Gå til innhold

Blæremola (mola)

snellabella

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk telefon fra sykehuset i går om at jeg har/hadde blæremola. Hadde utskrapning onsdag forrige uke og har gått og håpet på at det "bare" var en MA i en uke nå. Men i dag kom den grusome beskjeden... jeg er bare helt knust nå.. Tanken på å vente ett år før vi kan prøve igjen skremmer vettet av meg, for jeg har så inderlig lyst på barn, I tillegg føler jeg meg ganske alene, synes ikke det står så mye om det.

Oppi det hele er jeg bare så glad for at jeg tok mine bekymringer alvorlig. Følte på en måte at det var noe som ikke stemte. Første gang jeg er gravid så legen sa det var helt vanlig så klart. Men jeg maste meg til å få tidlig ultralyd, og det var der de så at det ikke var noe forster... Var da 10+5....Tenk at jeg kunne ha gått med dette til uke 18 og vanlig ultralyd!!

Vil veldig gjerne komme i kontakt med andre som har det eller har hatt det. Kanskje vi kan hjelpe hverandre litt i en tøff periode? Har lest at det ikke er så vanlig, og bra er det for unner ingen å oppleve dette. Jeg er bare trist og lei meg nå..

Fortsetter under...

Hei! Har ikke noe erfaring med blæremola, men vet åssen det er å egentlig skulle vært gravid med første baby nå.. Hadde en MA for 3 uker siden, ble oppdaget i uke 13. Savnet etter den lille vi aldri får møte er større enn jeg ventet... Håper du har noen rundt deg som tar godt vare på deg og som du kan snakke med om dette. Det er veldig trist at du måtte oppleve dette og ville egentlig bare sende deg varme tanker og en god klem!

Takk for det.. :) I mitt tilfelle var det aldri noe foster, bare svulst. Men jeg trodde jeg var gravid og vi gledet oss så til dette, så savnet er like ekte for meg.. Så trist at du mistet. Håper meg dere kan prøve igjen snart. Jeg har bestemt meg for at innen 6mnd så skal vi prøve igjen, så fremt hcg nivåene mine synker slik som de skal.

Måtte du ha utskrapning? Har du fått tilbake mensen igjen?

Kjempegodklem til deg og håper du får en fin dag.

Selvfølgelig er savnet ditt ekte..du trodde du jo det var et lite foster i magen...helt forferdelig å oppdage at den lille var død, eller i din situasjon en svulst... Et slag i tryne... Kan ikke så mye om blæremola, men skrev du noe om at du må vente så lenge som et år med å prøve på ny? 6mnd virker jo absolutt mer enn lenge nok. Håper du har mye og henge fingrene i, så tida går fort! Nyt tida som kjærester og gjør masse du ikke kan gjøre når du blir gravid igjen:)

Jeg var til utskraping 12 mai og har ikke fått mensen igjen enda. Men ganske sikker på at jeg hadde EL 14 dager etter utskrapinga, så den dukker vel opp om en ukes tid. Vi hoppa i høyet igjen med en gang livmormunnen var lukket...legen sjekka det (var litt redd for infeksjon). Regner ikke med at jeg blir gravid igjen med en gang, og det er like greit at mensen kommer så slimhinnene blir fine igjen. Hcg nivået mitt gikk fort ned, en uke etter utskraping var testen negativ. Håper det synker fort for dag også:)

Håper det går litt bedre med deg og at du har hatt en fin dag du også:)

Kjempeklem

Vi må vente til de er sikre på at det var "godartet" mola og ikke "ondartet". Det kan ta opptil ett år noen ganger, men ofte så blir man friskmeldt som prøver etter 6 mnd. Ettersom jeg har lest diverse steder på nettet da.. Er livredd for at den skal være ondartet for da er det en type kreft (ikke dødelig)og må da få cellegift.. Men må jo tenke positivt, det er bare ikke så lett nå..

Har du barn fra før? Dette skulle vært vårt første, og er jo derfor ekstra utålmodig med å prøve igjen... Neste hcg prøve skal tas den 14 juni, og hvis den er sunket godt da, så er det nok ikke ondartet mola. Dagen for utskrapning var hcg'n på nesten 200.000, og 5 dager senere var den på ca 8.000 så det er jo et bra tegn :)

Håper du blir fort gravid! :) God klem til deg :)

Oi, ja da skjønner jeg godt at du er redd. Men at hcgen hadde sunket så mye er jo veldig bra!! Krysser alt jeg har for at det ikke var ondartet!!! Kan ikke forestille meg åssen det må være å vente på sånne svar... Håper det går greit med deg og du får snakka med noen om dette!! Jeg tenker hvertfall masse på deg! :)

Dette skulle vært vårt første barn, ja... Alt ble liksom snudd på hodet når det plutselig ikke skulle komme baby i november likevel.. Hadde rukket å planlegge ganske mye og pustet letta ut når 2 trimester kom..så begynte jeg å blø når jeg var 12+4. Er supernervøs for en evnt neste graviditet og kommer ikke til å glede meg før jeg ser at det er liv på tidlig ultralyd. Legen lovte meg at jeg skulle få det i uke 10... Håper jo egentlig at jeg blir fort gravid igjen, sjøl om det blir med blanda følelser.

