kjærlighetpåpinne85 Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Da jeg fikk min første sønn ble han født med mistanke om infeksjon. Jeg fikk påvist GBS. Alt gikk heldigvis bra og han er frisk og rask gutt i dag . Ingenting i veien med han eller meg!! Men jeg ønsker bare å formidle en link til siden der det står litt informasjon om streptokokk B (GBS), bakterien som jeg hadde uten å vite det. På denne siden står det mye nyttig informasjon om hvordan man kan teste seg selv og ha en viss "kontroll". Det gir ihvertfall meg trygghet å gjøre dette og har allerede ringt til sykehuset i molde for å få bestilt PH strips der:) Sier ikke dette for å skremme, men bare for at andre skal kunne slippe bekymringer som jeg hadde føærste gang. Det var ikke akkurat slik jeg hadde sett for meg barselstiden, selv om de i dag er flinke på sykehusene og gjorde absolutt det riktige for gutten min:) link til siden: http://www.gbs-info.net/
linecb Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 har fått påvist gbs i livmoren.og har lest masse om det,synes det er rart at vi gravide ikke sjekkes rutinemessig for dette.er jo fare for at vannet går for tidlig pga dette,så bekymrer meg en del for akkurat det.men er veldig glad for at det ble oppdaget og nå står på helsekortet mitt.
fru H Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Jeg har testet positivt for GBS i vaginal sekret, men negativt i urin. er viss verst når det er påvist i urin og skal da behandles selv om man ikke har gått i fødsel. Jeg skal behandles med intravenøst under fødsel og også med tabletter når jeg ligger på barsel fordi jeg fikk infeksjon i livmoren etter sist fødsel. Det er ikke påvist at det var GBS som ga den infeksjonen, men nå tar vi forhåndsregler. Trodde det var standard prosedyre å ta GBS prøve rundt uke 34-36 i svangerskapet nå, i hverfall siden de regner at over 30% har det latent i vaginal sekret.
kjærlighetpåpinne85 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2011 Hvordan fant de ut at de skulle teste deg? jeg fant det ikke ut før på papirene etter fødsel.. Denne gangen krevde jeg at de skulle teste meg på helsestasjonen. Men ihvertfall med disse PH stripsene kan du holde bakteriene i sjakk ved å måle 2 ganger pr uke og se på indikatoren. Veldig lett å gjøre og veldig forebyggende.. er helt enig i at de burde sjekket alle for dette..
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 31. mai 2011 #5 Skrevet 31. mai 2011 Her i Spania blir vi alle rutinemessig sjekket for streptokokk B rundt uke 36-37, vaginalt og analt. Er den positiv, enten om det er bare en av dem, som i mitt tilfelle der den anale var positiv, eller begge to, skal antibiotika administreres intravenoest like foer foedsel. Egentlig veldig betryggende og greit!
2,5barn+1engel Skrevet 31. mai 2011 #6 Skrevet 31. mai 2011 da jeg sag at det var skriv om GBS her så måtte jeg bare se hva det var.. I mitt første svangerskap så hadde jeg gbs i kjeden uten å vite om det.. hadde ikke hørt om det, og selv med alle symptomer så var det ingen som fortalt jeg noe om det.. det svangerskapet endte desverre ikke bra.. i uke 21 + 5 så gikk vannet, og min sønn ble da født 6 timer senere.. Han levde i ca 10 minutter etter han ble født.. Det var 2 mnd senere at vi fikk vite at jeg hadde hatt gbs og at det var grunnen til en alt for tidlig vannavgang.. I neste svangerskap så ble jeg testet på sykehuset ganske ofte... Det slo ut allerede i uke 6.. Det var kun 1 av alle testene som ble tatt i løpet av svangerskapet som var bra.. og uka etter var den tilbake.. Jeg gikk på apocillin 8 ganger i løpet av svangerskapet, og fikk apocillin intravanøst 3 ganger i løpet av fødselen.. JEg sitter her nå med ei snuppe som snart er 8 uker.. :) Ofte i svangerskapet så fikk jeg høre det at det var ikke normalt å få behandling i løpet av svangerskapet.( det var visst ingen vits i det??). at man skulle vente til under fødselen.. men hva hjelper det da egentlig hvis man ikke kommer så langt som til mnd 8-9?? Jeg måtte krangle meg til behandling selv om de visste at jeg hadde mistet sønnen min året før av gbs.. ( skal ikke ta alle leger under ett her da.. flere av de var enige om at jeg skulle behandles).. Så dette er ikke for å skremme.. men hvis dere har fått beskjed om at dere har gbs.. så krev behandling... Det er faktisk bedre å bli behandlet en gang for mye enn for lite...
