Mammamø! Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Gutten min på 5.5 år er fullstendig oppslukt i dette. Har innført begrensninger på at han bare får spille etter kl 18, men nå maser han om hvor lenge det er til klokka seks, og han sitter mye heller med spill enn å være ute med kompiser. Erfaringer? Forslag til tiltak/ annen type begrensninger?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Hei. Jeg har ikke erfaringer der selv. Kjøpte en x-box til 5-åringen vår for 1 mnd. siden men han er ikke så interessert enda. Men hadde han blitt så interessert at han bare går og venter på å spille så tror jeg faktisk at jeg hadde sagt at han ikke får spille i ukedagene og at han heller kan spille litt på morgenen i helgene. Når det går utover venner og utetid så ville jeg blitt så streng. Det er en gutt i bhg til sønnen min som er 4 år, han maser om å få spille så fort han ser snuten på moren sin når hun kommer for å hente han. Hun sa til meg at jeg aldri burde kjøpe spill til barna mine for da får man bare mas, men da tror jeg svaret er å fjerne det helt altså eller at man lager avtale om at det kun blir litt i helgene.
Mammamø! Skrevet 31. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 31. mai 2011 Takk for innspill. Har vært inne på tanken. Mulig det er egoistisk, men har noen ganger DS'en med i veska mi og gir han den i bilen, eller i ventesituasjoner.. Er det helt horribelt å bruke det som "barnevakt"? Det skal sies at spillene er "snille": Favoritten er "Smurf Village" på Iphone/ Ipad, der man skal bygge hus, dyrke og høste grønnsaker osv.. Hvordan er 5-åringen din mht. TV-titting? Min elsker det også, så jeg tenker noen ganger at spillingen tross alt er bedre enn å sitte å glo. Men han gjør andre ting også da- elsker å hoppe på trampoling og bygge lego, blant annet.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 Hei igjen : ) Min 5-åring er veldig glad i å se på tv, men maser egentlig ikke så mye om det i hverdagen. Jeg har sagt at de kan se barne-tv men de er veldig mye ute så de velger ofte bort barne-tv på denne tiden av året. Men i helgene så kan de sitte et par timer å se tv om morgenen og det synes jeg er helt greit. De koser seg i pysjen. At du bruker DS som "barnevakt" i ventesituasjoner skal jeg ikke si så mye om, tror det kommer litt an på barnet også. Jeg tror ikke jeg ville brukt det, men nå har min en lillesøster å leke med også så jeg utnytter det. Vet ikke om sønnen din har søsken ? Det er ikke selve spillingen/tv-tittingen som er ille, men når de bare maser om å få se tv/spille så synes jeg man burde gjøre noe.
Trollmor m/ trolljente Skrevet 1. juni 2011 #5 Skrevet 1. juni 2011 Hei! Har har datteren (5) min holdt på på samme visa ang PC spill. Jeg ble rett og slett gal av dette maset om hva klokken var at jeg sa at vi ikke kom til å avtale noen faste spilltider pga maset hennes, og at jeg heller kom til å si ifra at nå kan du bruke en stund på dataen, eller at hun kunne spørre om å bruke dataen når hun selv ser at det kunne passe godt tidsmessig = lenge å vente på middag, bytte ut barnetv med dataspill har også fungert for oss, da har de valget selv. Funker mye bedre nå, lite mas om å få bruke dataen egentlig!
mamman til to gutter Skrevet 1. juni 2011 #6 Skrevet 1. juni 2011 Jeg har en som var 3,5år når han fikk ds og for han går det i perioder med om han maser om spilling eller ikke. Vi har ikke lagd noen regler på når han kan og ikke kan spille, men feks hvis det er fint vær ute og vi kan være ute, så får han nei hvis han sier at han heller vil spille. Han spiller sjeldent lenge av gangen, så vi har heldigvis ikke trengt å begrense hvor lenge han holder på så mange ganger, men han har lært at hvis vi sier han skal legge det bort, så må han gjøre det (selvom 3årstrassen slår inn av og til så det blir hyling før spillet er lagt bort...). Det å spille når han må vente på ting er helt greit syns jeg. Vi kjøpte ds til han til en lengre flytur. På den "syden"turen hadde vi ofte med spillet når vi skulle spise middag sånn at vi voksne fikk ro på oss til å kose oss med maten og ikke bare kaste den i oss for å bli ferdig før han ble for utålmodig. Vi har også flere ganger tatt det med i bilen når vi skal kjøre et lite stykke, spesielt hvis vi skal kjøre litt etter barnehagen når han har lett for å sovne.
lille sprelle Skrevet 7. juni 2011 #7 Skrevet 7. juni 2011 Vår på 3 kunne spilt MYE om hun hadde fått lov, men hun er også interessert i andre ting. Vi lar henne spille litt innimellom og ikke noe fast. Vi er veldig bestemt på at et nei er et nei. Det samme gjelder ifht tv - ca i 30 min på kvelden. Unntaksvis mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå