Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest stårma
Skrevet

Hei. Var hos legen og fikk vite at jeg hadde litt høyt blodtrykk, fikk ny time om to uker og skulle se det ann frem til det. Har blodtrykk på 135/96. Legen målte blodtrykket flere ganger, og jeg kom litt for tidlig til legetimen så satt i ca 20min på venterommet og leste blad (så var ikke stresset). Er 31+6 på vei, normal vekt til vanlig og er 24 år. Har hatt litt vann i kroppen i det siste.

Begynte å tenke litt etter at jeg hadde vært hos legen. Har forstått det sånn at det var spesielt undertrykket på 96 som var for høyt. Fikk beskjed av legen om å ta det med ro. Men jeg synes jeg stort sett har tatt det med ro og har vært sykemeldt 30% fra jobb de siste ukene pga vann og hovne ben (og litt vondt i bekkenet) som blir verre av den stillesittende jobben min, så har litt kortere dager hver dag på jobb og etter jobb så slapper jeg stort sett av. Har noen noe forslag til hva jeg kan gjøre for å få ned blodtrykket? Men hva burde egentlig blodtrykket mitt ligge sånn ca på? Er blodtrykket mitt veldig høyt eller bare litt høyt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva et normalt blodtrykk bør ligge på, men det avhenger jo av mange faktorer. Kjønn, alder, vekt, fysisk form etc.

Under svangerskapet har jeg ligget på rundt 120/60.

Det er vel ofte svangerskapsforgiftning de er redde for ved høyt blodtrykk hos gravide. Da er blodtrykket et symptom på sykdom og det vil nok ikke ha noe for seg å forsøke å senke det... 

Generelle råd for å få ned blodtrykk er:

Stress ned!

Vær fysisk aktiv 30 min hver dag (gå en tur). Spis mer frukt og grønnsaker (kalium), senk saltinntaket, kutt ned på fet og kaloririk mat, øk inntaket av essensielle fettsyrer(omega3), regner ikke med det er aktuelt for deg, men for de som røyker er det viktig å kutte ned eller slutte å røyke. 

Blodtrykk måles med 2 verdier, over- og undertrykk. Overtrykket er trykket i hovedpulsåren når hjertet trekker seg sammen. Undertrykket måler når hjertet er i hvilefasen mellom sammentrekningene. Du har for høyt blodtrykk når blodet blir presset gjennom blodårene med et høyere trykk enn normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...