Gjest stårma Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Hvordan løser dere det med samvær/ferie med stebarn rundt termindatoen? Tenker på de nærmeste 2-3 ukene før og 2 uker etter termin, man vet jo ikke akkurat når babyen bestemmer seg for å komme. Jeg ønsker ikke masse kjefte-svar ang den onde stemoren osv, ønsker svar fra enten de som er i samme situasjon eller andre gravide som kan sette seg inn i min situasjon. Vi har det fint hver gang barna er her, jeg er glad i de og tror de er glad i meg også. Barna er 5 og 7 år gamle og gleder seg til å bli storesøsken. Samarbeidet mellom far og biomor fungerer ganske ok. Far stiller opp og har barna gjerne en helg ekstra (biomor sin frihelg) eller ekstra dager hvis det er fridager knyttet til en samværs helg (som f.eks denne helgen m kr.himmelfart på torsdag), motsatt så er biomor vrang med bytting av helger hvis vi trenger fri pga noe spesielt osv. Har termin i juli og stebarna må være her de to uker i juli som de er hvert år (etter avtale med biomor). Hadde ferien kunne vært flyttet til slutten av juni så ville det vært bedre, men det er ikke aktuelt for biomor. Familien til min kjære bor langt unna på andre siden av landet så de kan ikke komme på kort varsel og ting må planlegges for å kunne bruke de som barnevakt, vi har avtalt med svigermor at hun skal komme hit og bo hos oss de to ukene det er ferie med barna. Men så har vi barna annenhver helg i tillegg, litt usikker på hva vi gjør med de helgene for blir mye reising for svigermor om hun skal komme hit annenhver helg i nærheten av termin i tillegg (og jeg orker ikke ha henne boende hos oss i 5 uker i strekk rundt termin heller). Så om babyen bestemmer seg for å komme midt i en samværshelg så har vi foreløpig et problem. Barna bor fast hos moren sin som bor litt over 2 timer unna, hun er ikke særlig forståelsesfull eller samarbeidsvillig når det gjelder dette så tviler på at hun ville kastet seg i bilen for å hente barna om fødselen hadde satt i gang. Vi har alltids noen venner og min familie som kunne steppet inn og passet barna noen timer, men kommer babyen i starten av helgen så har vi ingen barnevakt til de hele helgen med overnatting osv. Synes det uansett er dårlig gjort å "stue" bort barna med overnatting til noen de ikke kjenner så godt. Jeg bekymrer meg så mye for dette, mulig det ikke blir et problem og at babyen bestemmer seg for å komme på et tidspunkt som passer bra. F.eks en helg vi har fri og så får vi et par dager alene bare mor-far-baby før barna kommer, eller at babyen hadde kommet helt i slutten av ferien med barna så barna kunne besøkt på sykehuset men at de var dratt til moren da vi kom hjem. Men jeg er så redd babyen skal komme når det ikke passer. Knyter seg og får helt vondt i magen av å tenke på det. Oppsummert det jeg bekymrer meg for er: 1. at babyen skal komme i en samværshelg vi ikka har barnevakt 2. at babyen skal komme i starten av ferien når barna og svigermor skal bo hos oss i 2 uker. Dermed blir de første barseldagene hjemme fra sykehuset med fullt hus. Føler litt for å ha et par dager hjemme etter sykehuset med bare mor-far-baby, slappe av og venne seg til den nye situasjonen. Har jo hørt om barseltårene som kan komme og orker ikke tanken på 3 ekstra å ta hensyn til, som er nysgjerrige, som "roter" og lager "bråk" osv. Føler det beste ville vært om vi fikk litt ro etter fødselen, et par dager hjemme alene. Både for vår og barnas del. Vet barna sikker vil ha litt ekstra oppmerksomhet i starten når babyen har kommet, og føler både far og jeg vil takle det bedre om vi får slappet av litt og får litt tid til hverandre først. Og ikke si at det er jo mange som har barn før som får flere barn og de klarer det helt fint osv. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det ikke det samme med stebarn som kommer annenhver helg og som kun er oppdratt av mor (de har nesten ikke bodd med far) kontra egne barn man har på fulltid. Hadde jeg hatt barn fra før av så ville barnet mitt fint kunne overnattet hos tanter/onkler/besteforeldre på min side, så barnevakt den aller første tiden for å puste ut ville ikke vært noe problem. Men siden jeg er førstegangsfødende så vet jeg ikke hva jeg går til med barseltid, sliten etter fødsel, mange sliter jo litt med å komme i gang med amming osv. Dette ble kanskje litt rotete skrevet, men håper dere forstår meg. Så hvordan løser dere som er i samme situasjon det? Og evt dere som er i motsatt situasjon og her ville vært biomor, ville dere hjulpet til med å hente barna midt i deres frihelg hvis det krasjet med fødsel (dette ville etter mitt syn hvert det beste for barna)? Jeg er ingen slem person, jeg er glad i bonus barna mine, men jeg ønsker litt slappe-av tid etter fødselen. Og hvordan tror dere det kommer til å gå om babyen kommer i starten av de to ukene ferietiden med barna hvor svigermor er her for å hjelpe til? Er redd jeg kommer til å knekke sammen.
StoltHønemor<3 Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Jeg er ikke i samme situasjon selv, men må si det høres litt slitsomt ut ja.. Kunne ikke din mann pratet med bio-mor og evt. bytta ferieukene? Bio-mor må jo ha litt forståelse for at det kommer en ny baby i hus? Ellers så får jeg bare si lykke til
*julybirth* Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 hei, litt kort svar her for er så trøtt men svarer alikavel, har bare skumlest innlegget ditt, men står på en måte i akkurat samme situasjon jeg å, har termin i slutten av juli, jeg har ei datter fra før, og samboer har 2 fra før , samværet med hans barn og eks går bra og alt er i sjønneste orden. jeg har imidlertid flyttet til hans hjemby og har ikke familie som kan komme løpende.. hans jobb tilsier i perioder mye borte, eks fra mand til torsdag.... 3-4 timer unna hjemme om noe sku skje ang fødsel. jeg har også tenkt på hva når det skjer, min datter, hans barn som han skal ha 2 uker i strekk til sommeren osv.... men er nokså avslappet alikevel, og han sier at det ordner seg uansett når den lille vil komme. de har et nokså løst samværsforhold, barna kommer og går når det passer(når han er tidlig hjemme fra jobb etc eller har fri osv i tillegg til annehver helg. familien hans er veldig flink til å stille opp å hjelpe. jeg råder deg til å ta ting som de kommer , ikke bekymre deg for mye, bvruk den siste tiden til kos når du da om en stund sitter og tenker tilbake så vil du se at uansett hvordan det gikk, så gikk det jo bra. og er jo godt om du har noen som sier de kan komme og være der rundt fødselen, eller når noe skjer(om det så tar lit tid før de ankommer) er nesten litt vanskelig å planlegge og... babyen kommer når den vil selv:) så planleggeing kan gå i vasken uansett hvor godt forberedt man er, men å høre med fam om de kan komme og hjelpe når det skjer er jo godt hvis man har mulighet, evt venner etc... lykke til , det ordner seg slapp av litt kos deg
Gjest stårma Skrevet 1. juni 2011 #4 Skrevet 1. juni 2011 Bytting av ferieukene hjelper ikke noe særlig, alternativene er enten å ha barna to uker før termin eller to uker etter termin. Vi har valgt to uker før termin, så får jeg bare knipe igjen og krysse fingrene. Kan jo forøvrig også legge til at to av de tre permisjonsukene før termin hvor man skal samle krefter og slappe av, kommer vi til å ha bonusbarn og svigermor boende hos oss...
Gjest stårma Skrevet 1. juni 2011 #5 Skrevet 1. juni 2011 takk, ble lit oppmuntret av å lese svaret ditt:) vet det sannsynligvis går bra og at man ikke skal ta sorgen og mulige problemer på forskudd, men er ikke alltid så lett...
Ooops I did it AGAIN Skrevet 1. juni 2011 #6 Skrevet 1. juni 2011 Tenk over hva dere ville gjort med fellesbarn dersom der var noen, og ordne ting på samme måte. Jeg har ikke noe til overs for foreldre som ikke kan være litt fleksible i sånne situasjoner. Det er jo bare for å være vanskelig. Jeg har en sønn som er hos oss rundt den tiden vi skal ha barn, og det må vi bare fikse. Skjønner dere ikke vil sette bort barna til folk de knapt kjenner, men dere har jo litt tid på å avtale med noen venner feks og la dem BLI kjent...?
♀2009♀2011 Skrevet 1. juni 2011 #7 Skrevet 1. juni 2011 Enig med Plipp, Plopp og Plomma?, dette gjelder jo for oss som har barn fra før av også. Vi har all familie på annen kant av landet, og barnehagen er stengt i de to siste ukene før termin, så uansett så er 2 åringen vår hjemme på heltid. Vi skal etterhvert gjøre avtaler med venner (avhengig av venners ferie etc) slik at de kan stille opp på kort varsel og passe barnet mens familie er på vei. Tar sikkert runt 5-8 timer før de er hos oss. Barna deres må jo kjenne noen av vennene deres, og det er tross alt 5 og 7 år gamle og klarer seg bra selv, de er jo også 2 stk. Lykke til!
