Gå til innhold

Jeg syens faktisk synd på 4-5 åringer som ikke går i barnehage før skolestart!!

Anbefalte innlegg

Jeg tror barn har godt av å sosialisere seg med andre barn, i en del av en gruppe, lære seg leke-kodene osv osv. Hvor dette skjer har mindre betydning.

Før skjedde denne sosialiseringen i gata. på 70- og delvis 80-tallet var det svært mange som ikke fikk barnegeplass. Ungene var derfor hjemme - i gata. Det var endel hjemmeværende mødre, men det var jammen mange som ble passet av bestemødre, naboer, praktikanter osv også. Uansett; mange unger var hjemme og ble sosialisert "i gata".

I dag finnes det sjelden barn hjemme på dagtid. Endel er hjemme med mor, bestemor eller dagmamma inntil de er tre år, men det er svært sjelden det finnes barn på 4-5 år som er hjemme permanent på dagtid.

I noen kommuner finnes det åpne barnehager, lekegrupper osv. Men stort sett er disse beregnet på 1-2 åringer. Og ja, selvfølgelig kan 4-5 åringer bli sosialisert med andre barn på fritidsaktiviteter osv. Men her foregår det i mindre grad spontant frilek. Det er organiserte opplegg, og ungene får ikke den kontakten de ellers ville hatt gjennom frileken.

På godt eller vondt; i dag er de aller fleste 4-5 åringer i barnehage helt eller delvis. Gjennom barnehagen får de med seg en kompetanse og et sosialt fellesskap som er viktig når man begynner på skolen!

Fortsetter under...

I sånne tilfeller er det jammen godt man har en barnehage som et alternativ.... men di aller fleste vil jeg tro IKKE har en sånn hverdag hjemme....stakkars liten...

Er man hjemme med barn så bør jo forutsetningen være at man kan klare det ansvaret med å gi barna både opplevelse og lærdom...lek i gata, aktiviteter hjemme , besøke åpen barnehage osv...

åpen barnehage er utrolig gøy, både for barn og for mor som får være tilstede å se barnet sitt

hilsen 15:39

Jobber i barnehage og ser barn som er innesluttet og sjenerte. Tror dere det "går over" ved litt sosialt påfyll?

Det er faktisk personligheten til barna og den kan vi ikke presse til å bli høylytt og pågående. Jeg har ikke sett et eneste barn som har endret store deler av personligheten sin selv om vi har prøvd å presse de, de er like innesluttet og sjenerte ved skolestart. Men de lærer uskrevne sosiale koder/normer i barnehagen, det er positivt.

At barn har godt av minst 50% barnehage etter 3 år er jeg med på.

Hvis de kan slippe resterende og være hjemme hos mammaen eller pappaen hadde det vært flott. Når de begynner på skolen er det rolige livet over for alltid. Barnehage er en førskole som er frivillig så lenge man ikke er nødt pga arbeid.

svar til 16.36 ....er du pedagog ?

vil du påstå at bare en pedagog ser å lærer å kjenner barna i barnehagen ? En assisten kan liksom ikke utale seg for han har ikke peiling ..?

Er man en barnehage assistent så har man et vist innblikk i både barna å di voksne rundt seg, å man lærer å kjenne situasjoner og adferd hos både voksne og barn.

er du pedagog så må jeg si du har en arrogant måte å utale deg på , å jeg håper for all del ikke mine barn skal påvirkes å bli like arrogante

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...