linecb Skrevet 31. mai 2011 #7 Skrevet 31. mai 2011 blir jo veldig forvirret,når lege og annet helsepersonell mener at det ikke er vits å behandle før vannavgang eventuelt,når det er flere barn som er blitt syke og i verste fall ikke klarer seg pga dette.sitter igjen med en følelse av å være "hysterisk"førstegangsfødende som bekymrer meg så mye pga GBS når det er den holdningen jeg blir møtt med av fastlegen.
kjærlighetpåpinne85 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 31. mai 2011 Kom det ikke frem gjennom urinprøver heller? jeg ringte ned til helsestasjonen i dag og da sa jordmor at det skulle taes prøver så sent som mulig.. har fått time 22 juni, og har termin 19 juli. bør jeg kreve å bli testet før?
smilekopp, 2 barnsmor <3 Skrevet 31. mai 2011 #9 Skrevet 31. mai 2011 okey no blei jo eg nesten litt skremt her.... har de hatt noen symptom de som har fått påvist denne bakterien?
linecb Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 hadde aldri hørt om dette før jeg fikk det påvist ved sekret prøve av limoren.har hatt mye utflod i svangerskapet,men gikk ut fra at dette var normalt når en var gravid.har ikke merket noe ubehag.ble testet på sykehuset pga blødninger i uke 26,men det hadde ingenting med gbs å gjøre.
Peispå! Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 Da heiv jeg meg rundt og spurte legen min om jeg kunne få komme å ta en slik prøve. Har en veldig flink og forståelsefull lege og det var bare å komme. Ikke mange symptomene på gbs, men noen kan være; Veldig mye utflod,mye kynnerer, opplevd aborter, hyppige uvi'er. Jeg kvalifiserer til alle, så jeg er gjerne litt hysterisk og tar en prøve for mye enn for lite.... :-) Han har lang erfaring fra syklehuset også, og innrømmet at han hadde vært borti en god del av damer med påvist gbs, så han skjønte veldig godt at jeg ville teste for sikkerhets skyld. Så godt med en slik lege......
kjærlighetpåpinne85 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2011 Hei, jeg håper du ser dette fordi jeg trenger virkelig ditt råd!! Jeg var i dag på helse stasjonen og tok gbs prøve, legen prøvde å snakke meg fra det men jeg stod på mitt. Hun sa at uavhengig av svaret på prøven min så kom hun ikke til å behandle det.. Jeg skulle ikke få antibiotika før fødsel. HVA NÅ? jeg er gravid i uke 33 og har en ny test i uke 37.. jeg er redd.. Førstemann ble født med gbs og vi tilbrakte en uke på intensiven.. takk gud så er han frisk og fin i dag..
Tasselur Skrevet 1. juni 2011 #13 Skrevet 1. juni 2011 Det er jo veldig merkelig at praksis hos legene er så forskjellig? Jeg leste denne tråden i går, uten å tenke så mye over den. Men i dag var jeg på kontroll hos legen, og nevnte mye kynnere (tildels også regelmessige, mer i form av maserier), og har endel utflod. Legen min sa da at hun ville ta en prøve vaginalt for å teste for gbs. (Jeg nevnte ikke hverken prøve eller gbs selv, tenkte ikke på det. Var kynnerne jeg fortalte om.) Og fikk helt klart inntrykk av at hvis den var positiv så ble det antibiotika. Er forøvrig i uke 30.
kjærlighetpåpinne85 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #14 Skrevet 1. juni 2011 Om prøven var positiv skulle du få antibiotika før fødsel + under fødsel, eller skulle du bare få antibiotika under fødsel?
Tasselur Skrevet 1. juni 2011 #15 Skrevet 1. juni 2011 Hvis prøven var positv skulle jeg få antibiotika før fødsel, forsto jeg det som. Jeg skal uansett få under fødsel, men det har sammenheng med at nr 1 hadde en alvorlig infeksjon da han ble født som de ikke visste om før han var ute. (Ikke gbs.) Men mulig hun vurderte det dit at hvis det er gbs-infeksjon som er årsaken til kynnerne så må det behandles nå for at livmora ikke skal bli mer irritert? Har du kynnere?
Tasselur Skrevet 1. juni 2011 #16 Skrevet 1. juni 2011 Hei igjen tobarnsmamma88, Fant tilfeldigvis dette innlegget fra jordmor Kristina angående gbs inne på Spør Jordmødrene. Var også inne på linken hun la ved (søkte på gbs), og der står det at de ikke anbefaler behandling under selve graviditeten, faktisk. Det pga at det er veldig vanskelig å få til "utrydding av bærerskap". Må være det med disse kynnerne mine som gjør at jeg evt får behandling nå, hvis jeg skulle ha gbs. Men det er ihvertfall ingen tvil om at du skal ha det under fødsel! _________________________________________________________- Sv: GBS og slimproppen 23:40 30.05.2011 Hei du! GBS er svært vanlige bakterier og vi regner med at opptil 30 % av alle kvinner har disse bakteriene. Om man har denne bakteriene rundt fødselstidspunktet vil det være mulighet for at bakterien overføres til barnet. I Norge vil mindre enn 1 barn per 1000 levende fødte barn rammes av denne infeksjonen. Det betyr at dette er en svært sjelden tilstand. Fødende med risikofaktorer skal vurderes for antibiotikabehandling under selve fødselen. Risikofaktorer hos den gravide er: * tidligere har født barn med neonatal GBS- sykdom * har fått GBS i urinen i løpet av det aktuelle svangerskap * har fått påvist GBS i fødselskanalen/rektum i det aktuelle svangerskapet og har en av følgende risikofaktorer: - fødsel før 37 uker - fostervannavgang over 18 timer før barnet er født (grensen er veiledende) Det er ikke grunnlag for å behandle kvinner som ikke har disse risikofaktorene. Det er ikke nødvendig å ta kontakt med sykehuset om slimproppen kommer, om vannet går skal du imidlertid ta kontakt. Du finner mer info her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...&MainLeft_5565=5544:59441::1:5569:5:::0:0 Masse lykke til med de siste ukene av svangerskapet og fødsel! Jordmor Kristina
Peispå! Skrevet 7. juni 2011 #17 Skrevet 7. juni 2011 Hmmmm, da ringte legen og sa at det var påvist GBS hos meg... Trodde vel ærlig talt at jeg var i det hysteriske laget da jeg bestilte timen, og gjorde det mest for å være på den sikre siden... Det ble tatt to prøver av meg, en i skjeden og en rektalt. Kun den rektalt som var pos.på oppblomstring og det betydde antibiotika under fødsel. Forsto det slik at det ville ha blitt antibiotika før fødsel dersom prøven fra skjeden også hadde vært positiv,da det økte faren for infeksjon hos fosteret i magen. Hadde aldri hørt om GBS før jeg leste denne tråden, og akkurat nå er jeg veldig takknemlig for at jeg dro å testet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå