Gå til innhold

Hvorfor går "alle" på lavkarbo når helsemyndighetene gir helt andre råd?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri orket eller turt å proppe i meg mettet fett og masse kjøtt. Det er virkelig usunt og ekkelt, og er ikke bra for miljøet, som vi driver rovdrift på. Hva om alle skulle ha spist så mye kjøtt? Ingen i hele verden spiser så mye dyr som vi gjør.

Jeg har gått på Grete Roede, og har aldri vært så sunn som jeg er nå. Slank har jeg blitt også. Vi spiser ca. 60% karbohydrater (som ikke er fienden slik mange ser ut til å tro).

Fortsetter under...

Mange følger med forskning og ny viten og velger det som passer deres kropp best.Hvis du tror at et lavkarbo-kosthold er usunt vet du ikke mye. Til og med Grete Roede innrømmer fordeler med lavkarbo.

Fordi det er en lettvint løsning som fungerer på kort sikt. At 99,9% aldri i verden hadde klart å holde seg til lavkarbo gjennom livet tror jeg de fleste ser gjennom fingrene med. Man vil ha resultater NÅ, i stedet for å ta seg bryet med å endre på det man grunnleggende gjør feil, nemlig spiser for mye og beveger seg for lite.

Du kan umulig vite noe om lavkarbo. Det er en svært enkel diett å følge resten av livet. De færreste nasjoner er så brødfikserte som nordmenn. Det er ikke vanskelig å kutt ut brød i det hele tatt.

Jeg har levd på lavkarbo i over 10 år og for meg passer det perfekt og har blitt en livsstil.

Begynte med at jeg stadig vekk var oppblåst i magen, hadde utrolig mye luft, var kvalm og dårlig. Legen anbefalte meg å kutte ned på karbohydrater for å se om det hjalp og det gjorde det.

Spiser ikke mye fett (bortsett fra fet fisk som laks), men mye proteiner. Rødt kjøtt rører jeg ikke.

Annonse

Fordi det er forholdsvis enkelt å følge, og fordi man kan slanke seg uten å måtte trene. Det krever nemlig skikkelig innsats og guts for å jobbe ræva av seg fysisk, og det gidder ikke flertallet. Trist. men sant.

Selvfølgelig er det vanskelig å kutte ut brød, rett og slett fordi vi nordmenn ER brødfikserte. Å skulle spise på den måten resten av livet vil være veldig vanskelig for de fleste, fordi det går på å endre et grunnleggende spisemønster de fleste har lært seg fra barnsben av.

Grete Roedes "lavkarbo" går ut på å spise rundt 50 % karbohydrater, og er kun et grep de måtte gjøre for å få flere deltakere. Altså, Roede vil aldri være lavkarbo i den forstand.

De fleste andre land spise mye brød, poteter, ris og frukt, mye fordi det er billig. Spsielt brød og suppe brukes mye til "fyllmat", de færreste har råd til å spise så enorme mengder kjøtt som vi allerede spiser her til lands. HI

Grete Roede ser fordeler med karbohydratREDUSERT kost, ikke lavkarbo. Veldig viktig å skille mellom det.

Å proppe i seg brød, poteter og hvit pasta er ikke bra for noen - men det finnes en mellomting mellom å proppe i seg dette og bade i fett slik man gjør på lavkarbo. Æsj.

Grete Roede har da aldri sagt at lavkarbo/eller karboredusert om du vil er bra. Tvert i mot, kroppen trenger karbohydrater. Det er blant annet viktig for at hjernen skal kunne fungere. Vi spiser selvsagt ikke hvitt brød, hvit pasta osv, men grovt brød, mye fiber, mye frukt og grønnsaker, poteter, fet og mager fisk, lette meieriprodukter og rent kjøtt. Alt skal imidlertid spises med måte.

Hvis lavkarbo er så bra, hvorfor endrer ikke da helsemyndighetene kurs? Det er ikke poteter og brød som gjør oss tykke, men derimot alt det mettede fettet, sukkeret, ferdigmaten, king size-porsjonene, brusen og inaktiviteten!

hi

Skjønner at du er ute etter å provosere litt her, HI...

