Gå til innhold

Noen med erfaring med klipping/ikke klipping av stramt tungebånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår nyfødte gutt har hjerteformet tunge. På barsel ville de at den skulle bli klippet, men på øre-nese-hals var de mer firkantet og ville ikke klippe. Jeg har blirr veldig sår av amminga, og skorpene har gått av igjen og igjen. Hadde oppfølgingstime på barsel, hvor de ikke ser noen annen grunn til at jeg kan være sår enn at det må være stramt tungebånd. Han har ikke strammere enn at tunga kommer over gommene nede, men likevel som sagt veldig hjerteformet tunge. De har henvist på nytt til øre-nese-hals fordi jeg i helga bare ville gi opp amminga pga smertene.

Men akkurat det siste døgnet har det blitt litt bedre. Vet ikke om det er forbigående, eller om det faktsik går seg til.

Så da er spørsmålet: er det komplikasjoner ved å klippe tungebåndet, slik at jeg bør se det an hvis jeg kan? Er så redd for å se det an, og det så blir det uutholdelig ille igjen. Eller bør jeg kjøre på for å få det klippet uansett? Hørt at det kan ha noe å si for språket, og vil heller klippe nå enn under narkose når han er eldre.

Noen erfaringer?

Skrevet

Vår jente, som nå er fire år, hadde stramt tungebånd da hun ble født. Jeg hadde store problemer med ammingen. Vi fikk tungebåndet klippet på ØNH på sykehuset da hun var ca to uker gammel. Dette var gjort på et par minutter og var ikke smertefullt for henne (de sa at det var som å klippe hår eller negler, sånn "smertemessig", altså...). :-D

Skrevet

Datter 2 ble født med stramt tungebånd. Det oppdaget de på helsestasjonen, fordi jeg søkte hjelp da jeg var sår som fy og ungen virket umettelig uten å legge på seg. Med stramt tungebånd fikk hun ikke skikkelig sugetak og "tørrsugde" på brystvortene så de ble ulidelig såre, pluss at hun ikke fikk i seg nok melk ad gangen.

Jeg var veldig gira på å fikse det, så jeg kontaktet først legene på barsel, Ullevål for å høre om de kunne klippe. Svaret jeg fikk var at nei, sånt gjør de ikke; stramt tungebånd anser de som "kosmetisk korrigering" og det driver de ikke med...! Merkelig synes jeg, når ungen faktisk ikke fikk i seg nok mat, å avvise det som en kosmetisk greie.

Men en av legene på et lokalt legesenter gjorde det, han mente bestemt at stramt tungebånd var/kunne bli en stor hemsko for barn, og siden "inngrepet" er såpass enkelt var valget like enkelt.

Husker jeg var litt nervøs, litje tulla var jo bare et par uker gammel... La henne på benken og holdt rundt hodet hennes. En assistent dro ut tunga hennes, legen kom med en lang saks, og klipp! så var det over. Tok kanskje et par minutter. Snuppelura ga ikke fra seg en lyd, og i den grad hun syntes det var ubehagelig, var det fordi hun ble holdt fast og ikke pga klippet. Det kan sammenlignes med å klippe neglebånd, ingen nerver, ingen blodårer.

Så var jeg deg, ville jeg absolutt gjort det. (Jobber i barnehage, og husker et barn som i 4-årsalder snakket utrolig dårlig, hørtes nesten ut som et annet språk, og h*n kviet seg tydelig for å snakke høyt. De sjekket både det ene og det andre, og etter lang tid var det et lyst logopedhue som fant på å sjekke om barnet kunne strekke ut tunga: Det kunne ikke barnet, stramt tungebånd var årsak til at enkelte lyder og bevegelser var umulige, språket ble forringet og selvfølelsen likeså. Etter at tungebåndet til dette barnet ble klippet, tok det noen dager og så var språket perfekt.) Når det er så lite som skal til for at spesielt matingen blir betydelig bedre, så synes jeg valget er enkelt. Kjør på ;-)

Skrevet

Jeg fikk mitt tungebånd klippet når jeg var 3-4 år, og husker hvor skummelt det var med narkosen (på den tiden). Mamma fikk ikke til ammingen med meg, og på sykehuset skjønte de ikke at det var pga tungebåndet. Så ja, jeg ville anbefale å klippe tungebåndet, både i forhold til amming og at det er ganske trolig at det må gjøres senere i livet, og da er et mye større ingrepp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...