Gå til innhold

Noen med erfaring med klipping/ikke klipping av stramt tungebånd? (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår nyfødte gutt har hjerteformet tunge. På barsel ville de at den skulle bli klippet, men på øre-nese-hals var de mer firkantet og ville ikke klippe. Jeg har blirr veldig sår av amminga, og skorpene har gått av igjen og igjen. Hadde oppfølgingstime på barsel, hvor de ikke ser noen annen grunn til at jeg kan være sår enn at det må være stramt tungebånd. Han har ikke strammere enn at tunga kommer over gommene nede, men likevel som sagt veldig hjerteformet tunge. De har henvist på nytt til øre-nese-hals fordi jeg i helga bare ville gi opp amminga pga smertene.

Men akkurat det siste døgnet har det blitt litt bedre. Vet ikke om det er forbigående, eller om det faktsik går seg til.

Så da er spørsmålet: er det komplikasjoner ved å klippe tungebåndet, slik at jeg bør se det an hvis jeg kan? Er så redd for å se det an, og det så blir det uutholdelig ille igjen. Eller bør jeg kjøre på for å få det klippet uansett? Hørt at det kan ha noe å si for språket, og vil heller klippe nå enn under narkose når han er eldre.

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er Ammehjelpens artikkel om kort/stramt tungebånd: http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort

Dette er en medisinsk prosedyre, så som ammehjelper verken kan eller vil jeg mene eller gi noen konkrete råd om det. Men jeg ville bedt noen (lege/jordmor) på barsel om å enten bli med dere til ØNS-avdelinga eller til å snakke med legen du er henvist til der slik at de blir enige om hva som skal gjøres. De kan iallfall ikke bare la deg være kasteball mellom avdelingene uten å snakke sammen!

Skrevet

Jeg ville fått det klippet, for det stemmer at det kan gi talefeil.

Hadde det selv, og fikk ikke gjort noe med det før jeg hadde begynt på skolen, og det er virkelig ikke gøy å være den eneste som ikke klarer å uttale bokstaven "r".

Men narkose? Jeg fikk mitt klippet hos tannlegen, med vanlig bedøvelse...

Skrevet

Tipper det er narkose om det gjøres mellom spebarnsalder og en alder der barnet skjønner at det skal sitte i ro mens det får bedøvelse og det klippes.

Skrevet

hei gulda;) kos å være her inne altså;) endelig!!!! vet ikke noe om tungebånd. ville bare si hei!!! klemmer

Skrevet

Hei!

Sønnen min var også født med svært kort tungebånd, den var hjerteformet og lå helt nede i munnen.

Det ble klippet dagen etter fødsel, men var fortsatt svært kort. Legen sa han måtte i narkose hvis de skulle ta mer, men det var lite aktuelt mtp hvor liten han var.

Jeg kutta ut amminga på dag 4, da han ikke klarte å få i seg en eneste dråpe morsmelk (han fikk så lite væske i seg på sykehuset at han fikk feber og gikk ned 500 gr). Pumping var uaktuelt for meg, da det er et vanvittig styr.

Det gikk heldigvis fint for han å suge av flaske (nemlig ikke alle "tungebånd unger" som klarer det heller).

Han storkoser seg med flaska, og jeg tror jeg er en særdeles lykkelig flaskemamma;)

Skrevet

Vi styrte litt med amminga, og fikk klippet tungebåndet på helsestasjonen (hos oss har de lege innom regelmessig). Det var superenkelt, gikk veldig fort og gjorde ikke vondt. Dette var noe jeg selv fikk bestemmer. Husker ikke hvor gammel han var, men skjedde ganske raskt. Hør med helsestasjonen, istedenfor for all denne henvisnignen?

Skrevet

Ingen narkose, er bare et snittmed medisinsk saks, superenkelt, ingen komplikasjoner, knapot en dråpe blod. Og stramt tungebånd kan hemme tale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...