Gå til innhold

når startet dere med gravid sele i bilen=?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

At de som lager disse selene anbefaler de er vel ikke så rart, de vil jo tjene penger! Men trygg trafikk sier at selv om det ikke har noe for seg så gjør de heller ingen skade, så da er det vel bare opp til hver enkelt om de vil bruke det eller ikke :)

Annonse

Dere som mener dette beltet bør brukes av sikkerhetsmessige årsaker tenk litt over hvilke krefter som drar i sikkerhetsbeltet når en krasjer. Er ikke en sjanse for at et delevis elastisk bånd, med en enkel festeannordning og trykk knapper klarer og holde det belte nede. Det er bare å teste ut (med en som ikke er gravid) sett vedkommende i belte med gravid beltet og napp hardt i sikkerhetsbeltet... hva skjer da?? Jo det dras opp mot maven igjen og i en kollisjon vil kreftene mest sansynelig være større.

En annen ting er at om det hadde klart det hadde det i en sikkelig kollisjon kunne ført til massive, potensielle livstruendeskader på ditt eget bekken. Da hjelper det ikke om babyen i maven i utgangspunktet er "trygt".

Men at det kan være behagelig og ha beltet der og ikke over maven, det kan jeg skjønne. Bare ikke tro at det hjelper sikkerhetsmessig.

(Og jada jeg har det belte selv, første graviditet, var ivrig og ville alt det beste gjorde at jeg kjøpte det. Men etter at en kompis som jobber i ambulansen forklarte meg litt satt jeg bare og følte meg dum og blond og lurt av en falsk reklame :P )

I første svangerskapet brukte jeg det hele tiden. Andre gangen bare av og til. I og med at jeg bar magen lavt begge gangene, så var det mest for at setebeltet ikke skulle ligge tvers over magen min. Litt ubehagelig med den stroppen mellom bena, men mere behagelig for magen. Har også hørt at det ikke nødvendigvis er noe sikrere med gravidbeltet. Vet ikke om jeg kommer til å bruke det denne gangen, har ikke lett det opp i alle fall.

Jeg brukte det fra 2. måned første gange. Andre og tredje har det blitt liggende på loftet i og med at det ikke har noe for seg. Syns det var veldig ubehagelig med den dingsen som havnet i skrittet fordi skinnsetene var for glatte til at det lå i ro.

Jeg brukte det i forrige svangerskap, begynte å bruke det helt fra starten av, var jo overbevist om at den hadde mye å si i en ulykke. Så en kveld jeg hadde skikkelig dårlig tid, jeg skulle ta på meg "gravid-belte" sånn i farta og klarte å rive av hele greia!!! Hehe.. Da måtte jeg le litt, jeg dro ikke akkurat for harde livet, og tenk deg hvilke krefter som er i sving under en kollisjon! Jeg tror ikke den har så mye å si fra eller til da..

Kasta hele greia, og nå gidder jeg ikke å kaste bort penger på en, er heller påpasselig med at bilbeltet sitter stramt under magen istedenfor :)

Annonse

Jeg bruker denne:

http://www.tummyshield.no/wheretobuy.php

Føler meg ganske trygg på at denne vil hjelpe hvis jeg skulle være så uheldig å havne i en kollisjon. Sitter på en metallpute med en solid krok som jeg drar beltet igjennom. Denne er umulig å løsne. Brukte den gjennom hele forrige svangerskap og også i dette :) koster litt, men det er verdt hver krone.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...