Gå til innhold

Hva er det kritikken av Steinerpedagogikken går ut på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Steinerpedagogikken bygger på et helt tankesett, en filosofi, som er grunnleggende religiøs. Den er et oppkok av Rudolf Steiners eget tankegods og kvasi-kristelighet. Man antar f eks at ethvert menneskes sjel svever rundt før mennesket er født, i det ytre rom eller hvor det nå er, og at sjelene (barna) selv velger sine foreldre. Slik oppfyller de sin skjebne. Dersom man da er født fattig, er det slik man har valgt allerede på et tidlig bevissthetsnivå.

Man regner også at kropp og sjel henger sammen på en "total" måte, at man f eks kan si noe om barnets mentale modenhet ved å vurdere hvor langt det er kommet i tannfellinga, eller er begynt å menstruere. Man mener også å kunne "kurere" fysiske skader og skavanker på måter som ikke involverer f eks skolemedisinen - jeg kjenner en som ble pålagt ekstratimer i bevegelsesfaget eurytmi for å korrigere skjeløydhet!!! (øyet måtte til sist opereres, så det var nok ikke særlig effektivt.)

Lista er kjempelang, men samla sett syns jeg det hele er mumbo-jumbo, med engler og astrallegemer som reelle deltakere i Steiner-pedagogenes daglige virke. Kvalmende.

jeg har ikke satt meg så veldig godt inn i det ENNÅ..

men jeg håper at min lille gutt vil vurdere steinerskole når han skal begynne på skolen..

det er i allefall ingen tvil om at de er flinkere enn de fleste andre skoler til å fokusere på kreativitet!

og det er mangelvare blandt unger og ungdom i dag mener jeg..

da jeg var liten kunne jeg fint leke med steiner og kongler og bruke fantasien min til å skape ting.. mens dagens unger og ungdommer er så og si avhengige av pc, tv, og andre unyttige ting for å ha det morro..

du finner i allefall ikke like mange kreative barn på en vanlig skole.

min lillebror har slitt med skolen i alle år. han har aldri lært p skrive eller lese ordentlig.. før han begynte på steinerskolen (i 9. klasse) skrev han KUN med store bokstaver og kunne veldig ofte skrive nesten alle bokstaver speilvendt.. etter 2 uker på steinerskolen skrev han med små bokstaver uten å skrive noen bokstaver speilvendt :)

ikke aner jeg hva de har gjort men et under er det nå :)

han trives også veldig godt der og han sier de fokuserer mye på mobbing og har rimelig strenge regler når det kommer til det :)

Det er mange religiøse retninger som har blitt mindre ekstreme med tida. Hvis man ser på hva Steiner befattet seg med, er det mye mumbo-jumbo som en annen nevner. Syns jeg husker noe om at de mener vi stammer fra Atlantis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...