Gå til innhold

BMI på førskolebarn??!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har nettopp vært på kontroll hos helsesøster med gutten sin. Han skal begynne på skole til høsten.

Det hun reagerte veldig på, var at de nå tydeligvis har begynt å regne BMI på førskolebarna. Dette var, i følge helsesøster, for å plukke ut de son var på grensen til overvekt/fedme.

Denne helsesøsteren målte og veide gutten hennes, og regnet så ut at han var overvektig. Og det var dette som fikk meg til å reagere! For jeg kan virkelig ikke skjønne at hankan være det! Han er en liten gutt (av vekst), men skikkelig muskuløs, hvis man kan si det sånn. Kompakt på en måte, men absolutt ikk feit! Han sparker fotball, sykler, hopper på trampoline, og sitter ikke rolig, med mindre han MÅ. Han har en mor som er over gjennomsnittlig opptatt av sunn mat, så veldig lite "drittmat" der i huset.

Denne helsesøsteren er helt nyutdannet, og var mer opptatt av skjemaer enn av gutten. Hun så knapt nok på ham... Og dessuten, -veier ikke muskler mer enn fett?! Som min venninne påpekte; -greit nok hvis han faktisk hadde vært overvektig, da er det jo bra det blir fanget opp og satt inn tiltak. Men man må jo se på helheten! Aktivitetsnivå, kosthold, muskelmasse? Uansett, hun må nå tilbake på helsestasjonen for ny veiing, for "han har forhåpentlgvis gått sammen litt nå til sommeren, som aktivitetsnivået er høyere", som helsesøsteren sa....!

Det hører forøvrig med til historien at denne samme helsesøsteren mnte vi burde sette inn "tiltak" da min 14 mnd. gamle datter enda ikke hadde begynt å gå... "Hun er fryktelig sent utviklet, er hun ikke"?

Uansett.... BMI? Virkelig? Andre som har veid og målt sine førskolebarn, og hva er i så fall deres tanker og erfaringer rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit at de skal prøve å luke ut dem som er i grenseland, men begynne å stresse med BMI i en alder av 5-6 år er direkte usmakelig i mine øyne. Trodde det var en "aldersgrense" på å regne ut BMI jeg pga barn stadig er i vekst både i høyde og muskelutvikling!

Min datters helsesøster er gammel i gamet, men har siden min datters fødsel vært ekstremt opptatt av vekten hennes pga MIN vekt. Jeg har vært overvektig siden fødsel,var normalvektig før jeg var gravid i alle år - men grunnen til at jeg er overvektig nå har ikke helsesøster noe med i mine øyne, så jeg har bare oversett henne. Men hver gang jeg har vært der med min datter har jeg fått taler tredd ned over hodet at jeg må passe vekten hennes, og hva jeg må gi henne av mat og ikke gi henne.

De to gangene far,som er på grensen til å være undervektig, har vært der med henne har det bare vært skryt om hvor normal og perfekt vår jente er ;)

Hørt mange rare historier om helsesøstre, har jo hørt gode historier også da!

Her har vi ikke faste kontroller etter fylte 4 år før vaksinasjoner på skolen, så vet ikke om dette BMI hysteriet er her (Oslo).

Er det å vente at man blir stresset som foreldre?

Skrevet

Takk for svar! :)

Som min venninne sa, - hun er glad hun er en erfaren 5-barnsmor, og ikke lar seg så lett stresse av hysteriske helsesøstre.. ;)

En annen ting er at man skal være litt forsiktig med å diskutere vekt i nærheten av barna også... Tenker da spes. på spiseforstyrrelser.

Forøvrig tok hun opp dette med legen som er knyttet til helsestasjonen, og han ble faktisk litt sjokkert. For det første hadde han ikke hørt at de skulle begynne å regne BMI på førskolebarn (kan hun ha funnet på dette selv?), og for det andre skjønte han ikke hvor hun hadde fått det fra at gutten var overvektig...

Takk for din historie, -bare hev deg over helsesøster!

Selv kjenner jeg at jeg savner vår forrige helsesøster... Hun gikk det an å prate med, og hun så på barna, ikke bare på skjemaene.. :)

Skrevet

BMI på småbarn høres helt villt ut. Jeg regnet ut BMI på datteren min nå for å sjekke hvordan det ville slått ut, hun har en BMI på like over 14 og burde nok vært innlagt for undervekt for lenge siden dersom dette hadde vært et riktig må for barn.

Skrevet

Vi var nettopp på kontroll, han er 5 år. Her var det legen som tok det opp, han var "mye større" enn andre på sin alder. Jeg ble også litt sjokkert:/ Han regnet faktisk ut BMI også. "Foreldrene ser ikke sånt selv" trykte han ut av seg:( Jeg trodde jeg skulle besvime:/ Jeg fullammet i 6 mnd og da kom gutten opp på øverste kurven og har blitt der siden, både på høyde og vekt. Han er ingen tynn sild, hehe, men ikke bilringer/dobbelthake etc. Tynn midje. Vet egentlig ikke hva de ser etter?

Gutten har alltid vært over gjennomsnittet aktiv, vi har aldri hele "innedager" og mye ute i aktivitet, og jeg er opptatt av kosthold, så det er lite usunt hos oss+lørdagsgodt kun lørdager;)

Heldigvis var helsesøster mer nyansert, måtte se på aktivitet, kosthold, vektutvikling etc. Var helt greit. Men opplevelsen sitter igjen, og en overraskelse at også andre har fått samme "behandling". Syns også de bør være litt forsiktige når de tar opp med foreldrene. Man vet aldri hvordan folk tar det, er vel ikke bra å sette barn på sultekur feks.

Skrevet

Har ei datter på 4,5 år, som har fulgt den øverste kurven siden hun ble født. Hun er kraftig, magen har stått ut ( trukket seg inn nå de siste mnd) men vil ikke si at hun er overvektig.

Da vi var på 2 års kontroll begynte helsesøster å snakke om overvekt og at jeg måtte tenke på hva jeg puttet i henne. Anbefalte lett-produkter og at vi måtte tilbake på en ekstra kontroll da hun var 3 år. Dette etter at konsultasjonen var ferdig, og hun hadde spurt om det var noe jeg lurte på 2-3 ganger.

På 3 års kontrollen sende jeg far, som også er kraftig bygget og 194 høy. Da var alt plutselig greit, og hun sa hun forsto hvorfor jenta var så høy. Alt var bra.

På 4 års kontroll, på ny helsestasjon med ny helsesøster begynte de med det at hun kanskje var på grensa til å være feit, og at bmi'en hennes var på grensa. (høyde 111,5, vekt 24). Og at hun anbefalte å komme innom for å veie, og at jeg ( som er overvektig) kunne få tilbud om kostholdskurs/ veiledning for dattra mi. Jeg tente desverre på alle plugger å sa at dette trodde jeg at vi var ferdig med, for alt var visst greit så fort hun forrige helsesøstra så faren. Og at det er uproffesjonelt av en helse-søster å anbefale en 2-3 åring lettprodukter, når man går ut offentlig å sier at mye lett-produkter er farlig. Spurte også om det var meg de egentlig ville hjelpe eller hinte til via dattra mi. Hun ble litt spak, og sa at jeg kunne jo tenke på det....

Glad jeg var høygravid på den kontrollen og var såpass lei at jeg faktisk sa fra, for det pleier jeg vanligvis ikke å gjøre. På kontrollene etter fødselen har hun heldigvis ikke nevnt noe over hverken tilbudet eller bekymringer over matinntaket til eldstemann.

Skrevet

Dessverre er det litt for lett for enkelte helsepersonell å stirre seg blind på kurver og tall.

Kjenner til flere typer av tilsvarende tilfeller. Heldigvis med erfarne mødre som har bedt hs om å se på barnet og ikke på pc-en.

Skrevet

Det er kommet nye vekstkurver for barn, og i disse er også BMI (eller KMI som det heter på norsk) sentrale. Men man bruker ikke BMI grensene for voksne, de er korrelert for alder. F.eks. er normal KMI for 4 år gammel jente ca 14 til 17. KMI over 17 er overvekt, under 14 undervekt. Se link for de nye vekstkurvene:

http://www.vekststudien.no/last-ned-vekstkurvene/

Forstår at det er kjipt at man får beskjed om at barna er overvektig, men er jo bare ment som velmenende råd fra helsestasjon, og et tips om å passe litt ekstra på. Det er ikke alltid så lett å se dette selv som foreldre, og overvekt er tross alt et stort problem.

• 3 uker senere...
Skrevet

Etter å ha jobbet med barn siden 1994 er jeg veldig for at man skal ta opp vekt med foreldre som har barn som er i faresonen. Har selv erfart at ingen har gjort noe, og barn har blitt bare tykkere og tykkere. Med det mener jeg ikke at den helsesøsteren her gjorde det riktig. Man må gå varsomt frem. Gjerne uten barnet tilstede også. Først må hun kartlegge kostholdet i familien evt før hun skal komme med tiltak. Et helhetlig bilde av barnet og familien er viktig.

Skrevet

Synes det er greit at helsesøster veier og måler barna, og at de sier noe om barnet ligger over, under eller innenfor normalen.Greit at forelde blir gjort oppmerksomme på vekten til barna sine. Men det er klart at det er ikke gøy å få høre at sitt etget barn er altfor tungt. Foreldrene er i mange tilfeller en medvirkende årsak til dette, og det er vanskelig å håntere det som kan oppfattes som kritikk mot ens forelderegenskaper. Men det samme er i andre enden av skalaen, ikke enkelt når barnet er for lett heller og ikke vil legge på seg. Har en gutt på 3 år han er knapt 11,5 kg, Høyde 95 cm, han er i dag 2,5 kg tyngre enn da han var 9 mnd. Får en del pes fra helsesøster om hans lave vekt. Han er en frisk og rask liten gutt. Aktiv, masse muskler, ikke så glad i mat, så passer på å få i han mye kalorier når han først spiser. Men uansett jeg synes BMI er en dårlig greie og bruke i de fleste sammenhenger, men spesielt på barn. Som nevt over her, så blir faktisk barn tyngre når de er atletiske i kroppen. BMI sier ikke noe om muskelmasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...