Hvordan kan du hevde at lavkarbo ikke er bra for miljøet? Ren mat er da tross alt både enklere og mer energieffektivt å både produsere og tilberede...!?!

Annonse

Nei, det er ikke vanskelig å kutte brød så sant man har en erstatning. Så mye brød som nordmenn generelt spiser er ikke sunt. legg til alle søtsakene nordmenn dytter i seg så sier det selv at det ikke er bra. Lavarbo betyr ikke å leve på et ekstremt regime resten av livet. Det betyr å spise sunn mat.

Ikke uttal deg om ting du ikke vet noe om! Man bader ikke i fett på en alminnelig lavkarbo diett. Det er forskjell på lavkarbodietter og dietter som setter deg i ketose.

Uvitende mennesker med sterke meninger er trøttende.

Jeg spiser lavkarbo, og har kun spist 3 skiver med kokt skinke i dag.

Man sitter ikke å skuffer i seg smør fra boksen og biff som knapt har truffet stekepannen.

Til frokost spiste jeg et beger cottage chees med en spise skje nora uten tilsatt sukker (18 g karb per 100 g).

Spiste noen mandler mellom frokost og lunsj.

Til lunsj spiste jeg en salat med egg, feta og 3 skiver kokt skinke.

Nå skal jeg snart spise en avocado.

Til middag blir det gratinert broccoli og laks i fløtesaus.

Regner med at jeg tar en skyr eller flere mandler til kvelds.

Kan ikke se at jeg spiser så vanvittig mye rødt kjøtt igrunn. Avocado har en del fett og fløten er kremfløte, jeg sitter ikke å drikker fett heller.

Hva er en dagsmeny hos Grethe Rode?

Jeg spiser meg iallefall god og mett til alle måltider uten å måtte veie eller måle.

Tull og tøys, jeg trener tre ganger i uken en time før jeg begynner på jobb, og er aktiv med små barn reste av dagen etter jobb. Jeg har innført et kosthold hjemme som baserer seg på å kutte en god del av karbohydratene. MEN, barna spiser det de vil ha av karbo, som brød ol. i barnehage og skole. Jeg lager sjeldent poteter hjemme, heller forskjellige typer grønnsaker til maten i stedet. Pasta spiser vi av og til, sjeldent ris eller grøt, men det er bare unødvendig som poteten.

Vi lager pannekaker av og til, men da spiser bare barna og pappan hvis han vil, jeg spiser noe annet. vi har mye fisk og mye rent kjøtt. Rene friske produkter og de får et variert og godt kosthold, som kommer til å gagne barna senere i livet, da de ikke er proppet med poteter, pasta og ris hvert varme måltid, men har lært seg å variere og å bruke andre rene gode råvarer til kjøttet og fisken.

Kom ikke her å si at det er en quickfix...

Poteter er i dag en helt unødvendig "grønnsak" ihvertfall til hvert måltid og med den bruken vi har den til i norge.

Den kom til vesten fordi vi holdt på å sulte og måtte ha en grønnsak som var hardfør og som mettet.

I dag har vi ikke det problemet lengre og kan variere kostholdet vårt mye mer, noe som få gjør.

Jeg vet at jeg ALDRI skal begynne med Herbalife eller liknende pulverdietter/kurer/livsstiler, ELLER lavkarbo..

Tilhengerne av dette er ofte ute og "misjonerer" om hvor fantasisk oppleget deres er og prøve rog "Presse" oss andre til og prøve det.

NEI; jeg vil ikke bytte ut et eller flere måltid med pulver..NEI, jeg vil ikke spise mindre brød, pasta eller poteter...Jeg kunne spist brødskvier til VHERT måltid!!! og jeg spiser mer enn 5 om fagen, men i hovedsak FRUKT!!! oG jeg fortsetter med det....

Jeg har den tro at alle som må "misjonere" sin livsstil, matvaner, trenignsregime, politiske overbevisning eller religion ovenfor andre, i bunn og grunn er i tvil om de har tatt det riktige valget..Man prøver og overbevise andre om det man gjør/tror er riktig mer for og overbevise seg selv..

Joda, kjenner folk som spiser lavkarbo eller bruker herbalife som jeg er gode venner med og som jeg VET trives med dette,- men de driver da heller ikke og skal "redde hele verden" med pulver eller lavkarbo..De bare LEVER med det selv, og er fornøyd....Og DET aksepterer jeg. Men IKKE kom her og si at det er en bra løsning for MEG.

Jeg veide 30 kg for mye. Fikk diagnose sukkersyke type II. Gikk over til lavkarbo. Har gått ned 25 kg, aldri sulten, første gang jeg klarer å holde vekten (2 år nå) og har helt fine blodverdier, slipper insulin.

Anbefalinger fra helsemyndigheter, my ass.

Hi her igjen:

Jeg er ikke ute etter å provosere faktisk, jeg lurer oppriktig på hvorfor dere går i mot anbefalingene og innfører det jeg mener er en drastisk endring av kostholdet? Hvorfor sier ikke da myndighetene at lavkarbo er sunt? Jeg er klar over at det finnes ulike typer lavkarbokosthold, og at Atkins er en av de mest ekstreme. Nylig var det om lavkarbo på God morgen Norge, og Seterrømme, Meierismør, egg, bacon og mye kjøtt og fisk stod på menyen. At dere går ned i vekt tviler jeg ikke på, men at det er sunt tviler jeg på (å kutte karbo og spise mer proteiner og mettet fett).

Du som beskriver menyen din; for meg høres det ufattelig lite ut, jeg hadde sultet om jeg skulle ha spist så lite!

Eksempel på "slankemeny" med Grete Roede (1600 kcal ca, når vi har nådd målet skal vi ha ca 2200 kcal):

Frokost:

2 skiver grovt brød (60 g)

mye grønt

1 skive lett hvitost

1 porsjonspakning makrell i tomat

mye vann

kaffe

eller

1 porsjon havregrøt av 1 dl havregryn/litt kruskakli, 1 dl skummet melk, 1,5 dl vann

1 ts lett eplesyltetøy (ikke kunstig søtet), 1 ss rosiner, 2 ss cottage cheese, kanel

Lunch:

Samme som frokost, for eks bytte ut pålegget med 1 egg eller fiskepudding, lett leverpostei etc (pålegget per brødskive skal være ca 20 gram)

eller

salat med egg, bønner, etc, 1 skive brød ved siden av

Mellommåltid

for eks 1 knekkebrød med ost, eller 1 lompe med pastrami etc

Middag

For eks

150 gram laks

150 gram potet

salat

Mager kesam

eller

Grov spaghetti, 100 gram, med ca 150 gram gryterett av karbonadedeig (hjemmelaget) og salat

Kvelds

For eksempel

1 brødskive med fiskepudding

I tillegg skal vi spise 6 om dagen, noe som innebærer ca 2-3 frukt og 3-4 porsjoner grønnsaker. Det er videre anbefalt 3 melkeenheter daglig, for eks 1,5 dl skummet melk og 2 lettyogurter. Drikke: ca 2 liter vann daglig, mer om man trener.

Det er anbefalt minimum 30 min trim om dagen, for eks 30 min rask gange, og styrketrening i tillegg.

Jeg spiser da ganske så normalt, bare kutter ut sukker (kaker, godterier etc.) og en del andre karbohydratrike varer som absolutt ikke er nødvendig for et normalt kosthold. Spiser mere nøtter og grønnsaker og frø og egg. Og går ned ekstrafettet uten sult og slit.

Lavkarbo er ikke skadelig for kroppen eller miljøet. Det er sukker som er farlig. Menneskeheten har utviklet seg på lavkarbo, det fantes ikke sukker tilgjengelig for allmennheten før for noen få hundre år siden, før det levde de på trege karbohydrater, grønnsaker og kjøtt/fisk/fugl. Det er mer naturlig for kroppen enn alle de kunstige stoffene vi fyller kroppen med i dag.

Jeg har det siste halve året gått ned over 15 kg, fått mye mer energi, mye bedre humør, mye bedre hud. Jeg kommer aldri til å gå over til sukkermat igjen. Det er døden for kroppen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...