Gå til innhold

Noen som har erfaring med en psykopat?

Anbefalte innlegg

Det gikk opp et lys for meg nylig, eksen min er psykopat!

En del brikker har falt på plass, og nå lurer jeg på hvordan jeg skal håndtere dette mtp at vi har tre barn sammen.

Han har sett lite til de de siste tre årene (etter vi gikk fra hverandre), og nå ønsker jeg å ha noen samtaler med han på familievernkontoret før han treffer barna (for første gang på et år)

Han ønsker kun å se de en gang i året, og skjønner ikke at det ikke er bra nok for barna. Samtidig er jeg redd for å la han ha barna alene, da han ikke klarer å passe på de.

Noen med erfaring rundt dette? Er det trygt å la barna være sammen med en prykopat? (han har allerede ignorert de tidligere, sviktet de i forskjellige sammenhenger, løyet for de osv)

Fortsetter under...

Jeg har en far som er psykopat..

Som andre sier, psykopater ødelegger mennesker... Men samtidig så er det nok vanskelig å unngå at han får samvær hvis han ikke har fått den diagnosen.

Det skal en del til for at han skal klare å bryte ned barna dine med å treffe dem så lite (nå vet ikke jeg hvor gamle dem er, hvor lenge den i såfall skal være der osv) som en gang i året.

Hadde nok ville snakket med familievernkontoret om dine bekymringer og forhørt deg i forhold til hvordan du/ dere skal gå frem om han virkelig er psykopat.

Er han psykopat er det lite du får gjort mpt barna om du ikke har noe konkret på han.

Lykke til!

Annonse

Er han psykopat så bør du være glad for at han ikke vil ha barne oftere...

Lag en skriftlig avtale om det. ellers endrer han kravene hvis han finner det hensiktsmessig. Skal han ha barna bare en gang pr år så slipper du jo å ha noe særlig kontakt og samarbeid med han også.

Synd for barna, men verre å bli ødelagt av en syk far (dersom du har rett i at han er psykopat) eller en far som ikke vil ha kontakt med dem.

Og bra de er tre i samme situasjon.

Lykke til videre! :-)

Nei han har ikke diagnosen. Jeg har ikke skjønt det selv før nylig. Han har mange av trekkene til en psykopat.

Han ville aldri latt seg gå til en psykolog, ei heller innse det selv at han har et problem.

Alle andre tar feil, utenom han..

HI

Jeg har en steforelder som er psykopat. Vi har ikke kontakt, aldri møtt mine barn, og det kommer heller aldri til å skje. Vil anbefale deg å gjøre alt i din makt for å sørge for 0 samvær dersom xen din virkelig er psykopat/sosiopat

Nå har jeg lest litt om Psykopater, og jeg ble skremt. Alle punktene stemte!!!

Hvordan hindrer jeg han i å ha omgang med barna? Jeg vet det kommer en dag der han vil ta de med på ferie eller ha de over lengre tid. Jeg føler meg ikke trygg å la han ha de uten tilsyn. En dag er ok, men ikke mer.

Jeg har tidligere vært på FVK, men de kunne ikke hjelpe.

HI

Annonse

for det første ... du kom plutselig på at han er en psykopat?

du kan ikke komme med slike anklagelser ut av det blå.

du hører litt paranoid ut....

kansje han bare rett og slett er/har vert en dårlig pappa.

btw.. ant du ut etter å fått 3 barn med han at han var en psykopat.. lol

Diagonosen psykopat er vel den ytterste gren og kanskje en litt gammeldags diagonose av en personlighetsforstyrrelse, og den "slemmeste"... Det finnes mange personlighetsforstyrrelser.

Ved å lese om diagonosen finner du helt sikkert flere punkt som du forbinder med din eks, og sikkert ved andre du kjenner også, deg selv inkludert. Men det er drøyt å gå så langt som å kalle en person psykopat. I et brudd kan en person forandre seg ja, såret, sjalu, hevnlysten m.m. så kan alle og enhver bli litt "gal".

Nå vet jeg ingenting om deres forhold. Det er selvfølgelig mulig at din eks har en personlighetsforstyrrelse.

Selv har jeg levd sammen med en mann som slo meg over 15 år, forsøkte å voldta en mindreåring, satt i fengsel 3 ganger for vold, kriminialitet, ++- alt mens jeg var sammen med han.

Viste lite empati og skyldfølese. Og ja jeg var i grepet til en syk person, men selv han var ingen psykopat, men trolig så hadde han en narsisistisk personlighetsforstyrrelse.

For det første kan jeg berolige deg med at din ex IKKE er psykopat. Dette er basert på to ting; for det første brukes ikke betegnelsen innen medisin, den finnes bla ikke på diagnosesystemet ICD10. Man har derimot andre diagnoser på ulike personlighetsforstyrrelser i dag. Men psykopati er altså ingen diagnose. For det andre ville han, dersom han hadde en slik personlighetsforstyrrelse at han i tidligere tider kunne kalles psykopat, ikke vært ute i fri luft lenge nok til å bli kjent med deg. Gjennom de siste 100 år har det i norge vært registrert omlag 6-8 personer med så alvorlige personlighetsforstyrrelser at de har kunnet betegnes med den gamle diagnosen "psykopati". Disse mennene (alle var menn), drepte hunder før de fylte 10, voldtok kvinner før de var 16 og ble fenglset for sine første drap før de fyllte 18. Personer med slike forstyrrelser er ikke i stand til å utvikle personlige, sosiale forhold til andre mennesker. De danner ikke familie. Da får seg ikke jobb. De kan være middels inteligente, men aldri spesielt smarte (derfor blir de også tatt for sine handlinger). De blir som sagt fengslet i tidlig alder og slipper som oftest aldri ut igjen, fordi de fortsetter å plukke armer av medfanger mens de sitter inne. Så ja, jeg kan LOVE deg at din X ikke er i nærheten av dette. I aller ytterste konsekvens, så kan det, dersom hans adferd har vært lik gjennom lang tid, og før deres brudd, tenkes at han har en mild personlighetsforstyrrelse. Men dersom endringen kom etter bruddet kalles dette på godt norsk sjalusi, hevn, sorg, bitterhet, sinne og avmakt. Mer alvorlige personlighetsforstyrrelser medfører som oftest at den det gjelder fungerer så dårlig sosialt, og er såpass voldelig eller avvikende i atferd at han(hun?) ikke alikevell vil kunne utvikle normale rellasjoner til mennesker rundt seg.

Men jeg håper selvsagt at dere kommer til en enighet som gagner barna.

Hilsen psykiatrisk sykepleier.

Som sagt, han har ikke en diagnose. Og jeg har heller ikke gitt han en. Men han har klart en del av trekkene.

Jeg fant en sjekkliste som er utarbeidet avBedre Helse:

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/samliv/article410984.ece

og Doktor Online:

http://www.doktoronline.no/news/NONAME-1328.html

her stemmer alle punktene!

Og dette har ikke noe med hevnlyst å gjøre, det har med direkte mangel på evne til å vise omsorg og normal ansvarsfølelse. Blant annet.

Disse trekkene holdt han skjult for meg sålenge vi var venner og jeg gjorde som han sa. Da jeg begynte å protestere på bl.a hans mangklende evne til å vise empati, mangel på følelser, flukt fra problemer, evne til å se seg selv som en verdesnmester, og til å behandle meg og barna som luft i månedsvis.Flytting inn og utland, og konstant skifte av jobb og venner. Blant mange andre ting.

Dette ser jeg på som personlighetsforstyrrelser, og jeg har ikke forstått før nå at det er tegn på psykopati. Ihvertfall trekk på det.

Uansett dette handler ikke om hvorvidt han er psykopat eller ei, det handler om hvordan jeg skal takle han mtp barna.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...