Gå til innhold

Folk rundt meg reagerer på hva jeg gjør for mannen min.

Anbefalte innlegg

Jeg står opp to timer før han hver eneste dag da jeg starter først på jobb. Vi har bare en bil så jeg steller barna og kjører dem i barnehagen. Etter jobb henter jeg dem og har derfor naturlig nok alt ansvar med det som gjelder barnehagen. Jeg er hjemme før mannen så da lager jeg middag til oss alle. Mannen jobber også en del helger, noe jeg ikke gjør så da er det jeg som steller med hus, barn osv. Det er da også jeg som vasker tøy, hus og baker da jeg er hjemme 2 timer før han hver dag. Mannen gir barna kveldsmat og legger dem mens jeg sitter med beina på bordet. Han smører også kveldsmat til meg.

Det er så utrolig mange som har en mening om dette. De mener mannen bør stå opp med meg og hjelpe med ungene og kjøpe en bil til for å kjøre dem i barnehagen. Jeg er mye sliten av 100% jobb og barn men må jo jobbe mer om vi skal ha råd til to biler. Barnehagen er 3 minutter unna min jobb og 20 minutter unna mannens jobb og eneste barnehagen vi fikk plass i (er meget fornøyd med den).

Fortsetter under...

Hvis det er den beste løsningen for dere, så vær så god. Er sjeleglad for at det ikke er sånn her hos oss. Det med at du leverer og henter kan jeg skjønne, i og med forskjell i kjørevei. Og at en tar barna om morgenen og en om kvelden er også rimelig. Men at du også skal ta alt annet i huset, samt lage middag... Trenger han mere søvn enn deg? Er tida i helgene overtid, eller har han fri enkelte dager i uka? Hvis det er det siste ville jeg ha forventet at han gjorde noe ekstra i tillegg til å lage kveldsmat til deg, gitt. Jaja, hvis det er det dere begge ønsker... Hver sin smak..

Det er jo flott at du orker alt det da, dere gjør jo hva som er best for dere går jeg ut i fra. Hos oss har vi to biler, jobber i hver vår retning og deler på lev og henting i bhg, syns det er viktig at vi begge har kontakt med bhg. Ellers lager jeg som som regel handler og lager middag, vasker klær. Rydding og vasking av hus og uterabeid deler vi på. Legging deler vi på også. Er fornøyd med det. Mannen vedlikeholder bilene og båten og tar de tyngre løftene ute. Eg gjør jo hva som fungerer best for familien ikke sant??

Nå må folk slutte å legge seg opp i hvordan andre gjør ting! Funker dette for dere? Så funker det, og er måten dere løser det på. Ferdig med det.

Her ser vi på familien som en enhet, kall det gjerne organisasjon om du vil, der alle ledd skal fungere. Det innebærer at mannen min gjør vanvittig mye mer husarbeid enn meg. Men enheten FAMILIEN virker helt supert for oss, og da driter jeg/vi i at andre syns han gjør urimelig mye husarbeid, og kaller han "tøffel".

Annonse

Sånn var det her også i 4 år pga at mannen jobbet 1 time unna hjemmet. Men han sov ikke lenger enn meg da men sto opp 05.30 og dro kl 06.00 da jeg sto opp. Så han var ute av huset lenge før jeg vekte barna. Siden jeg også kom først hjem siden jeg jobber 20 min hjemmefra og har 08.00-15.30 arbeidsdag så ble det naturlig at jeg lagde middag. I tillegg vasker jeg alltid klærne og ordner i hjemmet. Men vi har vaskehjelp en gang i uken da,

Men etter 4 år ble jeg lagt inn på sykehus med alvorlige bivirkninger av sprøytene jeg tar pga kronisk sykdom, og kroppen var helt nedbrudd. Leger og familie pratet om uførhet etc, men da sprakk jeg og sa at jeg ikke trengte å bli ufør, men å faktisk få hjelp i hjemmet. Så etter det så har mannen begynt å hente barna, så jeg kan dra rett hjem fra jobb og begynne middagen i fred og ro. Nå gjør det ingenting om jeg kommer kl .08.30 på jobb for det spiller ingen rolle at jeg jobber til 16.00 når jeg ikke skal hente. Så en mer rolig tilværelse!!

Skjønner nå nesten ikke hvordan jeg orket det løpet jeg gjorde.. særlig med en alvorlig kronisk sykdom i tillegg. Men alt går bare man er innstilt på det.. :-)

Så lenge du trives med denne ordningen, så er det vel samme hva alle andre mener????

Ja likestilling er bra men det skal jo ikke påtvinges?! Alle har sine egne rutiner når det kommer til familieliv og så lenge det ikke er noen som føler at det er urettferdig er vel det ikke noe problem?;))

er du fornøyd ved å ha det slik?

dere jobber 100% begge to, hvorfor skal du være den eneste som også jobber 100% hjemme? er DET rettferdig?

er du fornøyd såe rdet jo ingen deal,men er du misfornøys så skjønner jeg deg meget godt

Jeg mener faktisk at mannen din bør stå opp samtidig med deg. Siden han ikke har mulighet til å hjelpe til med klesvask, husvask og annet om ettermiddagen bør han bidra med slikt på morgenen.

Han har i hvertfall ordnet seg skikkelig bra når han fant deg som han har klart å lure til å gjøre 99% av arbeidet. (Å legge unger og smøre brødskive til deg er så knapt et bidrag at det teller nesten ikke).

Jeg hadde ikke godtatt å bli utnyttet på den måten.

Min mann jobber stort sett ettermiddager/kvelder, så det er jeg som leverer og henter i bhg og lager middag til ungene. Men så kommer jeg også hjem til rent hus, han er ofte ute og handler inn det vi trenger, vasker klær ved behov. Dette gjør han mens jeg er på arbeid, for det er da HAN har tid. Så tar jeg det som trengs av arbeid når JEG kan.

Han står forresten opp og steller ungene når jeg står opp, så jeg kan dusje og ordne meg mens han kler barn. Dermed slipper jeg å måtte stå opp himla tidlig for å rekke over alt.

Så lenge du tillater at han lever et slikt latmannsliv synes jeg egentlig ikke du har "lov" til å klage over å være sliten i hvertfall. Det må være enkleste ting i verden å gjøre noe med!

Annonse

Herregud og det fins mange kjærtinger der ute som skal legge seg oppi alt mulig.

Hvis dette er en ordning som passer for dere så er det helt topp :)

hvorfor i all verden skal han stå opp med deg?

Sikkert du som har styr på det meste uansett..

Skaff deg vaskehjelp så slipper du iallefall og bruke tid på det ;-) Tid du kan bruke på deg selv/mann og barn :-)

Her i huset leverer jeg, henter og jeg lager middag hver dag :-)

Ser ikke noe galt i det.. Jeg har tid og anledning så hvorfor ikke :-)

Dessuten å slippe samboern inn på kjøkkenet tar jeg ikke sjansen på., han styrer grillen om sommeren :-)

Det virker på meg som du er fornøyd med ordningen så da får du fortsette med det :-)

Hvis det funker for dere så hva er problemet?!

Her er det nok jeg som tar mest husarbeid, men så er jeg hjemmeværende også da.

Ellers så deler vi på levering/henting i barnehagen osv selv om jeg går hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...