Gå til innhold

Dobbeltesten eller ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Nå er jeg endelig i 2.trimester!:) Skal på tidlig ul mandag 6.juni, og vil også få tilbud om duotesten. Slik jeg har skjønt det, så er dette en blodprøve en tar, av mor, og sammen med funn på ul, så vil det gi en sannsynlighetsberekning av kromosomavik...? Jeg er redd for at en slik test bare vil gjøre meg mer bekymret...siden den ikerfaring med detteke gir noe klart svar. Lurer på om jeg skal takke nei til blodprøven, og heller undersøke videre OM de finner noe avvik på ul...Er det noen her inne som har noen erfaring med dette...hva anbefaler dere?

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha gått for den hadde jeg fått tilbudet. Da slipper du å bekymre deg for at noe kan være galt. Og skulle det være det så kan de starte medisinering under fosterstadiet, samt hjelpe ved fødsel slik at overlevelsessjangsen øker.

Det er dessverre ikke alt man ser på UL i uke 20.

Masse lykke til videre med svangerskapet!

Skrevet

Du kan ikke ta bare ul, blodprøvene taes i forbindelse med en veilednings time som du må ha. Og det er blodprøvene som gir mest svar. Får ganske gode svar utifra prøven. Men den må utføres før uke 13+6. Veiledning og blodprøvene taes ca en uke før ul, så du har kanskje ikke så god tid. Jeg fikk ikke noe tilbud om testen og måtte masse på legen min for å få sendt hennvisning til sykehus. Man må være fylt 38 år innen fødsel for å få testen.

Lykke til.

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg får tilbud om både ul i uke 12 + dobbeltesten. Det som bekymrer meg er at blodtesten ikke gir noe tydelig svar...bare en prosentavrekning. Er redd for at denne vil gi mer bekymring enn trygghet. OM en ser noe galt på bildene...så kan en jo gå videre med morkakeprøve ol.....mens en blodprøve (slik jeg har forstått det) bare kan indikere, og ikke gi et sikkert svar..og at dette helst gjelder for kromosomavik (som en ikke kan gjøre stort med) Er det noen som vet bedre??? Har noen tatt denne testen...??? Må snart bestemme meg..

Skrevet

Jeg har tatt den og fikk klare svar på at det med stor sikkerthet er et friskt barn der inne. Man kan aldri få 100% svar på at det kommer ut et friskt barn, kan jo skje ting på veien. Men etter å ha tatt duo testen , føler jeg meg trygg på at lille inni magen ikke har kromosom feil. Hvis du får dårlige svar på duo test og de ikke er sikkre får du tilbud om fostervannsprøve veldig sjelden de tar morkake prøve så hun på ullevål til meg. den utføres i uke 15 og fostervannprøve i uke 17 tror jeg.

Skrevet

Tusen takk for svar. Nå føler jeg meg litt tryggere...skal på veileding og evt. blodprøve rett før ul neste mandag. Har fått beskjed om at jeg kan velge bort blodprøve om jeg vil det. Jeg vet at man har ingen garanti. Det har man jo ikke med noe...men har hørt at denne blodprøven bare gir "vage" svar. Om det er slik du sier (at den gir "gode" svar), så vil jeg kanskje ta den alikevel. Uansett om det er noe avivik på fosteret, så gir det jo en trygghet i å vite...kunne forberede seg litt. Jeg mistet forrige gang jeg gikk gravid (28.des i fjor)..i uke 11+5...og har vært plaget med stor bekymring denne gangen. Begynner å føle et større håp om at det går bra denne gangen:) Hører hjerteslagene slå sterkt, og elsker denne lille allerede:) Jeg har to barn fra før, 19 og 13 år, og dette blir en attpåklatt:) Er 38, og akkurat innenfor grensen til å få dette tilbudet. Både gleder og gruer meg! :/

Klem

Skrevet

Jeg har tatt Duo-testen for noen uker siden. Min gynekolog rådet meg til det, da han så at om det skulle vise seg å være noe galt,og man alikevel vil beholde, er det bra å ha tid til å forberede seg på.

Jeg fyller 38 år to uker termin, så det var ingen selvfølge at jeg fikk tilbudet. Tallene mine er kommet tilbake, og de var ikke så "høye" som jeg håpte på - men de ligger godt over den grensen hvor man får tilbud om fostervannsprøve - så jeg har slått meg til ro med det.

Man kan jo aldri vite 100 %. Om ikke prøvene viser noe,kan alltids noe skje under svangerskap eller fødsel...men nå har jeg iallefall gjort det jeg har mulighet til.

Lykke til med valget!:)

Skrevet

jeg fikk tilbud om duotesten pga dårlige hcg-målinger og treg vekst første ukene av svangerskapet. Jeg hadde veiledningssamtale og ultralyd ved første besøk, blodprøver ble tatt samme dag og svarene på disse kom halvannen uke etterpå tror jeg.

Det de tester for er downs syndrom, trisomi 13 og 18. Ultralyden var fin (foruten at hun ikke fant nestebenet), mens blodprøvene viste høy risiko for trisomi 13 og 18 (i mitt tilfelle betydde det litt over 6% risiko).

Ble så undersøkt på ny med ultralyd av en spesialist på området, og han sa at dersom det var et av de to avvikene ville han se det helt klart. Alt så fint ut på ultralyd, og han sa det var helt unødvendig med fostervannsprøve. Trisomi 13 og 18 gir så store avvik at det er nærmest uforenlig med liv; de som overlever til fødselen dør stort sett ila barnealderen.

Jeg ville absolutt ønsket å vite det dersom jeg bar et barn med så store misdannelser; vi ville nok ha valgt å avbryte svangerskapet i så tilfelle. Lykke til med valget; jeg angrer ikke på at jeg fikk utført testen, og er ikke mer bekymret i etterkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...