Gå til innhold

Det blir dyrt dette ;)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Med vogn var nok vi oppi 15000. Ikke se på alle lister og sånn som du finner. Der er det mye galskap.Ingen som har bruk for 20 gaskluter før babyen er her. Har man det du selv nevnte over pluss bleier og noen skift av all slags så kommer du langt. Om du ikke bor helt uti bushen så har du mulighet til å kjøpe litt når lille er her også.

Lykke til!!

Tull at man må bruke mange tusen på utstyr!!!!!! Vi fikk første da vi var studenter og hadde dårlig råd. Vi lette på nettet, fant masse billig på Finn.no+ at der var det også en del på "gis bort"-sidene, seng, lekegrind, vogn... helt gratis!!!! Så arvet vi haugevis m klær av naboer og fikk også en del gratis på nettet+ at familie og venner ga gaver. Tror kanskje vi brukte 1000 kr på utstyr jeg, og det inkluderte en manuell brystpumpe, badebalje og nytt stellebord (på halv pris):) Da nr to kom brukte vi mer, kjøpte nyere vogn etc,, men det var fordi vi hadde bedre råd+ at gamlevogna ble ødelagt.

Vær litt dyktig i søkene så skal du se at det er penger å spare... Mange som spør her inne også, etter arvetøy, og får det. Bor du i oslo skal jeg selge ei kombivogn snart, når minste slutter å sove i bhg. Den er supergod og du kan få den for 7-800 kr.:) bare si fra!

Vi fikk omtrent alt nytt av svigers og foreldra mine;9 Første barnebarn på begge sider.

Så vogn, stellekommode, bilsete, seng/madrass ble vel ca 17000..... vippestol og slikt fikk vi senere.

Kjøp det brukt, det hadde jeg gjort skulle jeg ha betalt alt selv. Eneste jeg ville ha kjøpt nytt er bilsete... Da du ikke kan være 100 % sikker på at det ikke har vært i en kollisjon, kjøp i såfall av noen du kjenner.

Annonse

Heheh jeg må le litt av 15.07.... "Du trenger ikke bruke mer enn 5-10 000 første året"- vel, jeg svarte lenger opp her jeg, vi brukte tusen kr da første barnet kom, vi:)

Og senere vil barnet koste mist en mill! ;) Hehe, forklar det regnestykket, will you? Usaklig å dra inn ting som dyre hobbyer og førerkort i denne dabtten da, det er tross alt 18 år til unegn kjører opp, så økonomien har antakelig blitt en helt annen til da :)

Man trenger selvfølgelig ikke bruke penger på ungen, men spessielt bilsete og ny madrass finner de fleste ut at de må ha. I løpet avet år skal det godt gjøres å komme under 5.000,-. Du trenger noen smukker her, en salve der, en rangle og kansje et par sko. Litt penger går det selv om du er forsiktig.

For regnestykket på en million kan du gå inn på SIFO sine sider. Unger koster i praksis over 50.000,- kr pr år i snitt frem til deer rundt 20. Da er du oppe i millionen.

Ja, men kjære deg, da må du jo opplyse om at den summen gjelder hele oppveksten! De aller færreste setter seg vel ned og kalkulerer dette når de er gravide, de er opptatte av hvor mye babyutstyret koster, og det var tross alt også det som var rammen for denne debatten. Dessuten, de fleste tjener vel rundt 400 000 i året. Et par tjener da gjerne ca 800, altså oppunder en mill på et år. Og tanken på å bruke ca 1 mill på et barn i løpet av to tiår er jo ikke akkurat avskrekkende da.

Poenget mitt er at det er så mye vås som sies om alt man MÅ ha når en baby fødes.... Halvparten kan man klare seg uten og resten kan man faktisk få tak i superbillig, hvis man legger en liten innsats i det. Jge ville bare si, hi: det trenger ikke bli så ille!

Selvsagt regnet jeg ikke emd smokker og salver i de tusen kronene jeg nevnte at vi brukte, men det vi kjøpte av større ting og utstyr da hun ble født (stellebord, brystpumpe, balje. Både vogn, seng, lekegrind, baby-gym og bæresele fikk vi+ mesteparten av klærne)... Greit å kjøpe ny madrass i senga ja, men det koster jo ikke mange kronene. Ville bare nyansere debatten litt, mht pengegalskapen her inne. Fikk min første i 2002 og da leste jeg på Bim at det fort kostet 20-30 000 for babyutstyret.,.. jaja men! du bruker det du vil bruke..

Skal dog nevnes at som noen over sier er det kanskje smart å kjøpe ny bilstol, for man vet ikke om den har vært involvert i ulykker (med mindre du kjøper fra kjente da). Vi hadde ikke bil da første kom, så slappd en utgiften.

Lykke til, uansett :)

Regner med at vi egentlig er ganske enige. Jeg himler selv litt med øynene over hva folk tror de trenger av babyutstyr, men jeg synes det er enda rarere at det bare er de store engangsutgiftene som blir regnet med. Dem erdet ikke så vanskelig å redusere kraftig om man vil. Alle "hverdagsutgiftene" derimot er det ikke like enkelt å komme unna. Derfor synes jeg det blir dumt å ikke ta med disse i beregningen.

Det er etter min mening også undelig at folk er så opptatt av disse få tusenlappene man må ut med det første året når det faktisk ikke er her de store utgiftene ligger.

Det er jo også veldig enkelt å si at man ikke trenger å bruke noe særlig på utstyr når man får det gratis. Det er langt fra alle som er så heldige. Man kan gjøre det billig ved bare å kjøpe det man faktisk trenger og å kjøpe brukt og billige varianter, samt å arve det man kan, men noe må man regne med av utgifter. Hvem som betaler disse blir jo en annen sak.

Poenget mitt er at det finnes mye gratis på nettet- man trenger faktisk ikke kjenne noen å arve fra en gang!!! På finn.no "gis bort"-rubrikken finner man en hel haug med ting som folk bare vil bli kvitt- alt fra babyutstyr til sportsutstyr for større barn.. Som nevnt fikk jeg tak i både vogna, senga, sele osv på finn gis bort. Der ligger dte også mye klær. På loppemarked er dte også mye utstyr.

Mht hverdagsutgiftene kan man også klare å få dem lavere om man er litt målretta. Selv har jeg en nese for salg og er også mye inne på facebook-siden "oslo; gis bort/byttes/ønskes"- en nettside hvor man kun gir bort og bytter ting, ingen betaling. Kjøper alltid klær og sko til ungene på salg, eller har fått det via disse nettsidene (fikk fx akkurat tak i ny(brukt) bunad til ene ungen her gratis rett før 17. mai). har to ganske store barn jeg, og synes ikke det er så kostbart, egentlig. Vi klarer det helt fint med våre gjennomsnittlige inntekter.

men igjen- det er jo gjerne engangsutgifter som man er interessert i når man blir gravid og venter barn, fordi det blir et så stort innhugg på en gang. Resten fordeler seg jo utover livet- :)

må ikke ha vogn.. bæreslynge er mye billigere..

bilsete kan leies

seng... hun kan ligge hos dere til å begynne med... så går du på salg.. (ofte billigere fra fjorårets kolleksjon osv.)

stellebord har jeg aldri hatt... så det trenger vel ikke du heller.. legg ett håndkle/pledd på gulvet og stell babyen der.. slipper du også være redd for at babyen detter ned fra stellebordet.

osv osv osv...

Jeg har fire barn, og aldri blakket meg på unødvendig dritt som "alle" mener man ikke kan klare seg uten.... lever etter naturprinsippene.. og ... vel før i tiden hadde man vel ikke noe av dette stasjet man idag ikke kan leve uten. Jeg har klart meg utmerket.. (med untak av bil/bilsete på de siste to barna mine.. mine første hadde jeg kun i slynge og hadde ikke bil... så da slapp jeg også bilsete.. som sagt ovenfor.. det kan leies.)

Jeg brukte penger på litt klær... og bleier... det var det.!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...