Gå til innhold

Vil flytte til landet jeg kommer fra...

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid. (litt over 5 mnd på vei) Barnefaren vil ikke ha noe med meg eller babyen å gjøre. Han ville det men han har sikkert fått kalde føtter. Han er bare stygg mot meg. Jeg har derfor bestemt meg for å flytte dit jeg kommer fra. Der jeg bor nå har jeg ingen. Savner Familie og venner og vil hjem. Og siden barnefaren ikke bryr seg er det ingenting som holder meg her lenger.

Jeg tenker mye nå hvordan jeg skal klare alt aleine. Har ingen å hjelpe meg når det gjelder flytting. Har en masse møbler som jeg betaler fortsatt på og en masse baby utstyr. Vil ta med meg alt da og det kommer til å bli svin dyrt tror jeg. Jeg har også en hund som jeg vil ta med meg.

Hva hadde dere gjort i min situasjon? Hadde dere vært helt aleine?

(Dere som mener å selge hunden eller avlive hunden, vil jeg ikke ha noe svar fra! For det blir ikke aktuelt!)

Fortsetter under...

Vet alt for lite om din situasjon til å kunne si noe til eller fra.

Det er klart det koster litt å flytte, men mer vesentlig er det vel hvor du vil trives, hvor du vil få jobb, hvor du har fammilie og hvordan du skal finnansiere barseltiden. Regningene dine må betales uansett, men det er ikke alle land som harde samme støtteordningene som heri landet.

Tror kanskje jeg ville solgt møblene jeg og heller kjøpt nye i hjemlandet. Men hvor langt flytter du liksom. Må du ta fly osv er det vel ganske problematisk å skulle frakte masse møbler.

Babyutstyret kan du jo skru fra hverandre det som går ann..f.eks seng, stellebord osv. Så kan du jo eventuelt ta to turer for å få med tingene.

Skjønner godt at du vil ha med hunden og det er vel ikke noe problem. Kommer kanskje litt ann på hvor du skal flytte hen. Passe på at den får de vaksinene den skal ha, hunden må vel også ha sitt eget pass nå(vis jeg ikke husker helt feil, hvor det står hvilke vaksiner som er tatt, og at den er frisk osv.) Kanskje skjekke ut om hunden må stå i karantene før den slipper inn i hjemlandet ditt.

Men det kommer jo ann på hvor du flytter fra og til. Det aner jeg ikke :)

Jeg kommer fra Østerrike. Det er vel det enkleste å selge tingene igrunn ja og kjøpe nytt der. Kanskje jeg kunne ha sendt baby tingene som pakke dit eller noe. Jeg har ikke sånn kjempe store ting enda som seng og stellebord. Det skal jeg kjøpe hjemme.

Gruer meg bare sånn pga at jeg er helt aleine med alt da. Ikke bra å styre så mye igrunn når en er gravid. Og når babyen kommer blir det jo enda mer travelt. Og da er det at jeg må komme meg til Oslo med Toget med hund og baby aleine. Ca 6 timer med toget. Veldig dårlig tidspunkt alt det her. Men jeg er nødt til å gjøre det føler jeg. Savner sånn mine venner og familie. Savner folk rundt meg som bryr seg.

Jeg hadde solgt det meste av tingene, pakket en koffert, ordnet det slik at hunden kunne reise sammen med meg, og kommet meg hjem fortere enn svint! Tro meg; det er mye lettere om du reiser nå enn når babyen er ute! Hund og koffert klarer du fint, lykke til og god hjemreise:)

Annonse

Du kan sende babytingene som pakke ja. Jeg sendte over mye fra USA til Norge som pakke(med båt). Betalte ikke all verden liksom. Ble noen hundrelapper for noe titalls kilo. Så synes ikke det var så dyrt. Men det tok jo flere uker før pakkene kom. Men da sendte jeg de over mens jeg var der borte(var der i 3 mnd) så de var kommet hjem når jeg var hjemme :)

Jeg hadde helt klart reist før babyen ble født. Det å reise med baby, bagasje og hund er ikke lett. Jeg synes selv det er stress å reise 3 timer med tog til mine foreldre med en 6-åring, hund og bagasje. Så mye lettere om du reiser mens du er gravid :)

Tusen takk for svar:) Sendte du det som vanlig pakke fra posten eller hvordan? Billigere å få sendt det med båt?

