Gå til innhold

Prøverrør - ett eller to egg?

Olivia80

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle høre med dere som er her inne som har flerlinger i magen eller som kanskje allerede har flerlinger. Vi er et par som skal i gang med prøverør ( jeg er 30 år) nå i juni. Vi lurer på om vi skal sette inn ett eller to egg. Vi ønsker oss veldig barn og tar gjerne to naturligvis, men det er vel sånn at det er "lettere" med ett barn av gangen. Det er ca 10% sjanse for tvillinger dersom man setter inn to egg.

Mitt spørsmål til dere er; Hvordan har svangerskapet forløpt? Går det greit eller er det mye tyngre enn med et barn i magen? Hvis noen her er så heldige å ha flerlinger fra før; Føler dere at det har gått fint å få tvillinger? Når begynte dere å føle at dere hadde god kontroll og fikk tid til å virkelig kose dere med barna?

Hadde vært fint å få noen tanker rundt dette, så blir det kanskje litt lettere å velge om man skal gå for ett eller to egg...

På forhånd takk for svar :)

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er i uke 20 med mine tvillinger nå, en av hver. Og dette sv.sk har defintivt vært annerledes enn da jeg gikk med nr. 1. På alle måter. Jeg har vært veldig kvalm denne gangen og kastet opp mye. Er det fortsatt. Noe som ikke er så rart da det virkelig blir dobbelt opp av det meste :) Magen er større, kroppen "bløtere", bekkenet og ryggen kjenner det bedre. Men dette vil jeg tro er veldig individuelt. Jeg er godt trent i utg.pkt og ser det som en stor fordel. Men å få to på en gang er jo en gave når man først har kommet over sjokket :) Er ikke forbredt på hvor mye stress det vil bli etterpå, men vet det kommer. Lykke til!

Hei!

Vil ønske dykk lykke til med ivf-prosessen - for mange av oss har det enda med flotte tvillingar - og det er virkelig fantastisk å få to på ein gong!

Men no er det slik at ein oftast ikkje sjølv får velje om ein vil ha eitt eller to egg inn. Dei vert meir og meir restriktive med å setje inn to egg og hovudregelen er at ein kun får tilbakeført eitt egg - dersom det ikkje er noko spesielt som tilseier at ein kan/bør få sett tilbake to. Du er jo forholdsvis ung og det betyr ofte at ein vil vere restriktiv etter mine erfaringar. Sjølv fekk me berre inn 2 egg på siste forsøk og då satt dei jammen begge to. Det er òg litt forskjell på klinikkane ut frå mine erfaringar.

MEN - skulle de vere så heldige å få tvillingar har eg KUN positive ting å sei om det. Det er sjølvsagt store skilnadar på kor tungt svangerskapet er og kor slitsamt det er i barselperioden, men det kan veldig godt gå veldig fint og det er fantastisk å sjå på gutta boys som no snart er 4 år og er verdas beste kameratar og sovnar medan dei held rundt kvarandre!

Lykke til - om det skulle bli ein eller to i slengen!

Hei!

Vil ønske dykk lykke til med ivf-prosessen - for mange av oss har det enda med flotte tvillingar - og det er virkelig fantastisk å få to på ein gong!

Men no er det slik at ein oftast ikkje sjølv får velje om ein vil ha eitt eller to egg inn. Dei vert meir og meir restriktive med å setje inn to egg og hovudregelen er at ein kun får tilbakeført eitt egg - dersom det ikkje er noko spesielt som tilseier at ein kan/bør få sett tilbake to. Du er jo forholdsvis ung og det betyr ofte at ein vil vere restriktiv etter mine erfaringar. Sjølv fekk me berre inn 2 egg på siste forsøk og då satt dei jammen begge to. Det er òg litt forskjell på klinikkane ut frå mine erfaringar.

MEN - skulle de vere så heldige å få tvillingar har eg KUN positive ting å sei om det. Det er sjølvsagt store skilnadar på kor tungt svangerskapet er og kor slitsamt det er i barselperioden, men det kan veldig godt gå veldig fint og det er fantastisk å sjå på gutta boys som no snart er 4 år og er verdas beste kameratar og sovnar medan dei held rundt kvarandre!

Lykke til - om det skulle bli ein eller to i slengen!

Hei!

Jeg ville definitivt bare satt inn et egg om jeg var deg.

