Gå til innhold

Hva syns dere er best som fyll i bløtkake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri laget bløtkake før, men skal prøve meg på en til fredag. Fant en oppskrift med eggekrem og sjokoladekrem inni. Den så god ut, men blir det mye søtt? Skal jo ha et tynt lag med krem utenpå, å marsipan utenpå der igjen.

Hva er evt. godt til bringebærkrem? Det er jo også godt.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg lager bløtkake innimellom og hvis det hadde vært opp til samboeren min så hadde vi hatt det hver helg ;)

Mitt beste tips til deg som "førstegangs" er å glemme å slå på ovnen. Da må du piske eggedosisen ekstra lenge for den kan ikke stå mens ovnen blir varm, da synker sukkerbrødet sammen og resultatet blir ikke slik som du ønsket! I tillegg pleier jeg å lage røre til 26cm springform (rund) men lager den i ca23 cm form (bake it easy), da bygger jeg opp sidene med bakepapir så vokser den seg høy og fin!

Som fyll bruker jeg jordbærkrem. På vinteren tiner jeg syltetøyglass (hjemmelaget jordbærsyltetøy - ingenting annet duger ;)) og heller av mye av saften og bruker det til å dynke sukkerbrødet. I tillegg dynker jeg med appelsinjuce/brus eller fløte - det jeg har for hånden.

Jordbærkrem i to lag pluss utenpå. Så deler jeg opp hele jordbær i skiver og pynter hele kaken. Det blir en skikkelig sommerkake! Og den blir alltid spist opp på ett blunk og pleier å være den mest populære i alle selskaper! ;)

Tips nummer to er å piske kremen med melis istede for sukker, da renner den ikke så veldig. Det sammen med å ta ut mye av saften i syltetøyet gjør at kaken ser bra ut også etter ett døgn i kjøleskap :)

Lykke til!

Skrevet

Takk og svar tips!

Ja du mener at ovnen er varm med en gang røra er ferdig? :o)

Er sukkerbrød så vanskelig altså.. =S Har bare bakt sjokoladekake og slike ting jeg.. Håper ikke den synker!

Skrevet

Bringebær og banan funker fint sammen, fikk det anbefalt på ett bakeri når vi skulle kjøpe dåpskaken.

Skrevet

Som konditor å kakeelsker så vil jeg nok påstå at både sjokoladekrem og vanilje/eggekrem blir for mye...

Jeg ville derfor valgt å dele kakebunnen i tre, sylt eller friske bær på første lag, men vaniljekrem oppå der igjen, så satt på andre lokk fylt med vanlig kremfløte (gjerne knuste valnøtter eller banan ) så på med tredje lokk å smurt inn med kremfløte så marsipan =)

lykke til :)

Skrevet

Jeg bruker oppskriften på sukkerbrødbunn på detsoteliv.no.

Den duger hver gang, enkel og grei. Visp eggedosisen litt mer enn du tror den skal.

Pynt: vaniljekrem i et lag og jordbærkrem (bland jordbærpure og krem) i det andre laget. Ikke marsipan oppå, siden vi ikke liker det, og da blir det så veldig søtt liksom. Dynker med melk/juice/saft fra jordbær. Pynter med jordbær på sommeren og andre bær om vinteren. Man kan bytte ut jordbær med bringebær - det er også godt.

Og ja, ovnen må være varm når røra er ferdig:)

Om den synker litt, så snu den på hodet, og pynt den opp ned, så blir det ikke et søkk med masse krem oppå:)

Lykke til!

Annonse

Skrevet

Takk for svarene og tipsene!

Da satser jeg på at det blir en fin bløtkake! :o)

Skrevet

Ja, ovnen må være varm når kaka skal inn. Men hvis du ikke slår på ovnen med en gang du begynner på kaka, men venter litt så må eggedosisen stå lenger å piskes siden den ikke kan stå på vent. Da pisker du lenger enn du tror du trengte og kaka blir garantert luftig og høy. Eggedosisen skal helst ikke slippe bollen når du snur den på hodet :)

Jeg syns ikke det er vanskelig å lage bløtkake - men mange syns det, men det er fordi de ikke er tålmodige nok og lar eggedosisen piske lenge nok!

Skrevet

Aha, sånn du mente ja!

Men hvor lenge må det egentlig piskes for å bli ordentlig bra? Jeg har laget eggedosis før, men jeg syns aldri jeg får den så stiv som jeg tror den skal være.. Hm..

Skrevet

Hehe. Er vel for at du ikke pisker lenge nok. Står du i en evighet og pisker den, så blir den stiv!

Skrevet

Hehe ja jeg er nok en litt utolmodig sjel selv! Men det har aldri ødelagt kakene. Men det er kanskje viktigere når det gjelder sukkerbrød og slike type kaker.

Da skal jeg la den stå lenge å piske! Snakker vi over 30 min. å slikt eller?

Hehe *inn med teskje*

Skrevet

Jordbærsyltetøy og krem i et lag og krem med hakkede nøtter i et annet. Og etter "Hvit dame"tradisjon i Bergen skal det også være en tynn nøttebunn sammen med sukkerbrød i nederste laget... MMM

Annonse

Skrevet

Og forøvrig er det superlett å lage sukkerbrødbunn, bare vær nøyaktig med oppskriften. Lykke til!

Skrevet

Moren min fyller bløtkaka (eller egentlig marsipankaka da) med krem blandet med bananskiver og hermetiske aprikos i biter. Og så bruker hun laken fra aprikosene til å dynke kaka med. Det blir passe søtt og friskt på en gang. Elsker den kombinasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...