Gå til innhold

Sjekker jordmor modning før termin? Erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er spent på om jordmor vil sjekke om jeg er moden når jeg har flere dager til termin? Har hatt noe som minner om maserier tre, fire dager. Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JM sjekket aldri modning på meg hverken forrige gang eller nå (termin i dag), så her er det bare å smøre seg med tålmodighet og la ting skje når de skjer.

Skrevet

Jeg var faktisk i dag. Er 38+3 og hun hadde ikke tenkt til å sjekke meg før neste uke, men jeg har også følt litt de siste dagene, så ja ja sier hun.

Og når hun sjekket så lo hun, for hun ble veldig overrasket. jeg var moden, og nesten helt flat.Kunne strekke meg til 2-3cm vist nok:)) Jeg ville ikke bli strippet i dag siden jeg har 2 uker igjen.I tilfelle det skulle ha en stor effekt, så syns jeg det er litt tidligt.

Lykke til :)

Skrevet

Ikke sjekket noen gang på kontroll hos jordmor i noen av mine graviditeter...

Skrevet

Dere er jammen heldige som får bli sjekket om dere vil det! Her jeg bor er de hysterisk redde for å putte noe som helst "oppi der", pga. at det kan sette i gang ting, og infeksjonsfaren som de sier. Til og med da jeg var på overtidskontroll 10 dager over termin med førstemann nektet de å undersøke om jeg var moden (ja, TENK hvis det skulle satt i gang fødselen!!). Ble lettere satt ut over at de var SÅ konservative må jeg si... Må vel bare slå meg til ro med at jeg ikke får sjekka noe denne gangen heller, noe jeg veldig gjerne skulle fått siden det er forventet en veldig rask fødsel og at "lillemann" er estimert til +20% på vekst... Hadde vært greit å vite om jeg gikk rundt med flere "gratis-cm" slik at jeg kan ta hensyn til det ifht. reisevei til sykehuset.

Ser at det er STOR forskjell på hvor man er i landet når det gjelder vilje til å høre på den gravides ønsker ihvertfall. Min søster som bor i Nordland skal få modningsakupunktur av jm fra uke 37, og kan få sjekket modning evt, strippes fra uke 38 om hun ønsker det selv. Akkurat nå kjenner jeg at jeg skulle gjerne vært "hjemme" nordpå i steden for å være prisgitt de snerpete jordmødrene og legene her i TELEMARK!!

(måtte bare blåse ut litt:-))

Skrevet

med førstemann ble jeg sjekka, men da kun 2 dager før termin.. Bodde da på ett annet sted...

Med nr 2 ble jeg aldri sjekka og har ikke blitt det foreløpig denne gangen... har menstermin i morgen, men ultermin er ikke før om 16 dager.... skal på ny kontroll den 8 hvis jeg ikke har født før det, men aner ikke om hu vil sjekke da eller ikke..

Skrevet

Da jeg var på kontroll sist, uke 37+5, spurte jordmor om jeg ville at hun skulle sjekke meg. Meeeen jeg sa nei, turte ikke i tilfelle det skulle gjøre vondt :)

Men kanskje ved neste kontroll, da er jeg 39+5. Må mote meg opp først.

Er det forskjell på å sjekke modning og såkalt stripping?

Skrevet

Jordmor sjekket meg (på min oppfordring) forrige gang jeg var gravid på en av de siste undersøkelsene.

Begge mine to forrige fødsler har startet med vannavgang uten at riene har startet før 24 timer (første gang), og 12 timer (andre gang). Etter å ha hatt rier noen timer sjekket de åpningen på sykehuset; men husker at de presiserte at åpning var ikke noe de sjekket i "tide og utide" pga innfeksjonsfaren.

Til Brylluppsnatta med nr. 2/fødeklar:

Jeg bor og i Telemark,og jeg regner vi begge har vært innom samme sykehus (om ikke samme jordmor...........) Ut i fra hva du forteller kan det jo høres ut som hva en opplever er avhenging av hvem man møter. Eller at de har forandret praksis siden jeg fødte sist (som var i 2006).

Skrevet

Til Bringebærmamma:

Jeg går ikke til kontroller på sykehuset da vi bor halvannen time unna, så jm "ute i felten" har visst fått beskjed fra føden om å ikke blande seg inn (bokstavelig talt;-)) i tilfelle hun skulle komme til å sette i gang noe utenfor sykehuset. Jeg er jo også innforstått om det med infeksjonsfare ved sjekk av åpning, spesielt etter at vannet er gått, men at de ikke kunne sjekke modning på selve sykehuset 10 dager over bombesikker termin engang, DET syntes jeg var drøyt.

Nå var jeg akkurat hos jm i dag, og babyen var nå helt festa godt nedi bekkenet (er 37+3 og andre gangs), så jeg håper det tyder på fødsel innen rimelig denne gangen (gikk 14 dager over sist). Tvi tvi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...