Gå til innhold

Kan husverten ha rett i dette?

Anbefalte innlegg

Jeg har oppsigelse ut juni,og har betalt for denne mnd.Men han har spurt om jeg kan være ute til den 10. noe jeg sa gikk fint.Jeg mener da at jeg bare skal betal fram til den 10. men han mener jeg skal betale for hele mnd..

Altså han vil ha leiligheten tilbake den 10,da en annen skal flytte inn den 17. Den nye leieboeren skal begynne å betale fra den 1 juli,og husverten mener jeg skal betale for hele juni pga oppsigelsestiden.Nå har jeg mest lyst til å beholde leiligheten ut juni..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143285231-kan-husverten-ha-rett-i-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oki,er slik jeg tenker også.

Fikk inntrykk av han at siden jeg sa meg villig til å flytte før,så skulle jeg likevel betale ut mnd siden jeg opprinnelig skulle ha den ut juni..

Men hvordan går jeg fram?Er så dårlig på konflikter:-/

HI

Bare å si det at du har tenkt på det, og det ikke passer for deg å flytte før tiden likevel...om det haster så kan du vurdere det om du får betale bare for de 10 dagene. Du taper på å ikke bo der fullt ut altså. Han kan ikke si noe på det, for da bryter han kontrakten.

Annonse

Det blir jo helt feil at den som skal ta over flytter inn sine saker den 17., men ikke betaler før den 1. juli. Da får husvert heller be den nye om husleie fra den 17. Hvis ikke ender jo du opp med å betale for noen andre. Husverten burde i utgangspunktet foreslått at du betalte 1/2 mnd, dvs disponerte til 15. og den nye 1/2 mnd, dvs disponerte fra 16. Hvis han trenger tiden mellom 10. og 17. til å fikse noe før den nye flytter inn må han nesten ta kosten selv.

Du sier det som det er - du kan gjerne flytte ut før, men det betyr også at han kun får husleie for de dagene du har leiligheten. Er han ikke villig til å akseptere det, beholder du leiligheten ut mnd.

Når noen sier opp leiligheten her så vil de gjerne slippe tidligere. Vi setter i gang med å skaffe ny leietaker og når det er avklart, avtaler vi med den som skal ut at vedkommende kan slippe tidligere fra kontrakten (fordi de ønsker det). Har da krevd husleie frem til de er ute og at renhold er godkjent osv (har gjort det samme dag/dagen etter) at de har vært ute.

HI her igjen..

Beløpet det er snakk om er 6000,- for hele mnd,og siden det er 30 dager,skal jeg betale 2000,- og det er snakk om en strømregning på 2000,-.Så da er det 2000,- igjen som er mine i mine øyne.Nå sier han at jeg skal slippe å betale strømregningen,men at han beholder resten.Altså 4000,-..Og at jeg gir leiligheten tilbake den 10. og at ny person flytter inn den 15.

Jeg mener fremdels at jeg skal ha 2000,- igjen..?

Om han vil ha deg ut før mnd er slutt så skal du ha tilbake penger for dette. Du har rett til å ha leiligheten tilgjengelig fram til den siste i mnd så lenge du har betalt for det. Om du valgte å flytte tidligere og levere nøkkel tidligere så skulle du betale men om han ber deg flytte så skal ikke du betale. Du skal da ikke betale 14 dager leie for den nye leietakeren.

Og jeg vil nok mest tro at huseieren har tenkt å ta leie for den halve mnd fra nye leietakeren også slik at han får litt ekstra å rute med i sommer jeg.

Er ikke normalt at man får flytte inn uten å ha betalt leie nei.

GI beskjed at enten får du penger igjen fra den dagen han vil ha deg ute av huset eller så får han nøkklene siste dag i mnd.

Strømregninga bør også graderes etter hvor lenge du bor der, hvis du har betalt strøm på forskudd hele veien. (Altså betalt for strøm også den første mnd du leide, dvs før det har kommet regning på det du faktisk har brukt.)

Så da blir det husleie 6000 + strøm 2000 = 8000 for juni.

Hvis du skal ut 10. skal du betale 8000/30*10= 2667 kr for juli. Dette for både husleie og strøm.

Hvis du derimot ikke betalte strøm den første mnd du bodde der, altså betaler strøm på etterskudd, vil du måtte betale strøm for alt du bruker fram til den 10. Dere leser da av strømmåleren sammen. (Hvis han har egen strømmåler for hybelen.) Men det høres ut som om det er første variant som gjelder for deg.

Kan du få med deg en annen person når du skal snakke med han, hvis du synes det er vanskelig selv? Ikke gi deg på dette, du har rett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...