Zana123 Skrevet 1. juni 2011 #8 Skrevet 1. juni 2011 Jeg satt i samme situasjon som deg, bortsett fra at biomor bor litt nærmere. Hun var ikke så villig til å bytte ferie, for hun ville ha barna de to første ukene av juli, så skulle vi ha dem de to siste før vi gikk over til annen hver uke som vi pleier. Jeg har termin 30 juli, og syntes ikke dette var noen god ide... Spes ikke i sommer når mannen min nettopp har byttet jobb og ikke får så mye ferie, så jeg må være hjemme alene med to gutter og STOR mage de siste ukene før termin. Svigers klarer aldri svare på om de kan stille opp eller ikke, så der har vi gitt opp å få hjelp. Mine foreldre har nå faktisk lagt opp sin ferie for å kunne stille opp for oss i sommer, så de passer hunden hele juli (kommer til å savne henne masse...), og skal stille opp som barnevakt for mine stebarn siden biomor og svigers ikke gjør det. Lillebroren min skal også være i nærheten tilfelle det blir mye for foreldrene mine. Kan si det sånn at mannen min er rimelig skuffet over sine foreldre og biomor sin holdning... Vi hadde egentlig spurt naboene våre og et vennepar om de kunne stille opp (og begge svarte ja!), men det er ikke noe moro å gå rundt å høre med de utenfor familien om hjelp til sånne ting. Men det ordner seg nok for dere også. Kanskje det ikke blir like ideelt som man ønsker, men baby kommer ut uansett og det blir nok helt fantastisk når den kommer! Lykke til:-)
LilleFru Skrevet 1. juni 2011 #9 Skrevet 1. juni 2011 Hei der! Jeg er ikke helt i din situasjon, mer motsatt... Her er det jeg som har to barn fra før, og min familie bor på andre siden av landet. Noe spesialavtaler med faren til de to forrige syns jeg ikke jeg trenger, fordi min manns familie tar seg så godt av mine. Har ikke din familie noe forhold til barna som skal bli storesøsken til ditt barn? Jeg har mine to andre barn på 5 og 8 annenhver uke, og har termin tirsdag i "min" uke. Om baby kommer den uken, stepper mine svigerforeldre gledelig inn og tar vare på barna mine mens jeg føder dem deres første "riktige" barnebarn. Om jeg føder på "pappas" uke, kommer han innom med barna på sykehuset og hilser på oss der. Mitt tips - involver familien din! Og slapp av Det går nok bedre enn du tror
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 Titter innom fra 2.trimester... hadde samme bekymring som deg med første mann (han er 18mnd nå) og var min første. Samboer har to fra før som vi har annenhver uke. Var helt overbevist om at det kom til å starte den uke de var her.. og det gjorde det. 0330 gikk vannet og 0345 måtte mini på do og okkuperte badet i 15 laaaaange minutter mens jeg gikk rundt med badehåndklede mellom beina og stor - t-skjorte.. vi leverte barna til biomor 07.30 før de skulle på skolen.. de fikk lov til å være der til dagen etter. Så måtte far være hjemme med de, og bare besøke meg og baby, Vi kom hjem på dag tre, og da var det igjen 1 døgn til de skulle til mor. Gikk kjempe fint det:) Men husker jeg syntes det var dårlig av bimor at hun ikke kunne ha de noen dager da hun i utgangspunktet hadde lovet dette, og jeg fødte dagen før termin så hun var klar over at det kunne skje noe denne helgen. Men de eldste storkoste seg med babyen, og var kjempeglad for å se han (kunne ikke besøke på sykehuset da det var midt i svineinfluensaen, så jeg fikk 3 dager til å komme meg på der. Kun far som var på besøk). Hadde 1.5 min mellom riene da vi leverte ungene og 1 time å kjøre til sykehuset så var ikke i noe godt humør! Var mest bekymret på deres vegne.. de blir jo dratt inn i fødselen.. hylende stemor som prøver alt hun kan å ikke si noen stygge ord.. med to forskrekkede småtroll som bare sitter å gaper baki bilen og lurer på om det gjør vondt..hehe.. en litt komisk og stressende stund før skolen.. Denne gangen har vi jo en liten en sammen.. så da må vi vel kjøre de på forskjellige steder.. håper virkelig det starter på dagtid denne gangen, så vi kan ringe på skolen å be ungene gå hjem til mor (hun bor ved skolen), og at barnehagen kan kjøre minstemann til foreldrene mine etter endt dag. Vi har familie og venner rundt oss.. så skal nok få levert de et sted. Men skjønner hva du mener med alle tankene rundt dette. Var som å lese mine egne tanker da jeg skulle ha første. Nå er planen å bare ta det som det kommer.. det løste seg jo sist selv om det var mye styr når det sto på.. nå vet alle mann hva de går til, og de eldste er da 12 og 9 ved termin, og taxi som henter de til skolen om morgenen.. Ble langt og rotet dette.. men det kommer sikkert til å ordne seg:) det meste løser seg, og babyen kommer:) vi snakket masse med barna om både fødsel, og at de kunne bli bråvekt en natt, prøvde å forberede de best mulig:) Masse lykke til:)
