Gå til innhold

Noen gravide ryttere her?

Anbefalte innlegg

Hei!

Da er jeg gravid igjen etter en MA før påske. :-)

Jeg rir dressur, på inngjerdet ridebane.

Hesten jeg for det meste rir er en svensk halvblods på 13 år.

Nå når jeg har klart å få enda en spire til å sitte vil jeg selvsagt ikke ta noen sjanser, men det er jo bra å komme seg ut og røre litt på seg også da. :-)

Jeg tenker jo at skritting og lettridning i trav burde være ok. Men hva med nedsitt trav, og galopp? Hinder holder jeg meg langt unna. :-)

Noen som har noen tanker om hva som er greit?

Jeg har ridd de to andre svangerskapene mine, men da senere i sv.skapet, for å motvirke bekkenløsning, og da på en liten, rolig ponni.

Blir velidg glad for innspill fra andre med samme "problematikk". :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143288617-noen-gravide-ryttere-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg driver ikke med hest akkurat nå, men var veldig aktiv i årene frem mot graviditet nummer 1. Jeg snakket med jordmor om dette så snart jeg ble gravid og hun sa at det ikke var noen innvendinger mot det å ri, - så lenge jeg ikke falt av hesten da... Selv om jeg hadde en kjemperolig og snill hest så ble jeg likevel såpáss 'bekymret' at jeg lot ridningen hvile under hele graviditeten, bare for sikkerhets skyld. I ettertid var nok dette kanskje litt overdrevet, men jeg ville absolutt ikke da noen sjanser.

Hei,

Jeg har hester - 2 st :) - og gravid igjen etter en MA i mars .....jeg red sist gang på begge hesta,men den ene er ung og dermed litt mer ustabil enn den andre - så denne gangen rir jeg bare "gamla" mi....og bare i skritt og lett trav(lettridning) .....det blir jeg å fortsette med så lenge jeg orker.....

For å presisere litt nærmere HVORFOR jeg ikke rir den unge - er at jeg er redd for å havne i bakken og det tror jeg ikke er ett "sjakktrekk" nå i disse tider ,)

Så koselig med flere heste-jenter her! :-)

Jeg har også en innridningshest (sportsponni), som er litt tullerusk. Har benyttet tiden etter MA'n til å ri ham, men vet ikke om jeg skal sitte så mye på ham fremover. Han har blitt stabil og grei i skritt og trav, men kan være skikkelig bompi-bomp i gallopen, og det er jo ikke noe særlig.

Ridehesten er veldig grei på bane, så bare magen ikke er for stor, så skulle hun være ok å ri, har jeg tenkt.

Jeg funderer veldig på om det er mulig å "riste løs" embryoet hvis man traver nedsitt eller gallopere, eller får en skikkelig dytt i rumpa hvis hesten hopper til.

Første gangen jeg ble gravid red jeg mange små ponnier i alle gangarter, og det gikk jo bra, men nå er jeg snart 39 og har trøblet for å bli gravid, og beholde, så da tenker man seg om to ganger...

Burde jo ikke være mulig å "riste" løs fostret,men så igjen - tørr man ta sjansen? ikke jeg i hvertfall :) ....

Jeg har mistet 2 ganger i MA og det holder for min del,og jeg håper i det lengste at det går bra denne gangen-og gjør det ikke det er det ikke fordi jeg utsatte meg former enn høyst nødvendig ....

Jeg er 42år og føler vel at dette er siste sjans ,)

Jeg blir ikke å holde meg unna hestene mine for de er jeg så glade i at jeg ikke kan unnvære dem over lengre tid, ri blir jeg til å gjøre også,men som sagt -kun på "gammelhesten" min som jeg kjenner inn og ut - hun har aldri gjort noe som helst sprell, selv ikke om hun blir skikkelig redd - dabare "fryser" hun og titter på meg ;) jenta til mor dette .....

Min unge frøken er veldig VELDIG snill,men fyttikatta om hun skvetter så skvetter hun til himmels ....legger til at dette er en Araber i ordets rette forstand ha ha.....

Vel, vi får se hvordan dette går og i "ventetiden" har jeg tenkt å kose meg tryggest mulig :)

Annonse

Hei!

Jeg tenker også at hvis det går galt vil jeg ikke sitte etterpå og føle at jeg kunne ha vært mere forsiktig osv.

Men jeg har lyst til å ri, vet også at det hjelper på bekkenløsningen, og det er jo bra å bygge opp og vedlikeholde så mye styrke som mulig i denne perioden.

Akkurat nå har jeg pause, først fordi jeg ville ta det heeelt med ro frem til testdag, og nå pga noen sår inni venstrehånda. (Er uten hud på ringefingeren der tøylen skal ligge.) Men vil prøve å bevege hesten 4-6 dager i uka. Bare 15-20 min på banen gjør jo underverker på formen og humøret. :-)

Unghesten er fortsatt tullerusk, så han blir det nok longering på - og løshopping eller noe. Han er vanligvis supertreig og LAT, men nå spretter han rundt med beina i alle rettninger.. :-)

hehe... arabere kan blåse seg litt opp ja. :-)

Hvis jeg ikke husker feil er faren til unghesten her halvt araber.

Jeg er bare 4-5 uker på vei, blir veldig lett gravid, men det skal jo liksom sitter det i 40 uker også da. :-)

Jeg er 39 snart, og de to jeg har fra før er litt over 3 og 5. :-)

Har to hester selv, en løpshest og en ridehest. Kommer nok til å bli mye kjøring fremover på løpshesten, men han er veldig grei og ikke redd for noe som helst, så litt riding blir det vel også. Må holde ham i form :-) Ellers så har jeg ei som rir litt på ridehesten innimellom, hun kommer nok til å ta seg en del av denne, da energien min ikke strekker til så altfor mye om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...