kvinne29-m/tvillinger Skrevet 1. juni 2011 #1 Del Skrevet 1. juni 2011 Hei! Mine tvillinger er nå 4,5 mnd Har prøvd å jobbe med samkjøring av søvn og søvnrutiner,men synes dette er veldig vanskelig. De er veldig forskjellige, og tv1 sovner tidlig og våkner tidlig, tv2 sovner sent og våkner senere. Dermed er også lurene på dagen ulike. Dette selvom jeg vekker tv2 og står opp samtidig som tv 1. Da tar hun luren sin tidligere enn tv2. De er jo forskjellige som alle andre babyer, og de har forskjellige behov for søvn, dag og natt, så denne samkjøringen er ikke så lett synes jeg. Hvordan gjør dere andre det? Har egentlig kommet til det at de er forskjellige, og må kanskje behandles ulikt selvom de er tvillinger, men det blir ganske slitsomt når det aldri er en liten "alene-stund" for meg i løpet av dagen.. Fra de var 2,5 mnd begynte de å sove natten gjennom, altså fra 20-06!! Men nå har tv2 begynt å våkne for mat 2 ganger igjen i løpet av natten. Så trenger litt tips om hvordan dere andre med tvillinger gjør dette Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143287216-s%C3%B8vnrutiner-dag-og-natt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeTwinsA Skrevet 2. juni 2011 #2 Del Skrevet 2. juni 2011 Mine tvillinger hadde/har forskjellig søvnbehov. Hvor tv 2 våknet mer hyppig for mat, skifte av bleier bl.a. Vi har valgt å la dem sove når de var trøtte og ikke vekket dem for å samkjøre. Dette valgte vi helt fra begynnelsen. De første 4 mnd var ganske hektiske, men så merket vi at de ble mer og mer samkjørte etterhvert som de ble eldre. I.o.m at de er "såpass" gamle nå, så kanskje tv2 trenger litt mer fast føde på kveldene? Siden den er begynnt å våkne på natten for mat? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143287216-s%C3%B8vnrutiner-dag-og-natt/#findComment-143289992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #3 Del Skrevet 2. juni 2011 Tvillingene mine er snart 3 måneder og her er vi "strenge" på rutiner.. Klokka sju på kvelden begynner kveldsstellet og så er de i seng til klokka åtte. Gutten min sovner i det han treffer madrassen, mens jenta mi kan da gjerne ligge våken en time eller to, men hun er blid og fornøyd og vi trenger sjeldent gjøre noe mer enn å gå inn å finne smokken et par ganger. Selv om det hadde vært koselig å ha litt kvalitetstid med henne da, så lar vi henne ligge slik at hun skal lære at natta er natta (hadde kanskje vært verre om hun ikke hadde vært så fornøyd). I tre tiden våkner som regel hun for mat, og da vekkes han slik at de får mat samtidig. Også i sju tiden våkner han igjen og er sulten og da vekkes hun. I løpet av dagen får de mat når den første begynner å bli sulten, også legges de når de er trøtte. Sultne blir de som regel ganske likt siden de får mat samtidig. Skal sies at de får flaske så vi vet jo hvor mye de får i seg, og at det da går mellom tre og fire timer til neste gang de er sultne. Jenta mi slokner som regel maks en time etter at hun har fått mat hver eneste gang, og da legges hun ut i vogna. Mens gutten min blir trøtt omtrent samtidig, men han sover igrunn ikke. Ikke fordi han ikke er trøtt for han gjesper og skjeler og viser alle tegn til å være det, men vi mistenker noe i retning av kolikk. Så hele dagen kan jeg enten ha han gråtendes på armen eller trille trille og TRILLE på vogna.. Ungene mine er nok ganske like når det gjelder døgnrytme, men jeg tror at ved at de alltid får mat samtidig så blir de fort slik. Jeg tror også at hvis du bestemmer deg for at NÅ skal du sove, og legger de hver eneste dag til samme klokkeslett så vil de til slutt lære at da er det det de skal, triller du dem så klarer de jo ikke holde seg våkne heller Men klart, du kan nok til en viss grad styre når de skal sove, men ikke hvor mye. Man må jo bare prøve å samkjøre dem tenker jeg, og til slutt så fungerer det. Men veien dit kan nok være lang, og jeg tror at når dem er så små så vil det i perioder være slik at du til enhver tid har en unge våken dessverre.. Man får bare holde ut, og tenke at det blir jo bare bedre og bedre med alt jo eldre dem blir Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143287216-s%C3%B8vnrutiner-dag-og-natt/#findComment-143290397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne29-m/tvillinger Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 3. juni 2011 Dette med fast føde har jeg også begynt å tenke på. Tror kanskje han trenger litt mer mat. Har startet med smaksprøver på grøt på kvelden nå en ukes tid. Hvor fort kan man øke på til hel posjon? Og burde jeg kanskje gi det på morgen også? Helt "fersk" på dette, så mange spørsmål Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143287216-s%C3%B8vnrutiner-dag-og-natt/#findComment-143292520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne29-m/tvillinger Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 3. juni 2011 Takk for svar! Mine spiser alltid samtidig på dagtid. Hun hopper over nattmåltidene som han har, og blir med på "frokosten". Så sann sett er de samkjørte når det gjelder spisingen. Har nok ikke vært streng når det gjelder legging på kvelden. Jeg lar de ikke ligge lenge i sengen dersom de ikke er trøtte...Venter som regel med å legge de der før jeg er sikker på at de sovner..Da unngår jeg mest mulig skrik, og sitte der selv i mange timer.Kanskje jeg burde være strengere på det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143287216-s%C3%B8vnrutiner-dag-og-natt/#findComment-143292525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeTwinsA Skrevet 4. juni 2011 #6 Del Skrevet 4. juni 2011 Dersom du har gitt han smaksprøver i en ukes tid, og han ikke har reagert kan du øke på fort til full porsjon. Men jeg ville nok gitt kun på kvelden en stund først, også begynnt å gi på morgenen etterhvert Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143287216-s%C3%B8vnrutiner-dag-og-natt/#findComment-143296693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå