Gå til innhold

Barnetannlegen: så flott at dere er så flinke å bruke fluor. Nyeste foreldre og barn: Dropp fluoren.

Anbefalte innlegg

jada, vet dette har blitt diskutert før.

men så vanskelig å vite hva som faktisk er fornuftig å velge da?

Nå er jeg IKKE ute etter å være "perfekt" heller ,-mine barn spiser grandiosa og pølser. De spiser frukt men lite grønnsaker.

Og kan gå med flekkete klær.

men blir litt irritert.

Samme om svineinfulensa vaksina. mine barn tok den (de var i den gruppen som var svakest om de ble rammet)

men i ettertid leser jeg om bivirkninger som kan komme.

Fortsetter under...

Hva gjelder fluor til barn er tannlegestanden delt ca på midten. halvparten anbefaler det, halvparten anbefaler det ikke. Man må bare se på begge sider og trekke sine egne slutninger. Men irriterende at de er så uenige.

Jeg sa til helsesøster at jeg stilte meg tvilende til å bruke tannkrem til små barn som ikke kan spytte. Da sa hun at det var anbefalt å gjøre det.

Kanskje ikke det diskusjonen handler om.. dere mener vel fluortabletter.

Bruk fluor. Det ble kjempe problem med masse hull hos barn (var det 70 eller 80 tallet???) fordi tannleger gikk plutselig ut med at barn ikke skulle ha fluor.

Anbefalingene gikk tilbake og fluor ble igjen anbefalt, og barn fikk mindre/ikke hull.....

...så her brukes fluor fra 1. dag.

da jeg var lita på 90 tallet fikk mamma beskjed om å ikke bruke fluor til barna pga det blir liggende i kroppen for evig tid, dette har så jeg også fått høre av min tannlege for et par år siden. Jeg velger å tro på det.

Jeg og samboer har et barn på 1 år som får litt fluortannkrem på tannbørsten, men vil ikke at hun skal begynne å spise fluortabletter senere...

Annonse

Jeg lærte å bruke fluor fra dag 1, men når barnet startet med fluortabletter så bruk tannkrem uten fluor eller med maks 1% fluor.

Her bruker vi alle fluor, og tabletter.

Et lite utdrag fra det som står om fluor på wiki:

Helserisiko:

Nesten alle stoffer som inneholder fluor er giftige, men benbygningen til mennesker og alle andre pattedyr, avhenger av en liten dose fluor. For mye fluor (fluorforgiftning, fluorose) kan gjøre benbygningen og tennene skjøre og deformere knoklene. Fluor som finnes i drikkevann (estimert konsentrasjon på 1mg per liter) styrker tannemaljen og hindrer tannråte.

En kinesisk studie i 2003 indikerte at et fluorinntak som samsvarer med den mengden fluor en person får i seg fra drikkevann i USA, senket IQ'en til personene som var med i studiet.[3]

Da er du omtrent like lang, du må ha litt av det og for mye er farlig.

Hvorvidt dere får i dere nok fluor gjennom drikkevannet her i Norge eller om man bør supplimentere er heller ikke fastlagt her. Så da er det vel bare sånn at de lærde får strides og vi andre for ta det valget som føles rett for oss.

tannpuss er først "livsnødvendig" fra 3-årsalder???

DET er vel det verste tullet jeg har lest her inne idag. Hva med å skape vaner? Hva med at barn under 3 år også spiser/drikker søte ting som legger seg som et belegg på tenna? Matrester?

Ja, ja...lykke til

VI har gitt barna fluor "daglig" har litt opphold når boksen er tom på ca en mnd.

jaja.. å kjøre bil er mer dødlig enn å spise fluor. so kommer til å fortsette med det :)

HI

Annonse

I Norge er det ikke fluor i drikkevannet.

Min eks flytta fra Latin-Amerika til Norge som 19-åring, og fikk sine første hull etter under et år i landet fordi han ikke tok fluor selv. Så det er nok en dokumenterbar effekt der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...