Miessi Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Lurer egentlig på når man skal slutte å amme. Det er vel ikke noe regel på det men når er det vanlig med ammeslutt. Men er ikke det best å amme lengst mulig. Min baby er 7 mnd snart og vi har ikke tenkt å slutte enda. Han skal ikke begynne i barnehage siden jeg er arbeidsledig. Så jeg har planer å amme han lengs mulig, bare han ikke begynner å bite med de sylskape tennene hans. Hadde vært fint å høre deres erfaringer :-)
*Lissi* Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Jeg har ammet til jeg begynte på jobb igjen med de eldste. Blir nok slik denne gangen også. Jobber skift, og er ikke så lett å ordne seg med fri i den jobben...
lillenims Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 Jenta mi er snart 15 mnd og vi har faktisk 1-årsdag for amminga i dag Jeg har tenkt fortsette å amme så lenge hun fortsatt vil ha pupp. Hun ammes morgen og kveld. Anbefalingen fra norske myndigheter til å amme i minst 1 år, fra Verdens helseorganisasjon (WHO) er det minst 2 år. Det er ingen dokumentasjon på at man på et bestemt tidspunkt bør eller må slutte, men det er mindre dokumentasjon av virkningene ved amming på eldre (over 1 år) enn yngre barn siden det er gjort mest forskning på den tidlige amminga. Mange tror at melka blir mindre verdifull etterhvert. Dersom du ser på melk i forhold til annen mat i kosten så MÅ du jo gi annen mat enn melk, melk kan ikke alene ernære en unge. Men den morsmelka som gis er like næringsrik som annen type melk, det er masse vitaminer i den og den er en del mer energirik enn kumelk. Ca 4.5 dl morsmelk pr dag vil gi et barn på 1-2 år ca 30% av energien det trenger og tilsvarende eller mer av av vitaminene og mineralene det trenger. I tillegg ser det ut til at mengden antistoffer i melka faktisk øker når melkemengden går ned (noe den jo gjør når barnet blir eldre), dette gjelder sannsynligvis også om man delammer yngre barn (de må da få all melk man produserer). http://www.kellymom.com/bf/bfextended/ebf-benefits.html har en del informasjon med referanser. Og her er en artikkel om biting (min unge har bitt 3 ganger, og aldri i løpet av de siste 3-4 mnd. Hun har 9-10 tenner.) http://ammehjelpen.no/artikkel/21/Biting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå