Gå til innhold

Er det "feil" å gi ettåringen ketshup på middagen for å få hun til å spise?

Anbefalte innlegg

Hun er veldig kresen og spiser nesten bare mais, kikerter, bønner, minimais, kyllingpølser, kyllingkjøttdeig og fiskekaker. Hun spiser litt flere varianter av kjøtt og grønnsaker hvis hun får en liten dæsj ketshup på. Blir det helt feil? Tror ikke det er at hun ikke liker smaken på diverse ting, hun vil bare ikke smake... Vil ikke tvinge henne til å spise heller, men med en gang det kommer en liten prikk med ketshup på tar hun den selv uten problem...

Fortsetter under...

Nei, det vil jeg si er helt ok. Om det betyr at hun spiser vanlig god mat, mot at hun må tvinges og med den uro det medfører, eller at hun ikke spiser i det hele tatt, så hadde jeg gitt henne den ketchupen. :)

Jeg synes det i utgangspunktet ser ut som hun spiser sunn mat. Det er bare du som uroer deg, og vil at hun skal smake på andre ting.

Tror du gjør henne en bjørnetjeneste gjennom å venne henne til at alt skal smake ketsjup. Ikke nok med at det faktisk gjør den sunne maten usunn (sukker og etilsettninger), men noen barn reagerer på salisylsyren i ketsjupen med å bli hyperaktive eller få konsentrasjonsvansker. Og ketsjup er utrolig vanedannende.

Synes du heller skal la henne smake på nye ting i sitt eget tempo. Barn er ulike, og bruker ulik tid på å lære seg nye smaker. Smaksløkene utvikler seg også hele tiden mens barnet vokser.

Det er faktisk slik at barn naturlig har lyst til å spise det samme som de voksne, fordi det får dem til å kjenne seg voksne. Men hvis de oppdager at mat kan gi dem makt, så bruker de det for det det er verdt.

Så jeg foreslår at du dropper ketsjup.

Der har du et poeng, det er ofte vi voksne som føler at ungene ikke er kommet langt nok. Å la dem få smake er greit, men å like det kan ta tid. :) Sier som 10:04, det høres ut som at hun har et ok middagskosthold. Da er det bare å slappe av og la henne ta den tida hun trenger. Det er ingen vits i å lære barn at mengden mat må være stor for at det skal ha vært et bra måltid.

Jeg ville ikke gjort det!

Hiver kanskje ut en brannfakkel her...men jeg har ALDRI skjønt meg på foreldre som skal bruke ketchup på all mulig mat!!!!

Det er mye sukker i den - og gir barn en utrolig dårlig matvane...

Nå skal det sies at her i huset er det kun pølser barna får bruke ketchup på, men det er heller ikke noe savn - siden de ikke har blitt vant til det fra starten av...

Har et barn (med diagnoser) som har hatt bl.a full spisevegring. Vi har måttet sonde over flere år. Har gått til ernæringsfysiolog og spiseteam og vi har fått klar tale.

Barnet skal få tilbud på den samme maten som vi spiser på sin tallerken, og så spiser barnet det den klarer.

Fra å ikke spise noe - har alle smaker blitt introdusert forsiktig. Noe har bare blitt puttet i munnen for så å bli spyttet rett ut igjen. Men litt etter litt har han lært seg å spise ALT (noe som er svært sjeldent for hans syndrom).

Vi har brukt samme taktikk på de to friske barna -og vi har barn som spiser nesten alt!

Ikke bruk tvang - la det kose seg med det som blir lagt på tallerkenen.. Ditt barn liker jo masse i forhold til mange barn jeg kjenner... Det er heller ikke farlig om de ikke spiser så mye hver gang.

Men det du MÅ ha er klare grenser. Våres jente på 4 har oppigjennom stadig prøvd seg! Vil ikke ha det og liker ikke det osv... Men vi har bare sagt at det er dette vi spiser - og vil du ikke ha det så får du heller gå sulten. Lar henne ikke få noe annet i stedet for det vi spiser - men passer på å fremskynde neste måltid litt sånn at ikke hun går kjempesulten over lengre tid...