malingus Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 Tenker også litt på dette. Men her har vi en hver fra för, og vi har lite nettverk her vi bor. Min familie bor nesten 70 mil unna, og siden jeg ikke har bodd her så lenge har jeg ingen skikkelig gode venner ennå, som jeg kan spörre. Samboeren min er vel mer av den asosiale typen, som ikke har, eller vil ha mange venner. Moren hans bor også 3 timer unna og har både katt og hund som det er veldig vanskelig å både ta med eller sette bort, så hun kan vi ikke ringe til. Mamman til min stedatter bor bare 10 min unna, så hun kan vi ringe ang deres datter. I forhld til min har vi spurt de närmeste naboene her, som vi kjenner godt, og de stiller opp hvis de er hjemme. Nå skal begge ungene väre hos sine andre foreldre den uken jeg har termin og uken etter. Så kommer den rundt da, er det ingen problem. Men min datter kom 5 uker for tidlig, så jeg er litt nervös for at det skal hende igjen. Hadde jo värt typisk nå som vi ikke har ordentlig banevakt. Samboer spurte eksen i dag da, om de kunne ta min datter også, om födselen skulle komme plutselig på. Og det sa hun heldigvis ja til. Men problemet blir jo samme som deres; vi kan få noen til å ta dem på kvelden/natten og levere dem på skole og dagis dagen etter. Men så må jo vi ta ansvar for dem igjen. Og da blir jeg å sove alene på sykehuset, og vi kommer rett hjem til fullt hus med en gang. Gla i barna våre, men det ER jo slitsomt. Hadde värt godt om babyen kom mens vi har barnefri. Alt löser seg nok. Bare ikke håp for mye på de alenedagene, selv om jeg forstår så godt at du ösker dem! Särlig i og med at dette er din förste. Blir en helt ny situasjon for deg, da barn og stebarn er to vidt forskjellige ting. Nei akkurat nå savner jeg å ha foreldrene mine näre...
mamma til twins Skrevet 1. juni 2011 #12 Skrevet 1. juni 2011 Jeg har hatt datteren min ekstra (til og med hentet midt på natta fordi fødselen startet) i forbindelse med fødsel og barseltid når far fikk sine barn med ny partner. Det var ikke noe problem for meg. Nå når jeg selv skal ha smått, så ble hele ferieplanleggingen feil og vi får ikke hatt ungene samtidig i sommer... Men har ordnet det sånn at mine svigerforeldre stiller opp. De har av eget initiativ ikke lagt noen planer i sommer fordi de ønsker å hjelpe oss. Og det kommer garantert til å bli behov for dem ettersom vi skal ha to. Min mann er skapt sånn at han gjerne vil klare alt selv uten å plage eksen unødig. Men hadde vi ikke hatt svigers å støtte oss på, ville jeg nok presset litt på for å få i stand en avtale med mor altså. Jeg har ikke gjort noen avtale med far til min datter, da svigers også evt tar hånd om henne.
Petrine +spire=❤ Skrevet 2. juni 2011 #13 Skrevet 2. juni 2011 Hei Ser at dette kan være ett "problem", men du får trøste deg med at alt ordner seg til slutt. Her er ikke problemet at vi har bonusbarna hos oss. Men sambo reiser 8 timer hver vei, annen hver helg for å ha de (bor på en annen kant av landet). Vi har mine og vår ene felles boende hos oss. Min eks stiller heldigvis opp å henter mine om fødselen starter når de er her, men vårt felles barn er det verre med. Hverken jeg eller sambo har noen familie her som kan stille opp, men har gjort avtale med en veninne. Så får bare håpe hun er hejmme når ting skjer. Det verste for meg er om sambo har barnehelg for da befinner han seg 8 timer unna! Og forige fødsel gikk unna på 3 timer fra start til slutt.. Så jeg kan faktisk risikere å å sitte her med mini, alene når fødselen starter. Og er ikke veninnen min hjemme sliter jeg. Sånn er det når en har termin oppi sommerferien, men jeg trøster meg med det at det ordner seg til slutt. Det gjør det nok for deg også )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå