Gå til innhold

"Diskuterer" med en venninne:

Anbefalte innlegg

Du bor i et nabolag med flere barn på samme alder og de går mellom å leker, men er oftest hos dere. Der låner alle ditt barn sine leker og det er null problem knyttet til det.

Husene ligger tett og forleden ser du at nærmeste nabobarn har fått en ny leke. Ditt barn får verken prøve leken når nabobarnet holder på med den eller etterpå når ingen leker med den. (er altså ingen dyr leke, under 100lappen).

Barnet ditt blir litt surt(4år) og sier ifra til barnet det gjelder men verken mor eller barn bryr seg.

Leken barnet fikk var en leke ditt barn ønsket seg så ble kjøpt noe lignende igår. Da kom nevnte nabobarn og ville låne den, den var jo nemlig ikke helt lik den barnet hadde selv. Ditt eget barn får nesten ikke tid bruke den selv før de blir røsket ut av henda, og når den blir "gitt" tilbake er det mas fra nabobarnet om å låne den. Maser både til barnet ditt og til deg.

Hva hadde dere gjort/sagt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143287811-diskuterer-med-en-venninne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde det du sier 13:07. Ga rett og slett beskjed om at barnet hadde en lignende hjemme som han kunne leke med, og at nå hadde de hver sin siden han ikke ville dele. Første gang jeg har sagt til barnet mitt at han ikke trenger dele, men dette begynner bli en gjenganger og det har vært mang en dag i det siste hvor barnet mitt er blitt lei seg. De leker her og han låner bort alt, men når de er hos andre låner ikke andre bort.

Venninnen min mente jeg burde "tvunget" barnet mitt til å dele.

Hadde sagt til barnet (gjerne så foreldrene også hører det) at xxx ikke vil låne bort leker som h*n nettopp har fått, for den vil xxx leke med selv. " Du vet, sånn som du også ville igår. Men du kan jo hente din leke hjemme, og ta den med bort her, så har dere hver deres å leke med."

Jeg hadde snakket hardt til den lille drittungen, og passet på så han ikke var så motbydelig til min unge igjen.

Ikke på en slem måte, men på en real og streng måte så barnet skjønte at vi ikke hadde funnet oss i å bli behandlet på denne måten.

Hadde selvfølgelig vært like blid og hyggelig mot ungen senere, så lenge han oppførte seg. :)

da hadde jeg fortalt nabobarna at dersom de ikke ville dele og låne bort sine leker så fikk de heller ikke leke med ditt barns leker. jeg hadde fortalt dem at de fikk ta med seg egne leker når de kom over. videre hadde jeg tatt det opp med foreldrene til de aktuelle barna og fortalt hvordan det lå an. ikke for å være vrang og skape dårlig naboforhold men fordi du synes det er viktig at barn skjønner konseptet av rettferdighet og det å dele med seg og låne bort for å kunne få lov til å låne andre sine leker. det er det ikke rettferdig at ditt barns leker skal leker"ihjel" av naboene mens deres egne leker ligger like fine og kun til utstilling på egen eiendom.

dersom du ikke vil ta det opp med foreldrene så kan du bare ta leken fra nabobarnet og si at denne leken er ny og xxx vil ha den selv, du kan gå og hente din leke. dersom du vil se på xxx sin leke så må xxx få se på din leke. man må dele. vil ikke barnet gå med på det så kan du si at det er greit men da får du heller ikke låne leken.

Annonse

Takk damer for litt tilbakemeldinger. Greit å vite en ikke var helt på jordet;)

Det er vel og bra at de lærer å dele men de må jammen lære seg å si fra også syns jeg. Hvis ikke oppdager andre barn raskt hvem de kan "hakke" på. Og som ei annen her sa, dumt at kun mitt barn sine leker skal bli brukt når de andre har leker, de bare vil ikke låne dem bort.

HI

*som skal bli en smule strengere;)*

Enig i at her må du sette grenser på ditt barns vegne!

Det er fint å lære ungene deling, men de skal ikke bli utnyttet heller.

Etter hvert lærer nok barnet ditt dette selv, og klarer å si fra på egen hånd. I mellomtiden ville jeg hjulpet til, og særlig når det er snakk om uoppdragne unger som din nabounge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...