Gå til innhold

Når sluttet dere å amme? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier man å slutte å amme rundt ettårsalder eller før/senere? Ammer min snart 1 åring ca 3-4 ganger i døgnet og lurer på når jeg skal slutte. Når sluttet dere å amme om natten? Måtte der avvenne eller gikk det av seg selv? Ser ikke ut til at det går av seg selv her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, du er heldig. Jeg ønsket å amme lenge, men sånn gikk det ikke her i gården. Vi sluttet da hun var 9 mnd fordi hun nektet å legge seg til brystet. Hun sluttet å amme om natten da hun var 6 mnd, så vi var vel litt heldige der.

Du bør nok tenke nattavvenning nå, for det er nok slitsomt å amme om natten når hun skal i bhg og dere begge på jobb, men hvis du trives med det, så er det jo ingen grunn til å slutte. De har bare godt av morsmelka.

Skrevet

Gutten min er 18 mnd og jeg ammer fremdeles i hovedsak bare på kvelden før han skal legge seg og av og til på dagen etter han har kvilt hvis vi er hjemme. Nattammingen strevde vi med å avslutte- prøvde før jeg skulle begynne å jobbe, det gikk greit noen netter så kom det tenner og på an igjen... orka ikke å ta kampen mange ganger så han ga seg av seg selv når han var ca 15-16 mnd.. (vet det er lenge, men det var det eneste som roet han på natta en periode..)

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Gutten min er 19,5 mnd og jeg ammer enda, 1-2 ganger i døgnet.

Jeg sluttet å amme på natten da han var 9,5 mnd. Da fikk han eget soverom, og det gikk veldig lett. Da våknet han ikke av mine lyder og fikk lyst på pupp, så det gikk fint. De første nettene var han oppe et par ganger, men sovnet like fort igjen. Til slutt våknet han ikke mer på natten :-)

Jeg var hos helsesøster i dag og snakket om ammeslutt, da det ikke lenger er koselig, det begynner å bli et pes, og dessuten biter han. Også trekker han ned genseren min og sier "PUPPAAAA!!!" uansett hvor vi er, og det er kjempeflaut. Haha!

Amm så lenge du orker og vil, det er bare sunt!

Skrevet

Jeg sluttet å amme på natten når hun var ca 8-9 md, men ammet på dagtid til hun var 17 md. Jeg sluttet liksom aldri, det gikk på en måte bare over av seg selv. Hun ble mindre og mindre interessert, det ble ferre anledniger for å amme i hverdagen og jeg lagde mindre melk. Tilslutt hadde vi sluttet. Veldig grei måte, -synes jeg da :)

Skrevet

Jeg sluttet da gutten var 1 år. Hadde lyst på en til, og måtte tydeligvis kutte ut amminga for å få tilbake mensen igjen. Men var egentlig greit å slutte da. Sluttet på natta litt før, men ikke så lenge heller. Pappan måtte ta ham på natta den første tiden for at han ikke skulle forvente pupp...

Skrevet

Sluttet å amme etter 8 måneder. Egentlig skulle jeg amme til etter første år meeen ble gravid på nytt...:D

Storebroren sluttet med flaske om natten da han ble rundt året, helt av seg selv.

Skrevet

Jeg sluttet å amme da jenta mi var 7-8 mnd. Hun viste ingen interesse for pupp og hun var begynt å bite meg. Så jeg gav opp. Gav flaske til hun var ca 12 mnd. Hun nattavvente seg selv da hun var 2 mnd.

Skrevet

Mi er 1,5, og ammes fremdeles. Morgen, kveld og et par ganger om natten (mest før jeg legger meg). Hun har akkurat flyttet på eget rom, og merker allerede at det blir mindre amming om natten, slik jeg håpet. Hun tåler ikke kumelk og hvete, og før vi fant ut av hva som plaget henne slet hun veldig med søvnen. Derfor har nok natteamming blitt en litt for sterk søvnassosiasjon, og det har blitt det på en måte som gjør at jeg synes det blir feil å helt pluttselig ta den bort, så her prøver vi å ta det sakte med sikkert.

Når du skal slutte å amme er det bare du og lillegull som skal bestemme. Så lenge du synes det er greit og lillegull er intressert er det ingen grunn til å slutte. Samtidig har du jo allerede ammet en god stund, og om du er lei og ikke vil mer så kan du absolutt slutte med god samvittighet. Men baser den avgjørelsen på hva som er riktig for deg og lillegull, ikke på hva andre gjør eller hva som er vanlig ;)

Skrevet

Sluttet på natta da han var 7 mnd pga han ville spise hver 2. time hele natta. Begynte på jobb da han var 7.5 mnd så det gikk ikke an å holde på sånn. Ammer enda litt på dagen, men har kuttet morrapuppen med resultatet at han sover til 8.30 i stedet for 06(!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...