Gå til innhold

Trening i begynnelsen av graviditeten

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør / gjorde dere det??

Da jeg var gravid forrige gang trente jeg ingenting, men etter at jeg fikk sønnen min måtte jeg komme i gang for da var formen virkelig på et lavmål Nå, 17 måneder senere, vil jeg si at jeg er i rimelig god form og trener 3 ganger i uka- moderat til høy intensitet. Jeg tenkte først at jeg skulle trene som normalt nå i første trimester (så lenge jeg er i form til det) men jeg merket her om dagen at jeg holdt veldig igjen og ikke turte "gi alt" og jeg valgte også lettere vekter enn jeg vanligvis gjør.

Hva tenker dere? er det lurt å skru ned noen hakk allerede nå eller er det greit å vente til magen kommer og man blir tyngre?

Nå er jeg bare 5 uker på vei da og ikke noe kvalm eller svimmel slik jeg var sist.

Fortsetter under...

Jeg spurte om det samme for noen mnd siden og da var det ei som sa at du kan trene som normalt, men ikke overanstrenge deg. Ofte stopper det seg litt selv, fordi alt som skjer i kroppen gjør at man orker litt mindre enn før svangerskapet... =)

Man skal visstnok kunne snakke med noen andre mens man trener, da trener man hardt nok.... he he,men jeg er ingen treningsekspert... =))

Jeg har ikke hatt energi til å trene i det hele tatt frem til nå, men fremover nå blir det en ordnings på det, blir litt mer ellipsemaskin trening så lenge jeg orker, men jeg kommer ikke til å presse på noe =))

Lykke til =) =)

Takk for svar solfrøken-.

Jeg regner med at kroppen sier godt fra selv når den virkelig trenger å ta det med ro og jeg kommer heller ikke til å presse meg dersom jeg blir dårlig. Men så lenge jeg er i ok form har jeg lyst til å trene så lenge som mulig.

Hm,jeg er nok ikke i stand til å holde en samtale på de hardeste øktene jeg tar. men det er intervall så er ikke så lenge av gangen. Kanskje jeg må bestille en treningveilendning på senteret jeg går på. Har også lyst til å begynne på gravidyoga etterhvert - gleder meg til det!

Hei:)

Jeg er i 33.uke, og trener fortsatt 3-4 ganger i uka. Ellipsemaskin og styrketrening. Selv er jeg godt trent fra tidligere, men måtte kutte ut trening i begynnelsen av svangerskapet. Dels fordi jeg ikke turte (kun de første ukene, hadde akkurat hatt en SA) og så fra uke 7 pga kvalme) I uke 11 var jeg igang igjen, og har jobbet meg fram til samme form som før graviditeten, med unntak av kondisen som naturlig nok blir litt dårligere utover i svangerskapet.

Lytt til din egen kropp og ikke overdriv, så kan du nok trene lenge utover i svangerskapet dersom det forløper seg relativt problemfritt (ellipsemaskin er forøvrig helt genialt! Sluttet på tredemølle da bekkene kranglet i uke 25, og gikk over til denne vidundermaskinen)

Hei hei!

Jeg er som Billie Jean i min 33.uke og trener 4 ganger i uka. Alt fra spinning, til styrke, til høy puls og aerobic. Har trent meg igjennom hele svangerskapet uten pause, selvfølgelig med lavere intensitet nå mot slutten. Det sies at man skal bare fortsette treningen, målet blir nå å holde formen og ikke forvente store forbedringer. Viktig er å unngå overopphetning. Jeg føler meg fortsatt i god form og treningen gjør meg sterk og i godt humør:) Lykke til!

Annonse

Jeg tør ikke trene fordi jeg spontanaborterte på spinningtime sist... Helt for jævlig. Men, tenkte jeg skulle prøve litt på Zumba etterhvert, da det er mye roligere.

Men, jeg spurte en av legene på Riksen og hun sa at man ikke kan trene på seg en SA!!! Burde vel egentlig stole på henne, men...

Tror egentlig det viktigste er, som nevnt her tidligere, å lytte til kroppen.:)

Du kan trene helt som normalt. Når kroppen din sier at du bør ta det roligere så lytt til den. De som trener jevnlig gjennom hele svangerskapet får en bedre fødsel og er i bedre form etter fødsel. Det er også lettere å komme igang med trening hvis man allerede er i nogenlunde bra form.

Det er også veldig bra med f.eks elipsemaskin for å forebygge bekkenplager. Og husk å gjøre knipeøvelser.

Hei jenter,

fint å høre at flere trener langt ut i svangerskapet. Sist kunne jeg knapt gå 50 meter mot slutten på grunn av vonde kynnere og bekkenløsning, så jeg krysser alt som er av fingre og tær for at det blir bedre denne gangen.

Starwalker- det hørtes helt grusomt ut å miste sånn, og man tenker vel alltid på hva man kunne gjort annerledes. Jeg vet godt at det ikke nytter å rasjonalisere bort frykten for at det skal skje igjen, men jeg vil absolutt anbefale zumba, det er skikkelig gøy!

Begynner med knipeøvelser i dette øyeblikk! Er vel enda viktigere andre gangen tenker jeg.

Jeg trente helt som normalt fra positiv test og frem til uke 33. Det har gått i jogging, spinning, step, styrketrening, Zumba og div andre timer både ute og på treningssenter. Nå er jeg 39 uker på vei og trener fortsatt, men det har blitt mindre siste ukene pga en kraftig forkjølelse... :(

Frøys treningsabonnementet mitt i forigårs, så nå går det mest i turer. Har vært ute på 3,5 timers skogstur i dag, litt spennende siden fødselen jo kan starte når som helst! :o)

En god regel når det gjelder trening i svangerskapet er å lytte til kroppen, og så lenge du har et normalt svangerskap er det bare sunt å fortsette med treningen!

Jeg har fått masse tips og inspirasjon fra denne bloggen:

http://cathrineslilleboble.blogg.no/tips_til_trening_for_gravide.html

Lykke til med voksende mager og trening!

Det er sagt mye bra om svangerskap og trening her.

Har du ikke mistet tidligere og ellers har et risikofritt svangerskap er det veldig bra både for foster og deg å trene.

Man kan trene ganske hardt, men ikke opp mot makspuls. Eller sone I-4 for de som er kjent med det.

Jeg trener selv hver dag.

Styrke trener jeg maks hver gang.

Jeg har et risikosvangerskap, men jeg kan fremdeles trene har jeg fått beskjed om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...