Tvillingsvangerskap er høyrisikosvangerskap. Jeg har fått premature tvillinger nå, født i uke 28+6, det skjedde for bare en uke siden. Det er eneggede jenter, vi fikk satt inn ET egg ved IVF, likevel delte det seg og ble to. I prinsippet risikerer du trillinger og da, ved innsetting av to egg.

Jentene har det etter forholdene fint altså, men er små og trenger mange uker på nyfødt intensiv.

Også over til svangerskapet. Var mye plaget med kvalme første 3 måneder. Og ofte sliten, trøtt osv. Etterhvert mye væske i kroppen og veldig tungt å bevege seg, og halsbrann. Men det er sikkert veldig normalte plager, i hvert fall med tvillinger.

Det verste har vært at jeg fikk svangerskapsforgiftning som ble grunnen til at de kom så tidlig. Det er det større sannsynlighet for å få med tvillinger. De ble tatt med hastekeisersnitt, og etterpå har jeg vært mye dårlig. Keisersnittet måtte åpnes igjen etter en dag, fordi jeg hadde indre blødninger som måtte stoppes. Fikk blodoverføring, og følte meg syk og dårlig med lav blodprosent og blodtrykk som måtte måles hver halvtime hele dagen og natten, samt intravenøst, og sårdren osv. Var lenket til senga i 3-4 dager. Nå viser det seg at jeg har fått infeksjon i såret, har feber og hodepine og må ta masse antibiotika. I tillegg falt blodprosenten, så måtte få to liter blodoverføring igjen sist natt. Er litt bedre nå, så sitter med Ipaden i senga og leser på barnimagen....Men alt i alt en hard omgang altså, ikke noe jeg unner noen.

Så beklager å skremme deg, men selve svangerskapet og fødselskomplikasjonene som jeg har hatt unner jeg ingen. Lite sannsynlig selvfølgelig at du skal gjennom alt det samme, men det er som sagt høyrisikosvangerskap med tvillinger.

Masse lykke til!

Annonse

Må jo bare få legge til at jeg ikke har fått ting på avstand enda, og det kan godt hende at jeg om en liten stund sier at det var verdt det, tross alt. Men det var også så veldig på nippet til å gå galt... håper ikke jentene eller jeg får varige skader. Mannen min og jeg er hvertfall enige nå om å aldri prøve å få barn igjen.... Er skremt.

Så ja, tvillinger er søte, og har helt sikkert mye glede av hverandre, men det har vanlige søsken også. Du er som en annen skrev her, ung fortsatt, og burde ha mulighet til å bli gravid flere ganger.

Noen råd til på veien for å bli gravid, slapp av, selv om det er lettere sagt enn gjort.Prøv at det er en rolig og stressfri periode rundt tiden du tar hormoner og setter i egg!

Igjen lykke til!

Hei Carlis...

Først og fremst: Gratulerer med to flotte jenter! Jeg håper virkelig at det ordner seg for deg og at jentene deres har det bra på tross av at de er for tidlige fødte... Forstår godt at dere er blitt skremt av denne opplevelsen. Det er ikke bare bare å få barn. Takk for at du satte dette i et litt annet lys for meg. Dette er ting jeg ikke har vurdert så nøye. Man tenker fort dobbel glede ved tvillinger, men det kan jo også gå andre veien.

Masse lykke til! Jeg skal tenke på deg og jentene dine fremmover... :)

Klem

Tusen takk:) det var snilt.

Og igjen, er ikke meningen å virke krass og skremme, de aller flest tvillinger har det jo kjempefint sammen etterhvert, og er lite sannsynlig at du skulle oppleve det samme.

En ting jeg bare også vil si, er en noe jeg har fått vite nå i etterkant av legene her på sykehuset. Hvis man ved IVF får overstimulering, dvs 10 egg eller mer, og setter inn egg i samme syklus (istedenfor å fryse ned og vente en måned), løper man større risiko for svangerskapsforgiftning. det er jo akkurat det som skjedde med meg. Og i tillegg da ble det eggdeling og tvillinger= enda større risiko. dette visste ikke jeg på forhånd. Så spør legen din om dette hvis du får veldig mange egg.

Så håper jeg på det beste for deg, krysser fingrene for baby! Er utrolig spennende dager rundt et uttak, isetting og venting.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...