Gå til innhold

What to do? Off! Skulle flytte i ny leilighet i morgen men casen er:

Anbefalte innlegg

at i kontrakten står det tydelig 3 soverom, også som ved den muntlige avtalen.

Når vi var å visning var der blant annet gardiner foran ene vinduet på soverom 1 (selvom vi såg det lå høyt oppe, så vi ikke hvor lite det var), og det andre vinduet på soverom 2 hadde persienner trekt langt ned så vi ikke så str. Soverom 3 hadde normal lovlig høyde på vindu. Visningen gikk også så kjapt unna, fordi der var en forstyrrende tidligere leileboer samtidig, mens vi så oss rundt sammen med utleieren.

Vi såg idag, når vi begynte å flytte inn at soverom 1 og 2 IKKE har lovlig standard på vinduer, med tanke på flukt muligheter. Kan de da kalles soverom?

Vi har hatt en stor husbrann i nær familie nettopp, og med tanke på det, tar vi INGEN sjanser og vil derfor ikke bo i uforsvarlig forhold.

Vi mener også husverten ikke holder det hun lover i kontrakten, altså 3 soverom. Det skal vel være 3 godkjente soverom..

Uff... Så jævla kjedelig dette er ! Hva mener dere om dette?

Fortsetter under...

Vel, du har sett den, du har en undersøkelsesplikt - og vinduer er ikke veldig vanskelige å se, normalt sett. Vet ikke om du kan heve kjøpet, mulig du kan få avslag (tilsvarende det som det vil koste å få den godkjent) men du kan jo alltid prøve deg.

Men det er jo ikke lov å leie ut en leilighet som 4 roms, når det faktisk er 2 roms. Det burde utleier gjort oss oppmerksom på, og deretter gitt oss et valg om vi ville bruke "rommet" som soverom, men da på eget ansvar. De har jo faktisk gått god for 2 soverom, som ikke gir noen flyntingsmuligheter. Og med små barn, bør en ha mulighet til å komme seg ut, alle mann! Eller ?

HI her.

Annonse

Dere har gjort feil begge to. Huseier ved å oppgi for mange rom og dere ved ikke å sjekke noeså opplakt som vinduene. Hvis dere ikke vil bo der får deresikkert flytte ut uten å betale for hele oppsigelsesperioden. Huseiere vil som regel ikke ha trøbbel.

Sjekk om vinduene ER lovlige først! For jeg trodde slike kjellervindu var ulovlige, men der tok jeg feil en gang jeg var på visning.. Det er lov å bruke slike som er litt større:P De er neste likedan men er rømningssikre..

Jeg ville ikke ha slike små vinduer, så det ble ikke kjøp:)

det er ikke krav til rømningsvei fra hvert soverom. Avhengig av planløsning og bygget forøvrig kan det være tilfredsstillende med kun utgangsdøren. Det er krav til luftevindu samt en gitt størrelse på vinduet mht dagslys som er en prosentandel av romstørrelsen. Mao er det ikke utenkelig at leiligheten er fult lovlig.

Leiligheten regnes som en branncelle (oppdeling i brannceller skal hindre spredning av brann ut over cellen). Det er krav om to rømningsveier fra branncelle såvidt jeg husker, dersom boligen ikke har direkte utgang til det fri. Dette må ikke nødvendigvis være soverom. Vindu skal være minimum 0,5m bredt og 0,6m høyt for å regnes som rømningsvei. Her er leiligheten mest sannsynlig ut fra reglene slik du beskriver den. En annen sak er jo lysforholdene, og at man evt ikke liker små vinduer på soverommene. Men det burde dere jo tatt stilling til på visningen.

Annonse

I og med at det er ulovlig å leie ut ikke- byggegodkjente leiligheter, så kan dere trekke dere fra kontrakten.

Hvis dere handlet i godt tro, og trodde at leiligheten var godkjent med 3 soverom, har dere også krav på å få tilbakebetalt alt dere evt har betalt

Du vet at vinduene er ulvolige?

Da jeg var å kjøpte vindu til kjeller leilighet, så stor han som solgt vinduene med et skjema, som gikk på størrelse på tvers og på langs, og etter hvordan vinduet var hengsla, total omkretsen på vinduene varierte i forhold til alt dette, og også plassering.

De skal neimenn ikke være veldig store om de skal være godtkjent som rømningsvei. Og det er helt vanlig å gi dispensasjon fra brannforskriften når det gjelder høyde fra gulv til vindu, så lenge man fastmonterere kommoder, senger etc til å klatre på, for å komme ut.

Alternative rømningsveier er også viktig.

vi pusset opp kjeller i fjor og måtte da skifte vindu på soverommene vi skulle ha godkjennt nede. og for å si det slik, de vinduene var neimen ikke SMÅ. tydligvis nye regler som sa at de måtte være større enn de har vært tidligere. jeg hadde villet ringt brannvesenet eller no for å høre hva målene skal være for at det skal være godkjennt rømmningsvei før jeg tar kontakt med noen andre.

Hva med en telefon til plan- og bygningsetaten i kommunen for å høre om hva slags mål som virkelig gjelder (sikkert mulig å finne på nett også).

Er ikke vinduene godkjent som rømningsveier hadde jeg hatt store betenkeligheter med å ha, spesielt, barn der inne. Når det er en bolig med flere boenheter er man jo aldri sikker på at de andre beboerne trekker ut alt av kontakter osv heller.

Vil tro at det skal være mulig å si opp kontrakten på grunn av det her, hvis du konfronterer huseier med det. Blir det konflikt, ville jeg involvert kommunen. Håper det ordner seg!

HI her.

Vi hadde vårt på det reine, og får tilbake depositum og slipper betale husleie. Huseier var ganske ydmyk da vi tok opp at vi ikke ble opplyst om at det kunne kalles 3 soverom, med tanke på vindu mål og plassering. Hun sa følgende: han som hadde papirene på hva som er godkjent var visst bortreist og hun turte ikke love noe. Hun handlet selv i god tro og trodde det var lovlig.

Så da hadde vi sikkert rett, heldigvis.

:)

Det er ikke sikkert dere hadde rett, men det kan være en usikker huseier, og som heller ikke ser poenget med å leie ut til noen som ikke ønsker å bo der. Det er skjelden vindu fra soverom er rømningsvei, og dermed ikke krav til tilkomst/størrelse av hensyn til rømning.

Dette løste seg jo ganske raskt - men hva gjør dere nå med bosted?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...