Hun har skjønt at det ikke er noen bønn - og spiser middag uten å tulle. Ikke alltid hun spiser av alt på tallerkenen sin - men hun smaker i allefall på alt. Litt etter litt så venner hun seg til de smakene hun før ikke ville ha - så går det bedre og bedre for hver gang ;-)

Det jeg tenker mye på er hvordan jeg vil at mine unger skal oppføre seg i selskap - på resteurant - på besøk osv... Jeg vil ikke ha en unge som ikke vil ha noe av det som blir servert - som sutrer - sier det ikke liker osv.

Derfor legger vi en stor innsats i dette i hverdagen - og jeg stortrives med å ha ungene ute blant folk - for det er ikke noe "tull". Og er det noe de ikke liker har vi lært de å legge det stille og rolig i kanten av tallerkenen. De behøver ikke annonsere det for alle rundt seg...

Ketchup på maten lærer ikke ungene til å lære seg å like mange smaker - det bare kamuflerer maten med søtsmak!!!

Jenta mi fikk ikke ketchup i den alderen, og får det ikke som hu bare vil, i en alder av 3. Veit ikke hvorfor, men akkurat ketchup er for meg en uting, og noe som jeg kanskje bare innbiller meg, ikke er bra! Men itilegg så synes jeg det blir for dumt at barna må f.eks ha en ekstra ting på maten, for å spise den også da! Hvis jenta di ikke er underernært, så spiser barna stort sett når de er sultne, og får i seg nok næring, med et variert kosthold. Men har lest om, og hørt de har snakket om det i barnehagen, at barn spiser ofte mer, hvis de får f.eks grønnsakene i forskjellige skåler. Så du kan jo prøve å servere maten i sånne små skåler, som du setter på tallerken hennes.

Annonse

Tja, vil jeg si. I utgangspunktet er jeg enig i de over her som skriver at ketchup er en dårlig uvane og hun må finne ut av ting i sitt eget tempo.

Men vi har en liten gutt i hus som er veldig glad i rømme eller smør på middagsmaten. Og det får han ofte til å spise mer og/eller smake på ting han ellers ikke ville spist.

Vi voksne bruker også rømme eller smør i enkelte sammenhenger, feks rømme til laks og smør til bakt potet osv. Så jeg kan forstå at gutten vår også har sine preferanser.

Vi bruker ikke dette hver gang vi har middag, men av og til. Jeg ser ikke noe galt i å gi han rømme eller smør hvis det står framme på bordet og det er eneste måten å få han til å spise maten på.

Middag er siste måltid før han legger seg, så kan ikke bare la han gå sulten fra bordet heller.

Min 3 åring spiser ketchup på myyyye, men så spiser han sunt og variert kost ellers. Ser ikke problemet! Med ketchup så får jeg i han masse grønnsaker o.l

Men vi begynte ikke med ketchup før han var nærmere 3 da...

Datteren din spiser faktisk ganske mye forskjellig, så dette ville jeg ikke laget noen sak ut av. Som en over her sier; det er en dårlig idé å venne barn til at alt skal smake ketchup, eller at man skal kunne forhandle seg til kethcup på alt mulig.

Gi henne heller litt tid, og etter hver kan det være hun vil smake på egen hånd. Det er jo ingen fare for at hun blir under- eller feilernært, dersom hun spiser det du beskriver.

Når det er sagt; ketchup i seg selv synes jeg ikke er så farlig i moderate doser.

Så lenge hun ikke spør etter ketchup så hadde jeg ikke gitt det. Men det er feil som dere andre skriver at ketchup inneholder masse sukker, dere er klar over at Idun selger sukkerfri ketchup?

Hos oss spiser mannen min ketchup, blir da vanskelig å nekte ungen det når pappa "får lov", i tillegg får han ketchup på mat i bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...