I EU er det ikke så strengt som i Norge. Da jeg flyttet hjemme fra til Norge måtte hunden ha alt mulig slags vaksiner og ormekurer. Måtte ha ett papir om at han er frisk. Karantenene er det slutt med.

Selg alle møblene og flytt. Det hadde jeg gjort. Vist du skal ha møblene med deg må nok du betale meir en kva møblene er vert og gonge det vel 2 til 3 ganger verdien på møblene. Eller er familien villig og hente møblene med bil som dei har.

Annonse

Du er bar 5 mnd på vei. Da har du god tid.

-Si opp jobben din i dag om du har 3 mnd oppsigelse. Da kan du slutte om 3 mnd. Venter du til i morgen må du bli en mnd

lengre.

-Si opp leiligheten i dag slik at du slipper å betale på den lenge etter at du har flyttet.

-Sjekk ut hvordan du skal klaredeg økonomisk i Østerike. Jeg vet ingenting om hvilkeordninger som gjelder for enslige forsørgere der og det er ingen selvfølge at du får noe fra Norge om du flytter.

-Finn deg et sted å bo

-Lei en flyttevarebil og kjør sakene dine til Østerike selv, eller betal et flyttebyrå. Det koster litt, men sansynlig vis mindre enn du taper på å selgealt du har og kjøpe nytt.

-Ta kontakt med NAV for å finne ut hvordan du forholder deg for å få bidrag fra far når han bor i Norge og du i Østerike.

Tusen takk for svar. Jeg kan desverre ikke kjøre en flytte bil selv. Så det blir enten å få en flyttebyrå til å gjøre det eller selge møblene. Men det kan jo ta lang tid å få solgt alt. Møblene står hos exen enda men jeg tenkte å høre med han om han vil ta over de møbler og da ta over lånet også. Skal jeg ta alt eller selge alt så står han jo der uten noenting nesten.

Men jeg vil ta med meg Tven og imacen min til Østerrike. Hvordan gjør jeg det best mulig? Må jeg også ha en flyttebil for å få det dit?

Hvorfor tror du at det tar så lang tid å få solgt møblene? Er prisen rett, er du kvitt alt på en uke. Jeg flyttet fra Oslo til Tromsø og solgte derfor alt av møbler. Alt var solgt i løpet av 4 dager.

Du ser bare problemer, ikke løsninger!

Problemer er vel at møblene er kjøpt på avbetaling eller er betalt med lån på andre måter. Hvis det er pant på møblene kan deikke selgesfør de er nedbetalt og uansett kan det vel være vanskelig å få nok for dem på bruktmarkedet til å dekke gjelden.Har du penger nok erdet ikke noe problem å selgealt og begynne på nytt, men det blir mye penger om du må betale på et gammelt møbellån samtidig som du må ha alt nytt fra bestikk og sengetøy til møbler og julepynt.

Det er hellerikke bare bare å flytte når man har oppsigelsestid på jobb og leilighet..

Hvis du skal fly hjem må du vel få opp farta siden du er så langt på vei, ikke alle flyselskap som lar deg fly så sent i svangerskapet. Og det er nok lurt å komme seg ut før barnet er født slik at faren ikke plustselig finner ut at han skal gjøre det vanskelig for deg og derfor nekte deg å ta barnet ut av landet.

Send det du vil ha av babyutstyret over til din mor eller noen andre du kjenner. Selg møblene slik at du får betalt ut det du skylder, er ikke bare å skulle dra om du har gjeld å betale på.

Finn ut om det er mulig å få med hunden til ditt land og hva som kreves for at du skal få det. Går det ikke så må du jo ta et valg, bli her kvitte deg med hunden

Hunden er det minste problemet. Han har jeg tatt med inn til Norge og får ta han ut til landet mitt også:) Men ja jeg må selge møblene mine og jeg skal gjøre det. Skal nok gå bra det. Men en ting jeg ikke nevnte her er at vi har huslån sammen. Jeg må ta en advokat nå når det gjelder huslånet. Han sier at han skal ta over huslånet men han har ikke gjort det enda. Før det er ordna kan jeg ikke dra uansett.

Så jeg har mye å tenke på og jeg tviler sterkt på at jeg rekker alt før babyen kommer. Men kan han virkelig beskylde meg for kidnapping når jeg er der med babyen? Og han bryr seg ikke? Jeg spurte han flere ganger om han vil være pappan til den lille. Han svarer bare vet ikke vet ikke.

Han har enda ikke godkjent farskepet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...