000, og kirken er gratis ettersom vi er bosatt her inne. Min søster er frisørlærling så hun kan nok fikse hår og sminke.

Kjenner en del hobbyfotografer men sambo mener at det er såpass viktig med fine bidler så han vil ha en god fotograf.

Har selv tenkt litt på det med kaker, at det kan vi nok bake det meste av selv bortsett fra bryllupskaka.

Kjole blir nok kjøpt brukt. Har ei veninne som har en nyyydelig kjole som hun skal selge så lurer litt på om det kunne vert noe å iallefall prøvd den.

De leier også ut limousiner her inne til en billig penge, og jeg har ei barndomsveninne som har en familie som eier blomsterbutikker, så kanskje jeg kan være heldig å få litt rabatter på blomster.

Dekorasjon osv kan vel egentlig gjøres ganske billig bare man er kreativ.

Regner med at mesteparten av pengene går til alkohol og mat. Vil ha åpen bar men at vi ikke tar med sprit osv og bruker kartongvin istedenfor flasker ol. Ang maten så vet jeg ikke om vi skal velge koldtbord/tapas, eller 3 retters? 3 retters er vel dyrere + man må vel leie inn egen kokk osv ettersom lokalet kun består av lokale og kjøkken. Altså ingen arbeidere hehe.

Kjekt å høre at andre har klart å få det til veldig billig. Har veldig lyst å gifte oss men jeg er redd vi ikke kommer til å få rå selvom vi har god tid på å spare/betale det forskjellige.

HI

Vårt kommer på rett over 30.000

Lokale 3500

Mat 5000

Alkohol fri bar med sprit 7000

Toastmaster 0

Frisør 0

Blomster 0

Musiker 5000

Kjole 1000

Dress 1000

Fotograf 2000

Bil og buss 2500

Pynt 500

Brudepikekjoler 400

Kirke 3500

Diverse 1000

3 etasjer kake 1650

Der det står 0-, blir vi sponset av venner og familie :) Og har handlet kjole og dress på ebay. Så bryllupet blir nok seende ut som om det er dyrere enn det det er ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...