Du må holde meg oppdatert på åssen det går! Håper så inderlig at det var godartet og at dere kan prøve igjen så fort som mulig!! Stor klem

Annonse

Dagene går så sakte for tiden... Alt jeg vil er bare å få beskjed om at de fikk fjernet alt ved utskrapningen og at Hcg nivået mitt synker som det skal. Ordet kreft skremmer livet av meg selv om det i dette tilfellet er snakk om en type kreft som er 100% helbredelig.. Det er så ekkelt å gå rundt og ikke vite om det er noe galt med kroppen min eller ikke. Overanalyserer alt ved kroppen min nå og tenker på om det er ett godt eller dårlig tegn.. Kvalmen har stort sett gitt seg så det håper jeg betyr at hcg synker som den skal.. 9 dager til neste prøve...

Hei,

Så trist å høre at du har hatt blæremola.

Jeg har hatt blæremola i 2009. Du skriver at de ikke fant noe foster, da høres det ut som du har hatt en komplett mola.

Jeg hadde også komplett mola, når de fant det ut i uke 10 hadde jeg hcg nivå på over 200.000. Etter utskrapingen gikk hcgen fort ned de 3 første ukene (sikkert fordi hcgen var så høy) siden gikk det ytterligere 7 uker før nivået mitt var helt normalt.

Jeg fikk beskjed om at de fraråder en å bli gravid i 1 år om det er komplett mola og 6 mnd om den er partiell.

I starten tok jeg blodprøve en gang i uken og når nivået var normalt gikk jeg en gang i mnd i 1 år.

Heldigvis er det liten sjanse for at man får blæremola igjen. Jeg er nå gravid i uke 35 og har fått ekstra god oppfølgingen i dette svangerskapet.

Hei snellabella!

Åssen går det med deg? Tenker faktisk på deg flere ganger om dagen... Skjønner godt at dagene går sakte... Overanalysering er jeg godt kjent med...sjeldent det kommer noen gode svar utav det, men grubler likevel... 6 dager igjen til neste prøve...får du resultatet samme dag? Er spent på dine vegne!! Krysser alt jeg har for at hcgen har sunket og at det ikke er kreft!! Klart ordet kreft skremmer...aldri stått ovenfor noe sånt, men tipper jeg hadde vært helt utav meg.

Sender deg en klem og håper dagene går litt fortere fremover! :)

Hei. Tenker mye på deg og! På en måte så er det godt å ha noen å skrive litt med her, på den andre siden så skulle jeg ønske at ingen trengte å gå igjennom denne sorgen og smerten... Jeg føler jeg takler at jeg mistet ganske ok nå. Det er frykten for fremtiden med evt cellegiftkurer og andre komplikasjoner som skremmer meg så nå.. Tror kanskje det blir litt for mye på en gang slik at jeg bearbeider en ting av gangen.. Jeg må nok vente noen dager på svarene, men kommer til å ringe legekontoret hver dag og mase :) Har så lyst å bare ta en grav.test, men den kommer sikkert til å være positiv så er nok ikke noe vits.. Tror nok dette er eneste gangen jeg har lyst til at den skal være negativ! :) Men vet jo ikke hvor lavt man må i hcg før den blir negativ da... Nå er det snart helg, og vips så blir det tirsdag.. Noe nytt hos deg? Hvordan har du det? Stor klem :)

Syns det er koselig å skrive litt med deg:) Selv om forumet vi skriver på ikke er så oppløftende.. Unner virkelig ingen å høre til her inne..

Ikke stort nytt hos meg. Hvis jeg hadde EL da jeg mistenkte det, så bør mensen komme de neste dagene, men ingen tegn til det. Så kroppen har nok ikke kommet helt i rute enda..

Jeg har veldig mye å holde på med om dagen, så jeg tenker minimalt på aborten... men tankene kommer om kvelden når en skal roe ned litt... Kjenner jeg blir fortere sliten og det tror jeg kommer av at underbevisstheten jobber veldig med dette.. Vi skal selge huset og flytte 20 mil, så har veldig mye å ordne..så dagene mine flyr desverre. Føler ikke jeg rekker alt jeg skulle gjort. Vi skulle byttet vettu, så dine dager hadde gått fort og mine sakte ;)

Eneste gangen en ønsker negativ test, ja..jeg også jublet da det bare kom EN strek etter utskrapinga...blir jo forvirra av mindre etter å ha prøvd på positiv test noen mnd :D Håper virkelig testen din blir negativ snart!! Så må du vente på svarene også, ja... Liker ikke den ventinga...klarer liksom ikke å gjøre no vettugt, for tankene driver jo bare vekk. Cellegiftkurer er skremmende ja... Men det får vi inderlig håpe at du slipper!! Jeg ser håp i at hcgen hadde sunket på forrige prøve:)

Oi, dette ble et langt innlegg...skravlesjuk ;)

Håper du får en fin helg og at du klarer å kose deg litt, ikke bare telle timer til neste prøve;) Klem

Hei Snellabella.

Jeg hadde en partiell blæremola i desember i fjor. Det er en forferdelig nyhet å få, og fører med seg mye engstelse i tillegg til sorgen, det vet jeg alt om. Trist å høre at du går gjennom dette!

Send meg gjerne en PM, jeg vil gjerne støtte deg gjennom dette! Siden det bare er 50 tilfeller i året i landet så er det ikke så lett å komme i kontakt med andre i samme situasjon.

Jeg gikk faktisk inn på dette forumet nå for å se om det var noen med blæremola som trengte støtte, husker selv at jeg postet her og ikke fikk noe særlig respons, siden det ikke er mange som opplever dette!

De høye hCG-verdiene gjør at alt føles mye verre så lenge du har positive prøver. Vær forberedt på at det kan ta litt tid å komme ned til 0 igjen, det tar lengre tid med mola enn ved vanlig spontanabort. Jeg ble negativ ganske fort, i løpet av 7 uker.

Stor klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...