Gå til innhold

mulig dette er gammelt tema, men blogging (inkl. bilder) om egne barn, er det greit?

Anbefalte innlegg

Jeg er litt sånn "nei, det er ikke min rett å legge ut bilder av andre mennesker som ikke kan samtykke selv". Er det en gammeldags holdning? Jeg så en tegneseriestripe om dette temaet hvor en gutt sier til en annen gutt (små barneskolebarn) "your mom blogs about you" hvorpå den andre gutten blir skikkelig ille berørt og roper "noooooooo". Det er jo bare en tegneseriestripe, men den gir jo litt uttrykk for dagens situasjon og fremtidens. Om noen år vil vel klassekameratene til disse små kunne følge med på hva de gjorde hver dag i hele spedbarns/smårollings perioden. Ikke nødvendigvis så festelig for dem det gjelder.

Jeg vet en ting: Jeg hadde blitt drit forbanna på mamma om hun hadde gjort dettte mot meg. Spesielt hadde jeg syns det var forferdelig som flau 14 åring at "alle" kunne se massevis av bilder og lese massevis om meg som liten, uavhengig om det er flaut for meg som voksen eller ikke. Derfor sier jeg: Det er ikke vår rett som foreldre å legge ut i lange baner om våre små barn, vi har dem til låns, de er ikke våre eiedommer, og vi skal respektere deres krav til privatliv!

facebook er samme sak.

Fortsetter under...

Amen.

Vet om mange unge tenåringer som har et anstrengt forhold til sin mors publisering av baby og småbarnsbilder samt anekdoter om deres barndom som sikkert er søte for foreldrene, men fantastisk mobbemateriale for barnets jevnaldrende.

For ikke å snakke om pedofile som fråtser i bilder av nakne babyer....

Husker hvor pinlig det var i min egen konfirmasjon da min mor holdt tale og fortalte søte småhistorier fra min oppvekst. Og vi hadde bare 20 gjester eller noe slikt. Tror ikke jeg hadde overlevd å få lignende spredd på internett.

Jeg er veldig, veldig enig.

Jeg har en kamerat som jobber i politiet og han sier at pedofile bryr seg fint lite om barnet er naken på bilder. Han kan finne pedofile med barnebilder fra Facebook som tenner like mye.

Og dette med å bare har bilder for venner er latterlig. Alle kan finne bildene om de bare vet hvordan. Og når det i tilegge er fullt navn så kan man finne adressen til barnet også. Han sier at dette er kjempeskummelt og at vi mødre er så naive.

Pedofile samler også på reklameaviser med barn, bilder i avisen...ja,alt.

godt det ikke bare er meg som syns det har tatt helt av med denne mammabloggingen. Pedofile er én ting (og en helt forferdelig ting), man inviterer dem jo egentlig inn i "stua" si på denne måten. Men jeg er nesten like opptatt av at å blogge om små mennesker som ikke kan ytre sin mening om saken er et overtramp mot dem. Som mor kan man ikke bare uten videre gå ut ifra at det er helt greit å blogge om ungen/ungene sine. Det er rett og slett ikke vår rett som foreldre!

Jeg ser nå ikke noe galt i å legge ut bilder av det kjæreste man har.....Å kunne dele sin stolthet med andre.

Jeg har selv barn forskjellige alder, å jeg har albumer som jeg deler med venner og familie som bor langt unna.

Man legger da ikke ut , eller deler hva som helst.... et lite minne fra en hverdag eller en annledning .

Jeg har en tenåring som tidligere kun aksepterte at jeg la ut bilder av henne som baby å frem til di første skoleår,eldre enn det så måtte det godkjennes av henne , å det respekterte jeg, legger ikke ut bilder hun ikke ønsker å se på nett selv, men i den alderen så er jo utseende alt...en liten kvise er nok til å sensurere et bilde, eller om man var så uheldig å få tatt et bilde under frokosten en helg....krise om noen skulle få se det.

skal man legge ut bilder så må man bare bruke sunn fornuft , å høre med barna selv om di er blitt i en vanskelig alder =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...