Gå til innhold

Hva gjør jeg, når legen fortsatt, basert på EN måling, mener at jeg har diabetes?

Anbefalte innlegg

Var på rutinekontroll hos legen for en uke siden. Målte fastende blodsukker til 6,7, noe legen mente (og jeg og!) va nor høyere enn ønsket. Det ble da bestemt at jeg skulle måle blodsukkeret over flere dager for å få et bedre bilde. Denne første målingen var jo ikke alarmerende høy, men høy nok til bekymring. Har nå målt i snitt 5 ganger i døgnet i en uke, både fastende om morgenen, og før/etter måltid. Min høyeste måling fikk jeg nå i formiddag, etter å ha provosert det frem med å spise 100 gram sjokolade og drikke et stort glass melk, noe jeg vanligvis ikkje gjør. Da målte det 6,6 en time etter "måltidet". Øvrige målinger har ligget fra 4,5 til 5,8, uavhengig av tid på døgnet.

Nå ringte jeg inn (som avtalt) å rapporterte til legen. Jeg sa som sant var at jeg tror det må ha vært noe feil/forurensing på den prøven de gjorde på legekontoret. Men neida, hun er fortsatt sikker på at jeg har noe galt med blodsukkeret, og skal fortsette målingene, samt ta flere glukosebelastningstester fremover. Hva gjør jeg? Det er faktisk forringende for min livskvalitet å måle blodsukkeret så ofte, for ikke å snakke om DYRT (måtte betale 532 kr for apparatet samt utstyr for 14 dager, noe jeg ikke får igjen siden jeg faktisk ikke har diagnosen diabetes. Og ja dette har jeg sjekket opp). Kan jeg bare nekte å fortsette å måle meg? Kan jeg be om at en annen lege vurderer behovet? Er jo redd legen finner ut at jeg motarbeider og er til fare for barnet i magen dersom jeg ikke vil måle meg lengre.

Kan forøvrig legge til at jeg jobber i helsevesenet og er godt kjent med prosedyrer omkring måling av bls, så det er ikke snakk om at jeg ikke har fått det til hjemme, målingene jeg har gjort er korrekte.

Fortsetter under...

Jeg tok sukker måling i uke 28. Før jeg skulle drikke den gørra de ga meg målte jeg 4,1. 2 timer etter at jeg hadde drukket den målte jeg 7,8. Hadde jeg ligget på over 8 hadde jeg fått diabetes sa legen min. Jeg måtte faste osv før denne målingen. Kan ikke skjønne vilken måling du har tatt. hmmm. Uansett lykke til.

I følge mine leger er disse prøvene ikke så pålitelige som en hb1ac prøve

Hvorfor ikke ta den? det er jo kun en blodprøve og tar noen dager.

Mitt fastende blodsukker (ikke gravid) var avhengig av hva jeg hadde spise de siste 1-2 dagene. Mye søtt = høyt blodsukker, men normal langtidsverdi.

Ikke søtt, begge prøver normale

Hvis du tviler på legen så gå til en annen lege og ta de samme målingene der. Eller ta evt langtidssukker som hun andre her foreslo. Selvfølgelig kan du nekte å måle deg, det er jo ingen tvang :) Men du kan evt også høre med legen hvorfor hun mener at du har diabetes når målingene dine er normale? Synes jo det er litt rart da.

Jeg er ca 6 uker på vei, og glukosebelastningstesten tas normalt mellom uke 20 og 30. Og da kan jeg fint ta den. Men legen min mente jeg skulle ta den flere ganger før det, første gang nå til uka.

Jeg kjenner jo kroppen min, og har målt blodsukkeret jevnt de siste årene gjennom jobben min. Og jeg vet at insulin har jeg nok av, selv nå. Syns bare det er så fullstendig unødvendig at jeg skal måtte betale 1200 kr/mnd på å måle blodsukkeret når jeg faktisk ikke har forhyet verdei, med unntak av ved èn måling. Noen andre tester ville hun ikke ta.

To fastende blodsukker over 7 KAN gi diagnosen diabetes.

Du har det ikke. Kan ha hatt noe søtt på fingrene feks.

Du trenger ikke fortsette mÅlingene om du ikke vil, men takk ja til belastning uti sv.skapet:)

Hilsen diabetessykepleier:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...